środa, 7 lutego 2018

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 6 - BASLE EXPRESS



BASLE EXPRESS (IMO: 9501344, MMSI: 211549000, sygnał wywoławczy: DFGN2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Hamburg) kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel) zbudowany przez koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries w Ulsan dla niemieckiego armatora Hapag-Lloyd z Hamburga (tzw. klasa Hamburg Express).

  • Numer stoczniowy budowy: 2498, 
  • Data złożenia zamówienia: 13.12.2010, 
  • Położenie stępki: 11.06.2011, 
  • Wodowanie: 01.09.2012, 
  • Zdanie: 15.11.2012.
*     *     *

BASLE EXPRESS (IMO: 9501344, MMSI: 211549000, call sign: DFGN2, flag: Germany, port of registry: Hamburg) container ship class ULCV (Ultra Large Container Vessel) built by the Korean shipyard Hyundai Heavy Industries in Ulsan for German shipowner Hapag-Lloyd from Hamburg (so-called Hamburg Express class).

  • Yard number: 2498, 
  • Date of order: 13.12.2010, 
  • Keel laid: 11.06.2012, 
  • Launch date: 01.09.2012, 
  • Delivery date: 15.11.2012.
*     *     *

Dane techniczne / technical data:

  • Wyporność / tonnage: 
    • GT: 142.295 t,
    • DWT: 142.092 t, 
  • Wymiary / Dimensions: 
    • długość / lenght: 366,52 m, 
    • szerokość / breadth: 48,35 m, 
    • zanurzenie / draught: 15,50 m, 
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull, 
    • materiał kadłuba / hull material: steel, 
    • ilość pokładów ciągłych / continuous deck numbers: 2, 
    • wodoszczelne grodzie / watertight bulkheads: 11, 
  • Maszynownia / Machinery: 
    • silnik główny / main engine: 
      • 1 silnik diesla /diesel engine Hyundai Heavy Industries Co Ltd.  Model 11K98ME7.1-T II, 
      • moc / power: 58274 kW, RPM: 91, 
      • liczba cylindrów / no of cylinders: 11, 
    • generatory:
      • 3 główne generatory / 3 main generators: 8 DC-32e każdy o mocy / each power: 4866,7 kVA, 
      • 1 głównygenerator / 1 main generator: 6DC-32e o mocy / power: 3666,7 kVA, 
      • 1 awaryjny generator / 1 emergency generator: DI16 55 M o mocy / power: 625 kVA, 
    • śruba / propeller: 1, 
    • ster / rudder: 1, 
    • dziobowe stery strumieniowe: bow thrusters:  2 x 1800 kW każdy / each, 
  • Prędkość / Speed: 25,2 węzłów / knots, 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity (m3): 
    • kontenery / containers: 13169 TEU, 
    • kontenery 14mt / 14mt containers: 9.082 TEU, 
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 800 TEU, 
  • Urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling: brak/ gearless, 
  • Załoga: 36 os/ pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia kontenerowca BASLE EXPRESS / Below photos of  container ship BASLE EXPRESS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).












sobota, 3 lutego 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 4 - ORP FLAMING i ORP MEWA idą w morze

Lipcowe poranne wyjście w morze dwóch z trzech niszczycieli min projektu 206FM - ORP FLAMING (621) i ORP MEWA (623), uchwycone z ostrogi pilotów w Gdyni.

*     *     *

July morning sea departure of two of the three project 206 FM minehunters - ORP FLAMING (621) and ORP MEWA (623) captured from the spurs of pilots in Gdynia.

