sobota, 11 sierpnia 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 59 - LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63)



LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63 sygnał wywoławczy: EIYU) – irlandzki patrolowiec typu Samuel Beckett, będącego z kolei rozwinięciem poprzedniego typu Roisin. Budowniczym jednostki jest stocznia Babcock Marine w Appledore, zaś jej główną funkcją jest służba patrolowa oraz ratownicza. W okresie lipiec – październik 2017 roku LE WILLIAM BUTLER YEATS wziął udział w misji na Morzu Śródziemnym, w trakcie której trwania uratował łącznie 704 imigrantów uciekających z Afryki do Europy.

*     *     *

LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63, call sign: EIYU) – Irish Samuel Beckett type offshore patrol vessel type, which is in turn an evolution of the previous Roisin type. The builder of the unit is the Babcock Marine shipyard in Appledore, and its main function is patrol and rescue service. In the period July – October 2017 LE WILLIAM BUTLER YEATES took part in a mission in the Mediterranean Sea, during which he rescued a total of 704 immigrants escaping from Africa to Europe.

*     *     *

Jednostki typu Samuel Beckett / Samuel Beckett class units:
  • LE SAMUEL BECKETT (P61) – położenie stepki / laid down: 19.05.2002, wodowanie / launched: 03.11.2013, wejście do służby / commissioned: 17.05.2014, 
  • LE JAMES JOYCE (P62) – położenie stępki / laid down: 05.11.2013, wodowanie / launched: 23.11.2014, wejście do służby / commissioned: 01.09.2015, 
  • LE WILLIAM BUTLER YEATES (P63)  – położenie stępki / laid down: 26.11.2014, wodowanie / launched: 10.03.2016, wejście do służby / commissioned: 17.10.2016, 
  • LE GEORGE BERNARD SHAW (P64) – położenie stępki /laid down: 28.02.2017, wodowanie / launched: 02.03.2018, wejście do służby / commissioned: ---,

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 2.256 t.,
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmensions (lenght x beam x draught): 90 x 14 x 3,8 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 średnio obrotowe silniki diesla / 2 medium speed diesel engines: Wartsila – każdy o mocy / each power: 5.440 kW (7.300 KM / HP),
    • 2 x 5 płatowe śruby nastawne / 2 x 5 bladed controlablle pitch propellers, 
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 450 kW,
  • Prędkość /Speed: 23 węzły / knots,
  • Sensory / Sensors: 
    • 2 radary nawigacyjne / 2 navigation radars,
    • elektro – optyczny system kierowania ogniem / electro optical fire control system: Chess Dynamics Sea Eagle,
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x I uniwersalna armata OTO Melara, kal. 76 mm / 1 x I dual purpose gun OTO Melara, cal. 76 mm, 
    • 2 x I działka automatyczne Rheinmetall Rh202, kal. 20 mm / 2 x I Rheinmetall Rh202 automatic cannons, cal. 20 mm,
    • stanowiska pod karabiny kalibrów 7.62 mm i 12.7 mm / mountings for 7.62 mm & 12.7 mm machine guns, 
  • Pozostałe wyposażenie / Other equipment:
    • 3 x 8 metrowe łodzie inspekcyjne / 3 x 8 m RHIBs,
    • umieszczony na pokładzie rufowym dźwig o zasięgu 9,56 m i udźwigu 5 ton / placed on the aft deck, 9,56 m range and 5t SWL crane,
    • wydzielone miejsce na pokładzie rufowym do operowania zdalnie sterowanymi środkami latającymi / separate space on the aft deck for operation with UAVs,
  • Załoga: 44 + 10 os. / pers.

