wtorek, 5 maja 2015

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz.4 - WOLIN

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (Polsteam).

WOLIN (IMO: 8420842, MMSI: 309801000, call sign: C6WN4, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – prom kolejowo – samochodowo – pasażerski, zbudowany przez norweską stocznię Moss Rosenberg Vaerft w Moss dla armatora Statens Jarnvagar jako ÖRESUND. Od lipca 2000 roku do grudnia 2001 roku wyłączony z eksploatacji. Po modernizacji i przebudowie na prom pasażersko – samochodowo – kolejowy w Gdańskiej Stoczni Remontowej, od września 2002 roku ponownie w eksploatacji jako SKY WIND w barwach Sea Wind Line. W dniu 23 maja 2007 roku zakupiony przez Polską Żeglugę Morską (Polsteam) dla spólki Unity Line. Przejęcie jednostki miało miejsce 22 sierpnia, po którym została ona skierowana na remont. W dniu 8 października tego samego roku podczas mającej miejsce przy Bulwarach Chrobrego w Szczecinie ceremonii chrztu prom otrzymał nazwę WOLIN (matka chrzestna Pani Maria Radwańska). W dniu 14 listopada wprowadzony na linię Świnoujście – Trelleborg. W okresie lipiec – sierpień 2012 roku zmodernizowany w Kłajpedzie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

204

Położenie stępki:

19.03.1985

Wodowanie:

28.02.1986

Zdanie/;

13.10.1986

Przebudowa:

2002

*     *     *

Poprzednie nazwy i operatorzy:

ORESUND (1986-1997)

DanLink

ORESUND (1997 - 2000)

Scandlines AB (S)

ORESUND (2000-2002)

wyłączony z eksploatacji / prebudowa

SKY WIND (2002-2007)

SeaWind Line

*     *     *

Poprzedni armatorzy:

Statens Jarnvager

1986 – 1996

Partrederiet Oresund ANS

1996 – 2002

SC RoPax I Ltd

2002 – 2005

MV Sky Wind Ltd

2005 – 2006

Silja Cruises Ab

2006 – 2007

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 22.874 / DWT: 5.143

Wymiary (d. x sz. x z.):

186,02 x 23,70 x 5,90 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie poprzeczne: 7

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla MAN B&W: 6L40/45 – o łącznej mocy: 13.200 kW

śruby: 2

Prędkość:

18.0 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 x generatory spalinowe Wartsila: 6R32BC

Przestrzeń ładunkowa:

pas ładunkowy: 1860 m (w tym długość torowiska: 712 m),

Pojemność ładunkowa:

auta: 50

naczepy: 36

wagony kolejowe: 50

TIR: 85 – 90

Rampy:

2

Pasażerowie:

370 (w tym 240 od. w 70 kabinach)

Załoga:

37

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.faergelejet.dk

*     *     *

Poniżej: m/f WOLIN, Terminal promowy w Świnoujściu, 21.04.2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 06.09.2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 07.02.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 07.02.2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 21.01.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 21.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 15.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 15.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 01.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). 





Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 



Poniżej: m/f WOLIN przybywa na remont do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 25.07.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


















 

środa, 29 kwietnia 2015

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz. 3 - GALILEUSZ

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, który należał do Euroafrica Linie Żeglugowe. 

GALILEUSZ (MO: 9019078, MMSI: 210095000, call sign: C4LV2, bandera: Cypr, port macierzysty: Limassol)  prom typu rop-pax, zbudowany przez holenderską stocznię van der Giessen de Nord w Krimpen aan den Ijssel dla włoskiego armatora Viamare di Navigazione S.p.A. jako Via Tirreno. W lutym 2006 r. zakupiony przez Euroafrica Linie Żeglugowe dla spółki Unity Line i po remoncie pod nową nazwą GALILEUSZ w dniu 14 listopada wprowadzony na linię Świnoujście – Ystad. 05.02.2007 rozpoczął obsługę linii Świnoujście – Trelleborg.

*      *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

959

Zamówienie:

28.02.1991

Wodowanie:

11.07.1992

Zdanie:

28.10.1992

*      *     *

Poprzednie nazwy i operatorzy:

Via Tirreno (1992 – 1996)

Viamare di Navigazione

Via Tirreno (1996 – 2001)

Tirrenia di Navigazione

Via Tirreno (2001 – 2006)

Adriatica

*      *     *

Poprzedni armatorzy:

Viamare di Navigazione

1992 – 1996

Tirrenia di Navigazione

1996 – 2006

*      *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 15.848 / DWT: 6.710

Wymiary (d. x sz. x z.):

150,37 x 23,40 x 6,00 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie: 7

Napęd:

2 x 8 cylindrowe silniki diesla Zgoda Sulzer model 8ZAL40S o łącznej mocy: 11.520 kW

śruba: 1

Prędkość:

20,7 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 generatory spalinowe, każdy o mocy: 1000 kVA

2 dziobowe stery strumieniowe, każdy o mocy 750 kW

Pokład ładunkowy:

liczba pokładów ładunkowych: 3

pas ładunkowy: 1830 m

Pojemność ładunkowa:

TIR: 90

Urządzenia za i wyładunkowe:

rampa 12,0 x 15,5 – 100 t. SWL

Pasażerowie:

126 (w tym 128 os. w 51 kabinach – 26 potrójnych i 25 podwójnych)

Załoga:

34 os.

*      *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

http://www.euroafrica.com.pl/

www.faktaomfartyg.se

www.faergelejet.dk

*      *     *

Poniżej zdjęcia promu GALILEUSZ / Below photos of ferry GALILEUSZ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo)

GALILEUSZ opuszczający Świnoujście.





GALILEUSZ cumujący w Świnoujściu.




 
GALILEUSZ opuszczający Świnoujście 04.11.2018, zdjęcie Dariusz Mania. 
 

GALILEUSZ w pływającym doku nr 5 Stoczni Gryfia, Szczecin 01.09.2021, zdjęcia Dariusz Mania.  
 







 
 
 

poniedziałek, 20 kwietnia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 18 - MITROPE

MITROPE (IMO: 9154294, MMSI: 248360000, Sygnał wywoławczy: 9HBH6, Bandera: Malta, Port macierzysty: Valletta) – zbiornikowiec do przewozu płynnej siarki, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (600-na jednostka zbudowana w Stoczni Szczecińskiej). Matką chrzestną statku została Pani Wiesława Oleba  - pracownik PŻM. W pierwszym rejsie zbiornikowcem dowodził kpt. Józef Krasica, zaś jego trasa wiodła z Gdańska do Helsinborga. W 2000 roku MITROPE została uznana przez międzynarodowe gremia żeglugowe za „statek roku”. Sprzedany firmie Merkury Shipping, został jej przekazany 27 października 2016 roku na redzie portu Colombo na Sri Lance (w ostatnim rejsie statkiem dowoził kpt. Mirosław Koleczka). Po przemianowaniu na SHUN SHENG pływała do dnia dzisiejszego kursując głównie pomiędzy Chinami a Tajwanem.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/III/9

Położenie stępki:

02.09.1998

Wodowanie:

31.10.1998

Zdanie:

24.02.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.829 / DWT: 15.340 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy: 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,3 ~15,5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 615 kW oraz generatora o mocy 630kVA

Zbiorniki ładunkowe:

liczba: 4

materiał: stal kwasoodporna

Pojemność ładunkowa:

53.777 m3

Urządzenia załadunkowe:

8 pomp o wydajności 110 t./min

Załoga:

18 ~ 20 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: MITROPE podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie, marzec 2012 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).