sobota, 25 sierpnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 36 - TARPAN i ZAWISZA


TARPAN (IMO: 7629037, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG 2064) – holownik portowy zbudowany w 1975 roku przez radziecką stocznię Petrozavod w Leningradzie na polskie zamówienie. Po przybyciu do kraju podporządkowany Zarządowi Portu Gdańsk a następnie od 1984 r. Wydziałowi Usług Żeglugowych Morskiego Portu Handlowego w Gdańsku. W 1991 r. armatorem holownika zostaje “WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. Z o. o., który eksploatuje go następnie do 2001 roku, kiedy to 22 maja zostaje on sprzedany portugalskiemu armatorowi Calibra-Integres Lignates E Beato S.A. z Azambuja. Dalsze losy nieznane.

*     *     *

TARPAN (IMO: 7629037, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG 2064) – harbor tug built in 1975 by the Soviet shipyard Petrozavod in Leningrad on Polish order. After arriving to the country, he was subordinated to the Port of Gdansk Authority and then from 1984 to the Wydzial Uslug Zeglugowych Morskiego Portu Handlowego in Gdansk. In 1991, the owner of the tug was WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o., who the operates it until 2001, when it was sold to the Portuguese shipowner armatorowi Calibra-Integres Lignates E Beato S.A. from Azambuja. Further fate unknown.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 184 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,30 x 8,31 x 3,09 m,  
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel,
    • ilość pokładów / deck number: 1,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D30/50-4-4 o łącznej mocy / with total power 882 kW / 1.200 KM / HP, 
    • śruba nastawna / controllable pitch propeller, 
  • Prędkość / Speed: 11 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook,
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:
    • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons,
    • kamizelki ratunkowe / life jackets,
    • 1 radar,
  • Załoga / Crew: 4-5  os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika TARPAN, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug TARPAN, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


*     *      *

ZAWISZA (IMO 8132811, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy Typu Saturn (projekt 498A) zbudowany przez radziecką stocznię Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod z Gorochowca na polskie zamówienie. Po przybyciu do Gdyni otrzymał nazwę ZAWISZA znajdując zatrudnienie w Gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta, gdzie do 2001 roku wykorzystywany był jako holownik stoczniowy. We wrześniu 2001 roku ZAWISZA został sprzedany rosyjskiemu armatorowi ZAO Małaja Sudochodnaja Kampania MACKO z Murmańska, otrzymując nazwę KOLGUYEW (sygnał wywoławczy UGOK). W 2007 roku nowym armatorem holownika został FGUP Rosmorport Azowo – Czernomorskij Basseinovyj Filiał Noworosyjsk a jego portem macierzystym Jejsk.
  • Stoczniowy numer budowy: 367,
  • Data zdania: 15.08.1979 r.
 *     *     *

ZAWISZA (IMO 8132811, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – Type Saturn (Project 498A) harbor tug built by the Soviet shipyard Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod from Gorochowieck on Polish order. After arrival to Gdynia, he was given the name ZAWISZA, finding employment at the Gdynia Shiprepair Yard “Nauta”, where until 2001 he was used as a shipyard tugboat. In Spetember 2001, ZAWISZA was sold to the Russian shipowner ZAO Małaja Sudochodnaja Kampania MACKO from Murmansk, receiving the name KOLGUYEV (call sign: UGOK). In 2007, the new tug shiopowner was FGUP Rosmorport Azowo – Czernomorskij Basseinovyj Filiał Novorosyjsk and his home port: Yeysk.
  • Yard number: 367,
  • Delivery date: 15.08.1979.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 187 t. / --- t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,22 x 8,49 x 3,09 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull, 
    • grodzie / bulkheads: 4,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D-30/50-4-3 – o łącznej mocy / with total power: 884 kW (1.201 HP),
    • 2 śruby nastawne w dyszach Korth / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles,
  • Prędkość / Speed: 11,4 węzła / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • hak holowniczy / towing hook: D98,
  • Uciąg / Bollard Pull: 18,7 t.
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 36 m3,
    • świeża woda / fresh water: 4 m3,
  • Załoga / Crew: 6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,
  • https://lk.rs-class.org/regbook/regbookVessel

