wtorek, 19 czerwca 2018

Z cyklu flota Unibaltic ... cz. 7 - THOPAS

THOPAS ex LADY OLGA ex OLGA (IMO 9085481, MMSI: 209143000, Sygnał wywoławczy: 5BGQ4, bandera: Cypr) – mały drobnicowiec zbudowany przez holenderską stocznię Niestern Sander B.V. z Delfzijl jako OLGA na zamówienie holenderskiego armatora Wijnne & Barends Cargadoors-en Agentuurkantoren B.V. z Delfzijl. W 2009 roku dotychczasowa nazwa statku uległa zmianie na LADY OLGA (bez zmiany armatora). W dniu 21 maja 2015 roku przejęty w Szczecinie przez polskiego armatora Unibaltic Sp. z o. o. ze Szczecina, który następnie zmienił nazwę statku na THOPAS. W grudniu 2022 sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na SEA BARON.

*      *      *

THOPAS ex LADY OLGA ex OLGA (IMO 9085481, MMSI: 209143000, call sign: 5BGQ4, flag: Cyprus) – small coaster built by the Dutch shipyard Niestern Sander B.V. from Delfzijl as OLGA on the order of the Dutch shipowner Wijnne & Barends Cargadoors-en Agentuurkantoren B.V. from Delfzijl. In 2009, the current name of the ship was changed to LADY OLGA (without changing the shipowner). On May 21, 2015 handed over in Szczecin by the new, Polish shipowner Unibaltic Sp. z o. o. from Szczecin, who changed the name of the ship to THOPAS. In December 2022 sold to the foreign shipowner and renamed to SEA BARON.

*      *      *

Historia budowy / Build history:

Numer stoczniowy / Yard number:

804

Data wodowania / Launch date:

07.05.1994

Data zdania / Delivery date:

02.07.1994

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

2.561 / 3.284 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

87,96 x 12,50 x 5,42 m

Kadłub / Hull

pojedyczny / single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: Caterpillar 3606TA o mocy / with power 1.845 kW

śruba / propeller: 1

Prędkość / Speed:

12,5 węzła / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:

dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 1 x 353 KM/HP

Ładownie ładunkowe / Cargo holds:

liczba ładowni / no of cargo holds: 2

wymiary ładowni / holds dimensions:

* 25,59 x 10,30 x 9,58 m,

* 31,80 x 10,30 x 9,58 m

liczba luków / no of hatches: 2

wymiary luków / hatch dimensions:

* 25,59 x 10,30 m,

* 31,80 x 10,30 m

Pojemność ładunkowa / Cargo Capactiy:

ziarno/bele / grain/bale: 5.548 m3

TEU: 133

Pojemność zbiorników / Tanks capacity:

balast / ballast: 1489 m3

paliwo / fuel: 179 m3

Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling: 

brak / none

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:

www.fleetmon.com

http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=4042

http://www.unibaltic.pl/pl/flota/thopas

*      *      *

Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdyni 28.04.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of coaster THOPAS in Gdynia, 28.04.2018 (to enlarge click on the photo).








Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdyni 28.04.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of coaster THOPAS in Gdynia, 28.04.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 02.08.2020: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdyni 22.06.2020 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2020: Below photos of coaster THOPAS in Gdynia, 22.06.2020, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 02.08.2020: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdansk 27.07.2020 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2020: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 27.07.2020, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 20.08.2020: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdyni 17.08.2020 r., autorstwa Panów Waldemara Danielewicza i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.08.2020: Below photos of coaster THOPAS in Gdynia, 17.08.2020, made by Mr. Waldemar Danielewicz and Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 20.09.2020: Poniżej zdjęcie drobnicowca THOPAS w Gdańsku 09.09.2020 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2020: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 09.09.2020, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 22.07.2021: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdańsku 11.06.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.07.2021: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 11.06.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 04.08.2021: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdańsku 02.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 04.08.2021: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 02.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdańsku 27.09.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 27.09.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 12.11.2021: Poniżej zdjęcie drobnicowca THOPAS w Gdańsku 09.11.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 12.11.2021: Below photo of coaster THOPAS in Gdansk, 09.11.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 25.04.2022: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdańsku 22.04.2022 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 25.04.2022: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 22.04.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 29.04.2022: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdańsku 27.04.2022 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 29.04.2022: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 27.04.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 26.05.2022: Poniżej zdjęcie drobnicowca THOPAS w Gdańsku 30.04.2022 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.05.2022: Below photo of coaster THOPAS in Gdansk, 30.04.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 29.06.2022: Poniżej zdjęcia drobnicowca THOPAS w Gdańsku 06.06.2022 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 29.06.2022: Below photos of coaster THOPAS in Gdansk, 06.06.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 02.08.2022: Poniżej zdjęcie drobnicowca THOPAS w Gdańsku 11.07.2022 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2022: Below photo of coaster THOPAS in Gdansk, 11.07.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 21.09.2022: Poniżej zdjęcie drobnicowca THOPAS w Gdyni 15.09.2022 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 21.09.2022: Below photo of coaster THOPAS in Gdynia, 15.09.2022, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 



