wtorek, 21 sierpnia 2018

Z cyklu flota Unibaltic ... cz. 8 - AMETHYST (II)

AMETHYST (II) ex HANNE THERESA ex LAILA THERESA (IMO 9246918, MMSI: 209223000, Sygnał wywoławczy:5BXW4, bandera: Cypr) – mały chemikaliowiec zbudowany przez turecką stocznię RMK Marine Gemi Yapin, jako LAILA THERESA. Od 26 kwietnia 2018 roku własność polskiego armatora Unibaltic Sp. z o. o. ze Szczecina.

*     *     *

AMETHYST (II) ex HANNE THERESA ex LAILA THERESA (IMO 9246918, MMSI: 209223000, call sign: 5BXW4, flag: Cyprus) – small chemical tanker built by Turkish shipyard RMK Marine Gemi Yapin as LAILA THERESA. From April 28, 2018 the property of the Polish shipowner Unibaltic Sp. z o. o. from Szczecin.

*     *     *

Historia budowy / Build history:

Numer stoczniowy / Yard number:

51

Data ukończenia / Date of completion:

02.08.2002

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

2.682 / 4.282 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

92,27 x 13,72 x 6,09 m

Kadłub / Hull:

podwójny podwójne dno i burty / double hull double bottom, double sides

przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 9

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

1 silnik diesla / 1 diesel engine: MaK 8M25 o mocy / with power 2.400 kW (3.263 KM / HP)

śruba nastawna / controllable pitch propeller: 1

Prędkość / Speed:

13,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:

stery strumieniowe (dziobowy, rufowy)/ thrusters (bow/stern): 1 x 240 kW (326 KM / HP)/1 x 148 kW (201 KM / HP)

Zbiorniki ładunkowe / Cargo Tanks:

liczba zbiorników / No of cargo tanks: 14

materiał / material: stal nierdzewna / steinless steel

pojemność zbiorników / cargo tanks capacity: 4.771,8 m3

Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacity:

paliwo ciężko / heavy fuel: 161 m3

paliwo lekkie / light fuel: 55 m3

Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling:

7 przyłączy przeładunkowych na każdej burcie / 7 reloading connections on each side,

pompy ładunkowe (ilość i wydajność)/ cargo pumps (number and performance): 12 x 1200 m3/h

dźwig do podnoszenia węża / hose handling crane - SWL 2 t.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://www.veristar.com

http://www.portalmorski.pl

http://www.unibaltic.pl

*     *     *

Poniżej zdjęcia wchodzącego do portu w Gdyni chemikaliowca AMETHYST, 17.07.2018 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of inbound to the port of Gdynia chemical tanker AMETHYST, 17.07.2018 (to enlarge click on the photo).


















Poniżej zdjęcia: chemikaliowiec AMETHYST, przy nabrzeżu Wendy, Gdynia 17.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos: chemical tanker AMETHYST at Wendy quay, Gdynia 17.07.2018 (to enlarge click on the photo).






 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej: chemikaliowiec AMETHYST, Gdańsk 15/16.08.2018 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Belows: chemical tanker AMETHYST Gdansk 15/16.08.2018, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej: chemikaliowiec AMETHYST, Gdańsk 26.08.2018 r., zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Belows: chemical tanker AMETHYST Gdansk 26.08.2018, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 20.09.2023: Poniżej: chemikaliowiec AMETHYST, Gdynia 13.09.2023 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2023: Belows: chemical tanker AMETHYST Gdynia 13.09.2023, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


 
 
 
 

sobota, 18 sierpnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 34 - MARS



MARS (IMO 7734533, MMSI: 636017603, Sygnał wywoławczy: D5LU7, bandera: Liberia) – holownik portowy zbudowany przez radziecką stocznię Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod z Gorochowca na zamówienie Zarządu Portu Gdynia. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdyni. Pomiędzy 1991 na 2011 r. użytkownikiem holownika był WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o. o.. We wrześniu 2011 firma ta wraz z całym swym majątkiem została przejęta przez Fairplay BV z Rotterdamu, pozostając jednak pod starą nazwą jako armator holowników. W połowie 2016 roku sprzedany armatorowi Intreseco Ltd.. Obecnie bez zmiany nazwy holownik pracuje w ukraińskim porcie Jużne.
  • Stoczniowy numer budowy: 353,
  • Data zdania: 30.12.1977 r.
 *     *     *

MARS (IMO 7734533, MMSI: 636017603, Call sign: D5LU7, flag: Liberia) – harbor tug built by the Soviet shipyard Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod from Gorochowieck on order Gdynia Port Authority. Since 1984 worked for the Department of Shipping Services Port of Gdynia. Between 1991 – 2011 the owner of tug was WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. In September 2011 the company with all its assets were taken over by the Fairplay BV from Rotterdam, but remained under the old name as a tug operator. In mid-2016 sold to the shipowner Intreseco Ltd. Currently without changing the name tug works in the Ukrainian port of Yuzhne.
  • Yard number: 353,
  • Delivery date: 30.12.1977.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 178,51 t. / --- t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,07 x 8,37 x 2,98 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull, 
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D-30/50-4-3 – o łącznej mocy / with total power: 883 kW (1.201 HP),
    • 2 śruby nastawne w dyszach Korth / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles,
  • Prędkość / Speed: 11,0 węzła / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • hak holowniczy / towing hook: D98,
  • Uciąg / Bollard Pull: 18,7 t.
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • pompa pożarowa o wydajności 120/220 m3/h / fifi pump with capacity: 120/220 m3/h,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • radar: Sperry Marine,
    • echosonda / echo sounder: Samsung ENC NF 700,
    • kompas magnetyczny / magnetic compass: RY 127 mm,
    • AIS, Navtex, GPS, VHF (Sailor 6215),
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 45 m3,
    • świeża woda / fresh water: 4 m3,
  • Załoga / Crew: 6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:


 *     *     *

Poniżej zdjęcie holownika MARS stojącego za rufą holownika Odyseusz, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug MARS standing behind the stern of tug ODYSEUSZ, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika MARS, Gdynia 05.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug MARS Gdynia 05.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika MARS, Nabrzeże Gościnne, Gdynia 18.08.2013 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug MARS, Gościnne quay, Gdynia 18.08.2013, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: holownika MARS  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug MARS (to enlarge click on the photo).










czwartek, 16 sierpnia 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 60 - TCG GEDIZ (F495)

TCG GEDIZ (F495) ex USS JOHN A MOORE (FFG-19) – fregata rakietowa typu Oliver Hazard Perry zbudowana dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych jako USS JOHN A MOORE (FFG-19) przez położoną w San Pedro w Kalifornii stocznię Todd Shipyard Corp. Los Angeles Division. W dniu 14.11.1981 wcielona do służby w szeregach U.S. Navy. Po 18 latach i 8 miesiącach służby w dniu 01.09.2000 wycofana i po skreśleniu z rejestrów floty sprzedana do Turcji, gdzie otrzymała nazwę TCG GEDIZ. Z ważniejszych epizodów z czasów służby fregaty w szeregach U.S. Navy warto wspomnieć o jej trzykrotnym pojawieniu się w produkcjach telewizyjnych i tak wystąpiła ona w: 11 odcinku, 1 serii serialu MacGyver, odcinku pt. „Tiger, tiger”, 3 sezonu serialu JAG, gdzie zagrała rolę fikcyjnej fregaty USS Stockdale oraz 7 odcinku pt. „Rogue”, 5 serii tego samego serialu, gdzie wcieliła się w fikcyjną fregatę USS Ellyson (FFG-19). W trakcie służby w szeregach tureckiej floty, gdzie wraz z 7 innymi fregatami tego samego typu tworzy tzw. typ G (Gabya), przeszła modernizację, która podniosła znacząco w stosunku do bazowej wersji jej możliwości bojowe.

*     *     *

TCG GEDIZ (F495) ex USS JOHN A MOORE (FFG-19) – Oliver Hazard Perry type missile frigate built for the U.S. Navy as USS JOHN A MOORE (FFG-19) by the Todd Shipyard Corp., Los Angeles Division from San Pedero Ca. On November 14, 1981, she was commissioned in the ranks of the U.S. Navy. After 18 years and 8 months of service on September 1st, 2000, withdrawn and after struck from the Naval Vessels Register sold to Turkey, where she received the name TCG GEDIZ (F495). Of the more important episodes from the service of the frigate in the ranks of the U.S. Navy is worth mentioning about her three appearances in television productions and so it appeared in: episode 11, 1st season of the MacGyver series; episode „Tiger, tiger”, 3rd season of the JAG series, where she played the fictional frigate USS STOCKDALE (FFG-62) and the 7th episode „Rogue”, 5th season of the same series, where she played the fictional frigate USS ELLYSON (FFGG-19). During the service in the ranks of the Turkish fleet, where together with 7 other frigates of the same type creates the so-called type G (Gabya), has undergone a modernization, which significantly increased its combat capabilities compared to the base version.