 *     *     *

Poniżej zdjęcie: holownika ZAWISZA, autorstwa Pana Sigismunda Liedki, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ZAWISZA, made by Mr. Sigismund Liedka, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Z cyklu holowniki ... cz. 35 - PYTON



PYTON (IMO: ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy zbudowany w 1973 roku przez radziecką stocznię Petrozavod w Leningradzie na polskie zamówienie. Właścicielem klasyfikowanego od 1996 roku jako jednostka śródlądowa holownika jest  Morska Stocznia Remontowa  w Świnoujściu, która od 2013 roku funkcjonuje jako Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A., Zakład w Świnoujściu.

*     *     *

PYTON (IMO: ---, MMSI: ---, Call sign: ---) – harbor tug built in 1973 by the Soviet shipyard Petrozavod in Leningrad on Polish order. The owner classified since 1996 as an inland unit tug is the Morska Stocznia Remontowa Świnoujście, which since 2013 has been operating as the Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Plant in Świnoujście

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 184 tony / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,30 x 8,31 x 3,09 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel,
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D30/50-4-4 o łącznej mocy / with total power 882 kW / 1.200 KM / HP,
    • śruba nastawna / controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 11 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
    • holownicze / towing:
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment: 
    • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons, 
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
    • 1 radar 
  • Załoga / Crew: 4-5  os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika PYTON, Świnoujście kwiecień 2008 r. / Below photos of the tug PYTON, Świnujście April 2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



czwartek, 23 sierpnia 2018

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 6 - Zwiedzanie holownika FAIRPLAY 26



Jednym z najważniejszych punktów tegorocznego dnia otwartego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, była możliwość zwiedzenia należących do armatora Fairplay Polska Sp. z o .o. & Co. Sp. k. holowników, który pod nabrzeże Helskie podstawił trzy swoje jednostki: FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 oraz FAIRPLAY VII. W trakcie zwiedzania odwiedzający miał możliwość porozmawiania z obsadą holowników i poznania specyfiki tej ważnej dla każdego portu i żeglugi pracy. Piszący tą relację jako drugi w kolejności zwiedził zbudowany w 2000 roku w hiszpańskiej stoczni Astilleros Zamakona SA z Bilbao holownik FAIRPLAY 26 (IMO: 9211004, MMSI 261535000). Trasa zwiedzania na tej jednostce oprócz głównego pokładu obejmowała także mostek oraz kabiny załogi.

Historia holownika oraz jego dane techniczne i wyposażenie, będą tematem jednego z nadchodzących odcinków mojego cyklu „holowniki”.

*      *      *

One of the most important points of this year`s open day in the Baltic Container Terminal in Gdynia was the opportunity to visit Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. k tugboats, who substituted for the Helskie quay three of their units: FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 and FAIRPLAY VII. During the visit, the visitor had the opportunity to talk with the crew of tugboats and learn about the specificity of this important for harbor and shipping work. The writing this account as the second visited the built in 2000 by the Spanish shipyard Astilleros Zamakona SA from Bilbao tug FAIRPLAY 26 IMO: 9211004, MMSI 261535000. The sightseeing route on this unit in addition to the main deck also included the bridge and crew cabins.

The tug history, as well as its technical specifications and equipment, will be the subject of one of the upcoming episodes of my series „Tugs”.

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f FAIRPLAY 26 przy nabrzeżu Helskim, Gdynia 14.07.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of the tug FAIRPLAY 26 at Helskie quay, Gdynia 14.07.2018 (to enlarge, click on the photo):








Poniżej zdjęcia z wizyty na pokładzie holownika (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos from the visit on board the tug (to enlarge click on the photo)

I Pokład / Deck:













II Mostek / Bridge:












III Kabiny załogi / Crew cabins: