piątek, 4 września 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 17 - HMS IRON DUKE



HMS IRON DUKE (F 234) – Brytyjska fregata rakietowa typu Duke (inne oznaczenie Typ 23), trzeci okręt o tej nazwie, zbudowany przez stocznię Marconi Marine w Scotstoun, wcielona do służby 20 maja 1993 r. Miastem patronackim jednostki jest Kingston nad rzeką Hull a jej nazwa pochodzi od przydomku pierwszego Księcia Wellington - Arthura Wellesleya.

Historia budowy:
Położenie stępki: 12.12.1988 r.,
Wodowanie: 02.03.1991 r.,
Wcielenie do służby: 20.05.1993 r.

HMS IRON DUKE (F 234) – British frigate class Duke (also known as a Type 23), third ship to bear the name, built by the Marconi Marine shipyard in Scotstoun, commissioned 20 May 1993. Her affiliated town is Kingston upon Hull, and she is named after Arthur Wellesley, the first Duke of Wellington (“Iron Duke”).

Build history:
Keel laid: 12.12.1988,
Launched: 02.03.1991,
Commissioned: 20.05.1993.

Jednostki typu Duke / Duke class units:

  • HMS NORFOLK (F230) – w służbie / in service: 01.06.1990 – 22.11.2006, sprzedany Chile i przemianowany na / sold to Chile and renamed as: Almirane Cochrane, 
  • HMS MARLBOROUGH (F 233) – w służbie / in service: 14.06.1991 – 28.05.2008, sprzedany Chile i przemianowany na / sold to Chile and renamed as: Almirante Condell, 
  • HMS ARGYLL (F231) – w służbie / in service: 31.05.1991 - , 
  • HMS LANCASTER (F229) – w służbie / in service: 01.05.1992 - , 
  • HMS IRON DUKE (F234) – w służbie / in service: 20.05.1993 - , 
  • HMS MONMOUTH (F235) – w służbie / in service: 24.09.1993 - ,
  •  HMS MONTROSE (F236) – w służbie / in service: 02.06.1994 - , 
  • HMS WESTMINSTER (F237) – w służbie: 13.05.1994 - , 
  • HMS NORTHUMBERLAND (F238) – w służbie: 29.11.1994 - , 
  • HMS RICHMOND (F239) – w służbie / in service: 22.06.1995 - , 
  • HMS SOMERSET (F82) – w słuzbie / in service: 20.09.1996 - , 
  • HMS GRAFTON (F80) – w służbie / in service: 29.05.1997 – 28.03.2007, sprzedany Chile i przemianowany na / sold to Chile and renamed to: Almirante Lynch, 
  • HMS SOUTHERLAND (F81) – w służbie / in service: 04.07.1997 - , 
  • HMS KENT (F78) – w służbie / in service: 08.06/2000 - ,
  •  HMS PORTLAND (F 79) – w służbie / in service: 03.05.2001 - , 
  • HMS ST.ALBANS (F83) – w służbie / in service: 06.06.2002 - ,


Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement: 4.900 t., 
  • Wymiary (d-s-z) / Displacement (l-b-d): 133 m – 16.1 m – 7.3 m,
  •  Napęd / Propulsion: 
    • 4 generatory diesel / diesel generators: Paxman Valenta 12CM każdy o mocy / each power: 1510 kW, 
    • 2 silniki elektryczne / electric motors GEC o łącznej mocy with total power: 2980 kW, 
    • 2 turbiny gazowe / gas turbines: Rolls-Royce Spey SM1C o łącznej mocy / with Total Power: 23.190 kW, 
  • Prędkość / Speed: 28 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar wielofunkcyjny / multifuncional radar Type 997 Artisan 3D, 
    • 1 radar nawigacyjny / navigation radar Kelvin Hughes Type 1007, 
    • 1 radar nawigacyjny / navigation radar Racal Decca Type 1007, 
    • system kierowania ogniem /fire-control system: Sperry Sea Archer 30, 
    • system kierowania walką / combat management system: BAE DNA(1),
    • sonar kadłubowy / hull mounted sonar: Type 2087,
  • Wyposażenie ECM/ESM/ ECM/ESM equipment: 
    • holowane wabiki przeciwtorpedowe / towed torpedo decoys: Type 182, 
    • holowane wabiki przeciwtorpedowe / towed torpedo decoys: Type 2070, 
    • zagłuszacz fal radarowych / ESM jammer: Scorpion ECM/UAF-1, 
    • system wyrzutni celów pozornych / decoy system: Seagnat, 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 działo / gun Mk8 kal. / cal/ 114 mm, 
    • 2 działka automatyczne / automatic cannons DS30M Mk. 2 kal. / cal./ 30 mm, 
    • 2 karabiny wielolufowe / miniguns, 
    • 4 karabiny maszynowe / machnie guns, 
    • 1 x 32 komorowa pionowa wyrzutnia p.plot. Sea Wolf GWS.26 /1 x 32 cells vertical launch system for Sea Wolf GWS.26 surface-air-missiles, 
    • 2 x 4 wyrzutnie dla p.pokr. RGM-84 Harpoon / launchers for RGM-84 Harpoon anti-ship-missiles,
    • 2 x 2 wyrzutnie torpedowe kal. 324 mm dla torped Stingray / torpedo tubes cal. 324 mm for Stingray torpedoes, 
  • Wyposażenie lotnicze / Aviation equipment: 
    • hangar I lądowisko dla 1 śmigłowca Westland Lynx HMA8 lub Westland Merlin HM 1 / hangar and landing deck for 1 Westland Lynx HMA8 or Westland Merlin HM 1 helicopter, 
  • Załoga / Crew: 185 os. / pers., mkasymalnie do / max. up to 205 os. pers.