 
 
 
 
 
 

sobota, 16 czerwca 2018

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 3 - WOLTMAN



WOLTMAN (IMO ---, MMSI: 211425130, Sygnał wywoławczy: DJJU, bandera: Niemcy) – holownik parowy zbudowany w 1904 roku przez niemiecką stocznię Braci Sachsenberg w Rosslau nad Łabą na zamówienie Zarządu Portu Hamburg, w szeregach którego miał zastąpić w służbie holownik o tej samej nazwie. Przez większą część swojej kariery, holownik wspomagał jednostki inżynieryjne dbające o stan szlaku wodnego na dolnym odcinku Łaby oraz w jej ujściu. W 1976 roku operujący w ramach Zarządu Żeglugi oraz Dróg Wodnych w Cuxhafen WOLTMAN ze względu na koszty jego użytkowania został wycofany ze służby i wystawiony na sprzedaż. Sprzedany do Holandii, w krótkim czasie kilkakrotnie zmieniał swoich właścicieli. W kwietniu 1984 roku WOLTMAN powrócił do Niemiec, będąc własnością Muzeum Portu Kappeln, które skierowało go na remont do położonej w Hamburgu stoczni Buschamnn & Sohns. Do służby w charakterze pływającej jednostki muzealnej holownik powrócił 12 stycznia 1994 roku. W tym samym roku w celu przywrócenia holownikowi jego stanu z 1904 roku oraz jego dalszego utrzymania zostało zawiązane stowarzyszenie „Forderverain Schleppdampfer Woltman e. V.”. W latach 1997 – 2004 WOLTMAN przeszedł gruntowny remont oraz renowację, po którym otrzymał świadectwo klasyfikacyjne towarzystwa Germanischer Lloyd.
Historia budowy:
  • stoczniowy numer budowy: 528,
  • data zdania: 1904,
  • koszt budowy: 84,850 RM

*     *     *

WOLTMAN (IMO ---, MMSI: 211425130, call sign: DJJU, flag: Germany) – a steam tug built in 1904 by the German shipyard Sachsenberg Brothers in Rosslau on the Elbe on the order of the Shipping and Port Deputation Hamburg as a replacement for another tug of the same name. For most of his career the tugboat supported engineering units that take care of the state of the waterway on the lower Elbe and its estuary. In 1976, operating as a part of the Water and Shipping Authority Cuxhavern WOLTMAN, due to the cost of its use, was withdrawn from service and put up for sale. Sold to the Netherlands, where he changed his owners in a short time several times. In April 1984, WOLTMAN returned to Germany, being the property of Museum Harbor Kappeln, which directed him to renovation to the Bushmann & Sohns Shipyard in Hamburg. The tug returned to serve as a floating museum unit on January 12, 1994. In the same year, in order to restore the tug to his state from 1904 and its further maintenance, was established the association „Forderverain Schleppdampfer Woltman e. V.”. In the years 1997 – 2004, WOLTMAN underwent a major refurbishment and renovation, after which he received the classification certificate of the Germanischer Lloyd Society.
Build history:
  • yard number: 528,
  • delivery date: 1904,
  • build cost: 84.850 EM.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 189 BRT / --- DWT, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 22,24 x 5,54 x 2,40 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy / steel / single hull,
    • grodzie poprzednie / transverse bulkheads: 4,
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5,
  • Napęd / Propulsion: parowy / steam, 
    • 1 podwójnej ekspansji maszyna parowa / 1 double-expansions-steam engine – o łącznej mocy / with total 268 KM /HP przy / at 147 RPM,,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika WOLTMAN, Hamburg, lata 2013 2018  / Belowa photos of WOLTMAN, Hamburg, years 2013 – 2018 (to enlarge click on the photo).
 







Poniżej zdjęcie tablicy z informacjami oraz rysunkiem holownika WOLTMAN, Museumhafen - Oevelgoenne, Hamburg  / Below a photo of the table with information and drawing tug WOLTMAN, Museumhafen - Oevelgoenne, Hamburg (to enlarge click on the photo).