*     *     *

Jednostki klasy Flaming (projekt 206FM) / Units class Flaming (project 206 FM):
  • ORP FLAMING (621) – stoczniowy numer budowy / yard number: 206F/9, położenie stępki / keel laid: 07.01.1966, wodowanie / launched: 05.05.1966, wcielenie do służby / commissioned: 27.09.1966, przebudowa / rebuilt: 02.03.2000 – 22.06.2001, matka chrzestna / godmother: Mrs Joanna Tor Miszczak,
  • ORP MEWA (623) – stoczniowy numer budowy / yard number: 206F/11 położenie stępki / keel laid: 18.07.1966, wodowanie / launched: 22.12.1966, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1967, przebudowa / rebuilt: 07.1998 – 14.05.1999, 
  • ORP CZAJKA (624) – stoczniowy numer budowy / yard number: 206F/12, położenie stępki / keel laid: 12.09.1966, wodowanie / launched: 17.06.1966, wcielenie do służby / commissioned: 17.06.1967, przebudowa / rebuilt: 02.1999 – 26.05.2000,
 *     *     *
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 507 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 58.2 x 7.7 x 2.14 m, 
  • Kadłub /Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single, 
    • materiał / material: stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 10, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Cegeilski-Sulzer 6 AL 25/30 o łącznej mocy / with total power 1.620 kW, 
    • 2 śruby / 2 propellers, 
    • 1 dziobowy pędnik strumieniowy / 1 bow thruster: Brunvoll, 
    • 1 pędnik azymutalny / 1 azimuthal propulsor: Schottel,
  • Prędkość / Speed: 18,4 węzła / knots,
  • Zasięg / Range: 2.000 Mm /Sm przy / at 12 w. / kn., 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar obserwacji ogólnej / 1 surface-air radar : CRM-200 (tylko na / only on: ORP FLAMING), 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Decca Bridge Master, 
    • 1 stacja hydroakustyczna / 1 echo-location stadion: SHL-100NA, 
    • 1 holowana stacja hydrolokacyjna / 1 towed echo-location stadion : SHL-200M, 
    • system wspomagania dowodzenia / command suport system Bełtwa, 
    • automatyczny system identyfikacji statków / AIS, 
    • system identyfikacji swój obcy / identyfication system friend  - foe: Supraśl,
    • zestaw radiostacji  UHF, HF / set of UHF, HF radiostations: Rohde & Schwarz,
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x II zestaw artyleryjsko – rakietowy ZU-23-2M Wróbel II kal. 23 mm  + 2 wyrzutnie pocisków p.lot. GROM/ 1 x II artilery-rocket complex ZU-23-2M Wróbel II cal. 23 mm + 2 GROM SAM`s launchers, 
    • 2 x IV wyrzutnie Fasta-4M dla pocisków p.lot. Strzała 2M / 2 x IV Fasta-4M launchers for Strzala 2M SAM`s,
    • 2 tory minowe dla 12 min typu: OS (zmodernizowana mina 08/39), MMD-1, MMD-2 lub 6 min typu OD (Okrętowa Duża) / 2 mine tracks for 12 min type: OS (mod. mine 08/39), MMD-1, MMD-2 or 6 mines type OD (Large Ship), 
    • 1 komplet trału kontaktowego / 1 set of contact traps: MT-2W, 
    • 1 komplet trału akustycznego / 1 set of acoustic traps: AAG, 
    • 1 komplet trału elektromagnetycznego / 1 set of electromagnetic traps: TEM-PE-2MA ver. 2 mod., 
    • 2 pojazdy podwodne / 2 ROVs: Ukwiał, 
  •  Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • 1 komora dekompresyjna dla 3 osób / 1 decompression chamber for 3 persons,
    • 1 teleskopowy żuraw firmy Sormec / 1 telescopic crane Sormec,
  • Załoga / Crew: 54 os / pers..
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Jarosław Ciślak "Polska Marynarka Wojenna 1995" - Wydawnictwo Lampart Bellona, Warszawa 1995,
  • Jerzy M. Kamiński – Na drodze do pierwszego polskiego niszczyciela min, okręty projektu 206FM, Morze Statki i Okręty 11/2008 – wydawnictwo Magnum-X, 

*     *     *

Aby powiększyć kliknij na zdjęcie / To enlarge click on the photo.

ORP FLAMING (621)



















ORP MEWA (623)




















środa, 31 stycznia 2018

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 2 - ATLANTIC CONCERT



ATLANTIC CONCERT ex CONCERT EXPRESS ex ATLANTIC CONCERT (IMO 8214164, MMSI: 2265137000, Sygnał wywoławczy: SKOZ, bandera: Szwecja) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez szwedzką stocznię Kockums Varv Ab w Malmö dla armatora Rederi Ab Soya ze Stockholmu (operator: Atlantic Container Lines). Jedna z pięciu niemal bliźniaczych jednostek tzw. serii G3 (3 zbudowane w Szwecji a 2 w Wielkiej Brytanii), będącej rozwinięciem poprzedników – jednostek serii G1 i G2. Od dnia wprowadzenia do służby aż do momentu wycofania ATLANTIC CONCERT (przez okres od 1987 do 1994 roku jako CONCERT EXPRESS) wraz ze swoimi bliźniaczymi jednostkami obsługiwał połączenie pomiędzy portami Europy a portami wschodniego wybrzeża USA. Po prawie trzech latach eksploatacji, w 1987 roku w południowo koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w Ulsan ATLANTIC CONCERT został wydłużony o ~ 42 metry (w trakcie tej operacji wymieniono też główny silnik – pierwotnie zainstalowany był silnik B&W-Gotaverken 6L90GBE o mocy 17.506 kW). W lipcu 2016 roku ponad 32 letni statek sprzedany na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alang. Po opłynięciu Afryki, 12 września jednostka dotarła na redę Bhavnagar, zaś pięć dni później 17 września została wprowadzona na plażę w pobliskim Alang (stanowisko 133).
  • Stoczniowy numer budowy: 594,
  • Data złożenia zamówienia: 30.06.1982
  • Data wodowania: 03.1984,
  • Data zdania: 25.05.1984.
*     *     *
ATLANTIC CONCERT ex CONCERT EXPRESS (IMO 8214164, MMSI: 2265137000, call sign: SKOZ, flag: Sweden) – a con-ro unit, built by the Swedish shipyard Kockums Varv Ab in Malmö for the shipowner Rederi Ab Transocean from Gothenburg (operator: Atlantic Container Lines). One of the five almost twin units of the so-called G3 series (3 built in Sweden and 2 built in Great Britain), which is a development of predecessors – units G1 and G2 series. From the day it was put into service to the moment of its withdrawal, ATLANTIC CONCERT (during the period between 1987 and 1994 as CONCERT EXPRESS) together with its twin units served the connection between European and US east coast ports. After almost three years in service, between March 15 and April 25, 1987 in the South Korean shipyard Hyundai Mipo Dockyard in Ulsan ATLANTIC CONCERT was extended by ~42 meter inset (during this operation the main engine was also replaced – originally was installed the B&W-Gotaverken 6L90GBE diesel engine with power: 17.506 kW). In July 2016, a more than 32 years old ship was sold for scrap to the Indian shipyard in Alang. After the voyage around Africa on September 12 the unit arrived at the  Bhavnagar anchorage, and fife days later on September 17 was beached in nearby Alang (Plot 133).
  • Yard number: 594,
  • Date of order: 30.06.1982,
  • Launched: 03.1984,
  • Delivery date: 25.05.1984.
*     *     *
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 57255 t. / 51648 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 291,92 x 32,39 x 11,60 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: B&W 6L90GB o mocy / with power 20.200 kW,
    • 1 śruba / 1 propeller,
    • 1 ster / 1 ruder,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 2000 PS / 2500 PS. 
  • Prędkość / Speed: 17,5 węzła / knots.
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • ładownie / holds: 5
    • luki / hatches: 10
    • pokłady samochodowe / vehicle decks: 3,
      • długość i wymiary linii ładunkowych / length and dimensions of the lanemeters: 3,372.00 m x 12.40 m x 6.80 m,
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: 
    • rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) o wymiarach i udźwigu / stern ramp (starboard) with dimensions & SWL: 46.0 m x 12,5 m & 420 t.
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • auta / cars: 1.003,
    • naczepy / trailers: 208,
    • kontenery (kontenery chłodzone) / containers (reefer containers): 2,908 TEU (364 TEU),
  • Załoga / Crew: 28 os. / pers.
*     *     *
Bibliografia / Bibliography:

*     *     *
Poniżej zdjęcia: ATLANTIC CONCERT  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of ATLANTIC CONCERT (to enlarge click on the photo).