Bibliografia / Bibliography:

Poniżej zdjęcia HMS IRON DUKE, które wykonałem w Kilonii / Below phots of HMS IRON DUKE that was taken in Kiel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):






















sobota, 29 sierpnia 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 15 - FS SOMME (A 631)



FS SOMME (A 631) – Francuski okręt zaopatrzeniowy/dowodzenia typu Durance zbudowany przez stocznię Constructions industrielles de la Mediterranee w La Seyene-sur-Mer. Wcielony do służby 7 marca 1990 roku. Z ważniejszych wydarzeń z życia okrętu należy wymienić udział w Operacji Enduring Freedom – walce ze światowym terroryzmem oraz Operacji Atalanta – patrolach przeciwko Somalijskim piratom, coraz zuchwalej atakującym szlaki żeglugowe na Oceanie Indyjskim. W trakcie drugiej z w/w operacji w nocy 9 października 2009 roku FS SOMME został zaatakowany przez dwie łodzie motorowe (skify), uzbrojonych w broń lekką (karabinki AK 47) piratów, którzy omyłkowo wzięli go za jednostkę handlową. Po krótkiej wymianie ogniowej (bez strat w sprzęcie i w ludziach) odparto atak biorąc do niewoli 5 piratów (obsada jednej z łodzi, druga wykorzystując zamieszanie uciekła). Podobny incydent powtórzył się w nocy 19 kwietnia 2010 roku ale wtedy do niewoli wzięto 6 napastników oraz zdobyto łódź typu skif. Pośrednim skutkiem tego ataku było wykrycie (dzięki uciekającej drugiej łodzi) statku bazy piratów, którego następnie zatopiono. Obecną operacyjną bazą jednostki jest położony na Atlantyckim wybrzeżu Francji port Brest.

Historia budowy:
Położenie stępki: 03.05.1985,
Wodowanie: 03.10.1987,
Wcielenie do służby: 07.03.1990.

FS SOMME (A 631) – French supply/command ship class Durance, build by the Constructions industrielles de la Mediterranee shipyard in La Seyene-sur-Mer. Commissioned 7 March 1990. Among the most important events in the life of the ship should be mentioned: participation in Operation Enduring Freedom – the fight against global terrorism and Operation Atalanta – patrols against Somali pirates, more boldly attacking shipping routes in the Indian Ocean. During this second operation in the night of 9th October 2009 FS SOME was attacked by two motor boats (skiffs), armed with light weapons (AK-47 riffles) pirates who mistakenly took him for a merchant vessel. After a short fire exchange (without sustaining damage & casualties), 5 pirates were captured (all crew one of the attacking boats, second boat escaped). A similar incident was repeated in the night of 19th April 2010, but then were captured 6 pirates and one Skiff type boat. The indirect effect of this attack was to detect (thanks the escaping second boat) pirates mother ship, which then was sunk. The current operational base of the unit is located on the French Atlantic coast port of Brest.

Build history:
Keel laid: 03.05.1985,
Launched: 03.10.1987,
Commissioned: 07.03.1990.