*     *      *

Bibliografia / Bibliography:

 *     *      *

Poniżej zdjęcia LE WILLIAM BUTTLER YEATS (P63) wykonane w Kilonii, 16.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63) took in Kiel, 16.06.2018 (to enlarge click on the photo).





































czwartek, 9 sierpnia 2018

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 4 - Dzień otwarty w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym 14.07.2018


Jednym z najważniejszych miejsc we współczesnym porcie morskim jest terminal kontenerowy, który tak jak i cały port ze względów m.in. bezpieczeństwa nie jest dostępny dla postronnych osób. Szansę na poznanie „tajemnic” takiego terminalu dają organizowane co jakiś czas tzw. „dni otwarte”. W przypadku Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (Baltic Container Terminal – BCT) taki dzień przypadł na 14 lipca tego roku. Dla wszystkich pragnących odwiedzić tereny BCT organizator imprezy zapewnił darmową komunikację autobusową kursującą cyklicznie na trasie centrum miasta – terminal – centrum miasta. Na samym terminalu dla zwiedzających udostępniono położony przed placem składowym plac manewrowy oraz część nabrzeża Helskiego na którym oprócz stoisk z materiałami promocyjnymi BCT, posadowiono kontener z umieszczoną w jego wnętrzu makietą kolejową, rozstawiono sprzęt wykorzystywany na terminalu w postaci samobieżnego żurawia portowego marki Liebherr LHM-400, 2 wozów wysięgnikowych tzw. Reachstackerów firmy Kalmar, ciągników siodłowych, suwnicy placowej a także wszystkie typy kontenerów jakie wykorzystywane są w transporcie morskim. Oprócz w/w atrakcji odwiedzający mógł też zwiedzić magazyn drobnicowy poznając specyfikę pracy Krajowej Administracji Skarbowej i Izby Celnej (pokazy pracy skanerów oraz psa tropiącego), odbyć podróż po terminalu autobusem oraz zobaczyć Portową Straż Pożarną w akcji. Dodatkowymi atrakcjami dla odwiedzających była możliwość odbycia rejsu po porcie statkiem pasażerskim/holownikiem OCEAN (tu niestety trzeba było mieć wcześniej pozyskane przez internet wejściówki) oraz możliwość zwiedzenia dwóch z trzech holowników portowych jakie tego dnia armator Fairplay Polska podstawił pod nabrzeże Helskie (było to FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 i FAIRPLAY VII). Dla najmłodszych, niekoniecznie zainteresowanych jeszcze sprzętem terminalu zorganizowano kącik zabaw z nagrodami. Uzupełnieniem imprezy były stoiska Akwarium Gdyńskiego, stoiska z wyrobami ludowymi oraz występy Kaszubskiego zespołu ludowego. Dla osób niemających lęku wysokości oraz przestrzeni istniała możliwość wjechania windą na dach biurowca BCT i podziwiania z jego poziomu panoramy terminalu kontenerowego oraz okolic.

*     *     *

Poniżej zdjęcia (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) /Below photos (to enlarge click on the photos):

I. Nabrzeże helskie. / I. Helskie quay.







II. Brama wjazdowa. / II. Entry gate.


III. Magazyn.  / III. General cargo warehouse.


IV. Plac składowy. / IV. Storage yard.


V. Samojezdny żuraw portowy Liebherr LHM-400. / V. Liebherr LHM-400 self-propelled port crane.




VI. Wóz wysięgnikowy marki Kalmar.  / VI. Kalmar restacker.
 


VII. Kontenerowy wóz przedsiębierny. / VII. Container straddle carrier.
 


VIII. Ciągnik siodłowy Kalmar. / Kalmar tractor.




IX. Suwnice placowe. / IX. Tyred gantry cranes.

 

 X. Pojazdy BCT. / X. BCT vehicles.




XI. Kontenery różnych typów. / XI. Various type containers.



XII. Terminal widziany od strony wody. / XII. Terminal seen from the water side.






XIII. Holowniki Fairplay Polska. / XIII. Fairplay Polska tugs.







XIV. Panorama terminalu widziana z dachu biurowca BCT. / XIV. Panorama of the terminal seen from the roof of the BCT office building.







XV. Imprezy towarzyszące - Kaszubski zespół ludowy w akcji. / Accompanying events - Kashubian folk band in action.


XVI. Szczęśliwi odwiedzający - Łukasz Błaszczak i Andrzej Patro. / XVI. Happy visitors - Łukasz Błaszczak and Andrzej Patro.