sobota, 22 września 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 10 - Zwrotny jak Kormoran



W trakcie tegorocznego święta 13 Dywizjonu Trałowców, które miało miejsce w dniu 6 kwietnia odwiedzający mieli możliwość obserwowania z nabrzeża doskonałych możliwości manewrowych najnowszego okrętu naszej floty ORRP KORMORAN. Poniżej relacja z pokazu tych umiejętności.

*     *     *

During this year`s celebration of the 13th Minesweeper Squadron, which took place on April 6, visitors had the opportunity to observe from the warf the excellent maneuvering capabilities of the newest ship of our fleet – ORP KORMORAN (601). Below the raport from the demonstration of these skills.

*     *     *

Poniżej zdjęcia ORP KORMORAN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below the photos of ORP KORMORAN (to enlarge click on the photo).






























czwartek, 20 września 2018

Z cyklu bunkierki ... cz. 5 - PORONIEC


PORONIEC (IMO 7641475, MMSI: 261000560, Sygnał wywoławczy: SQHS, bandera: Polska) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka) projektu ZB-1000 (Biuro Projektowe Navicentrum z Wrocławia) zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Centrali Produktów Naftowych – oddział w Szczecinie. Zbiornikowiec przeznaczony do przewozu paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C oraz zaopatrywania w paliwo dużych statków w portach jak i na redach. Z początkiem nowego stulecia właścicielem zbiornikowca został Polski Koncern Naftowy ORLEN z Płocka. W czerwcu 2002 roku sprzedany PUM Ship-Service S.A. ze Szczecina. Na początku 2019 sprzedany do Nigerii. W dniu 23 lutego, już pod banderą Belize po raz ostatni opuścił polski port (Szczecin), wyruszając w rejs do Lagos.  Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o
  • 06.01.2016 – kolizji ze szwedzkim zbiornikowcem ANGON, do której doszło w porcie w Kopenhadze.
*     *     *

PORONIEC (IMO 7641475, MMSI: 261000560, Call sign: SQHS, flag: Poland) – a project ZB-1000 (Design Office Navicentrum from Wroclaw) fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Szczecin. Tanker designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying in fuel large ships in ports as well on the roadsteads At the beginning of the new century, the ORLEN Oil Company from Plock became the owner of the tanker. In June 2002 sold to PUM Ship-Service S.A. from Szczecin. At the begining of 2019, sold to Nigeria. On 23 February, already under the flag of Belize, he left the Polish port for the last time (Szczecin), setting of for a cruise to Lagos. Of the more important events in  the life  of the unit, it is worth mentioning:
  • 06.01.2016 – collision with the Swedish tanker ANGON, which occurred in the port of Copenhagen.

*     *     *

Zbiornikowce projektu ZB-1000 / Project ZB-1000 tankers:
  • HALICZ – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/1, data zdania / delivery date: 31.12.1975, status: w służbie / in service, 
  • LUBAŃ ob./now: OSTA ex ALFA TANK ex WHITANK (?) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/2, data zdania / delivery date: 21.04.1976, status: w służbie / in service, 
  • PORONIEC – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/3, data zdania / delivery date: 10.11.1976, status: w służbie / in service, 
  • BUKOWIEC ob./now: PURITY – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/4, data zdania / delivery date: 26.08.1977, status: w służbie / in service, 
  • ŚLĘŻA ob./now: DA CHRIS – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/5, data zdania / delivery date: 22.12.1977, status: w służbie / in service.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 697 t. / 1.000 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 60,81 x 9.30 x 3,65 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • grodzie / bulkheads: 9,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silniki diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy / with power 692 kW (941 KM / HP),
    • 1 x 3 płatowa śruba nastawna / 1 x 3 bladed controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 12,0 węzłów / knots,
  • Zbiorniki ładunkowe / Cargo tanks:
    • liczba zbiorników / tanks numer: 8,
    • pojemność zbiorników / tanks capacites: 1.187 ton,
  • Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
    • 2 pompy hydrauliczne o wydajności 190/324 / 2 hydraulic pumps with efficiency 190/324 each,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 62 t.,
    • balast / ballast: 215 t.,
  • Załoga / Crew: 2 x 6 os. / pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Gdansk, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Gdansk, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Szczecin 06.03.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 06.03.2009 (to enlarge click on the photo).
  

Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Szczecin 12.09.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 12.09.2009 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, 15.09.2009 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 15.09.2009 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: zbiornikowca PORONIEC, Szczecin 28.10.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker PORONIEC, Szczecin 28.10.2010 (to enlarge click on the photo).







wtorek, 18 września 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 63 - HMS DIAMOND (D34)

W dniach 5 - 8 września 2018 roku z wizytą roboczą W Gdyni przebywał brytyjski niszczyciel rakietowy HMS DIAMOND (D34), który dodatkowo w dniu 7 września, w godzinach 09:00 - 12:00, udostępniony został do zwiedzania mieszkańcom Trójmiasta. Poniżej relacja z wizyty na HMS DIAMOND (D 34) autorstwa Pana Andrzeja Patro.

*     *     *

From 5 to 8 September 2018, a British missile destroyer HMS DIAMOND (D 34) woas on a working visit to Gdynia, which additionally on September 7, from 09:00 to 12:00, was made available to the citizens of the Tri-City. Below, a report from the visit to HMS DIAMOND (D34) by Mr. Andrzej Patro.

*     *     *

Poniżej zdjęcia z wizyty na HMS DIAMOND (D34) autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 07.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) Below from visit on deck HMS DIAMOND (D34) made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 07.09.2018 (to enlarge click on the photo):


















































Poniżej autor reportażu przy śmigłowcu AW 159 Wildcat (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below the author of the reportage on the AW 159 Wildcat helicopter (to enlarge click on the photo):