Jednostki typu Durance / Durance class vessels: 

  • FS DURANCE (A 629) – wcielony do służby: / commissioned: 12.04.1977 – 1999 sprzedany argentynie i przemianowany na ARA PATAGONIA /sold to argentina & renamed ARA PATAGONIA.
  • FS MEUSE (A 607) – wcielony do służby: / commissioned: 21.11.1980 – w służbie / in service,
  • FS VAR (A 608) – wcielony do służby / commissioned: 29.01.1983 – w służbie / in service.
  • FS MARNE (A 630) – wcielony do służby: / commissioned: 16.01.1987 – w służbie / in service.
  • FS SOMME (A630) – jak w tekście.
  • HMAS SUCCES (OR 204) – zbudowany w Australii / build in Australia, w służbie: / commissioned: 23.04.1986.


Zmodyfikowane jednostki klasy Durance znane też jako klasa Boraida zbudowane dla Arabii Saudyjskiej / Modifited vessels class Durance a.k.a. Boraida class build for Saudi Arabia

  • BORAIDA (902) – w służbie / commissioned: 1984.
  • YUNBOU (904) – w służbie / commissioned: 1985.

Dane techniczne (dla jednostek francuskich) / Technical data (for French vessels):

  • Wyporność pełna / Full displacement: 17.900 t, 
  • Wymiary (d-s-z) / Dimensions (l-b-d): 157.2 m – 21.2 m – 10.8 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 silniki diesla SEMT Pielstick 16 PC2.5 V 400 - łączna moc / total power: 14.7 MW, 
    • 2 wały napędowe z 2 śrubami / two shafts with 2 propellers, 
    • 3 generatory prądotwórcze / 3 diesel altenrators – łączna moc / Total Power: 5.4 MW, 
  • Prędkość / Speed: 19 węzłów / knots, 
  • Zasięg / Range: 9.000 mil morskich / nautical miles (przy prędkości / at speed 15 w / kn), 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 2 radary nawigacyjne / Navigation radars Thales DRBN-34, 
    • Systemy łączności satelitarnej / Sat. communication systems: Inmarsat, Syracuse III, V-sat, 
  • Wyposażenie ECM/ESM / ECM/ESM Equipment: 
    • System obrony przeciwtorpedowej / torpedo countermeasures: SLQ-25 Nixie, 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 automatyczna armata / automatic cannon Bofors kal/ cal. 40 mm, 
    • 2 – 3 podwójne wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Simbaud / 2 – 3 dual Simbaud SAM launchers, 
    • 3 karabiny maszynowe M-2 / 3 x M-2 machne guns: kal. / cal 12.7 mm, 
  • Wyposażenie misyjne / Mission equipment: 
    • 2 bramowe stacje przeładunkowe do zaopatrywania jednostek idących po obu burtach zaopatrzeniowca (pomiędzy stacjami, stanowisko dowodzenia operacją zaopatrzeniową) / 2 gantry loading stations to supply units on both sides of the supply vessels (between stations, supply operation command post), 
    • 1 rufowe stanowisko do podawania paliwa na inną jednostkę / 1 stern station for fuel transfer, 
    • 1 platforma dla systemu VERTREP (uzupełniania zapasów w pionie za pomocą śmigłowca) /1 platform for system VERTREP (vertical replenishment via helikopter), 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity: 
    • paliwo okrętowe / marine diesel: 10.000 t., 
    • paliwo lotnicze / aviation kerosine: 500 t.,
    • woda pitna / drinking water: 130 t., 
    • suchy prowiant / food dry: 170 t., 
    • amunicja / ammunition: 150 t., 
    • części zamienne / backup materials or parts: 150 t., 
  • Wyposażenie w łodzie / Boat equipment: 
    • 1 barka /craft LVCP, 
    • 1 x 9 m łódź motorowa / motor boat, 
    • 2 łodzie RHIB /RHIB boats, 
  • Wyposażenie lotnicze / Aviation equipment: 
    • hangar i lądowisko dla jednego śmigłowca typu Alouette III lub Westland Lynx / hangar and landing deck for one helicopter type: Aluette III or Westland Lynx, 
  • Załoga / Crew: 170 os./ pers.

Biliografia / Bibliography:

Poniżej zdjęcia FS SOMME, które wykonałem w Kilonii / Below phots of FS SOMME that was taken in Kiel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):