*     *     * 

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (pełna) / Displacement (Fully loaded): 4.166 ton (4.100 długich ton / long tons), 
  • Wymiary / Dimensions:
    • długość / length: 135,6 m, 
    • szerokość / beam: 13.7 m, 
    • zanurzenie / draft: 6,7 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 turbiny gazowe / 2 gas turbines: General Electric LM 2500  – łączna moc / total power: 41.000 KM / HP, 
    • przekładnia redukcyjna / reduction gear: Western Gear Co.
    • 5 skrzydłowa śruba nastawna Bird-Johnson Co. / 5 bladed Bird-Johnson Co. controllable pitch propeller,
    • 2 chowane w kadłubie azymutalne pędniki pomocnicze do manewrowania i dokowania / 2 hidden in hull azimuth auxiliary thrusters for maneuvering and docking – każdy o mocy / each with power: 260 kW (350 KM / HP),
  • Prędkość / Speed: 29 ~ 30 węzłów / knots, 
  • Zasięg / Range: 5.000 mil morskich / nautical miles przy prędkości / at speed 18 węzłów / knots,
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • system zarządzania walką / combat management system: GENESIS,
    • radar trówspółrzędny / 3D radar: Thales Smart-S Mk 2,
    • radar dozoru nawodnego / surface search radar: AN/SPS-55,
    • radar nawigacyjny / navigation radar,
    • sonar kadłubowy / hull mounted sonar: AN/SQS-56,
    • system kierowania ogniem / fire control system: Mk.92 STIR Mod. 12,
  • Systemy walki elektronicznej / Electronic warfare equipment: 
    • system WRE / EWS: AN/SLQ-32(V)2,
    • system obrony przed torpedami / torpedo countermeasures: AN/SQL-25 Nixie, 
    • wyrzutnie dipoli / decoy launching system Mk36  SRBOC, 
  • Uzbrojenie / Armament:
    •  rakietowe / missiles:
      • 8 komorowa pionowa wyrzutnia rakietowa Mk.41 dla pocisków RIM-162 ESSM (po 4 pociski na komorę) / 8 cells MK.41 VLS for the RIM-162 ESSM surface air missiles (4 missiles per cell),
      • 1 x I prowadnicowa wyrzutnia Mk.13 Mod.4 dla 36 pocisków przeciwlotniczych SM-1MR i 4 przeciwokrętowych Harpoon / 1 x single-arm Mk.13 Mod.4 launcher for 36 x SM-1MR surface-air missiles and 4 x anti-ship missiles Harpoon,
    •  działa / guns: 
      • 1 x I uniwersalna armata Mk.75 (licencyjna OTO Melara), cal. 76 mm / 1 x I dual purpose gun Mk.75 (licensed OTO Melara), cal. 76 mm,
      • 1 x VI lufowy system obrony bezpośredniej Mk.15  Vulcan Phalanx, kal. 20 mm / 1 x VI-barrel CIWS Mk.15  Vulcan Phalanx, cal. 20 mm,
    • torpedy / torpedoes: 
      • 2 potrójne wyrzutnie torped Mk.32 dla torped Mk.46 i Mk.50 / 2 triple Mk.32 torpedo launchers for a six Mk.46 or Mk.50 torpedoes,
  • Wyposażenie lotnicze / Aviation equipment: pokład lotniczy i dwa hangary dla dwóch śmigłowców S-70B Seahawk lub AB-212 / flight deck & two hangars for S-70B Seahawk or AB-212 helicopters, 
  • Załoga / Crew: 222 os/ pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcia TCG GEDIZ na wodach Fiordu Kilońskiego, 14.06.2018 r./ Below phots of TCG GEDIZ on the waters of Kieler Foerde, 14.06.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):























Poniżej zdjęcia TCG GEDIZ w baize Kiel-Wik, 15/16.06.2018 r./ Below phots of TCG GEDIZ in Kiel-Wik base, 15/16.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):