sobota, 4 sierpnia 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 58 - FNS HANKO (82)



FNS HANKO (82) – fiński okręt rakietowy typu Hamina (inne oznaczenie Rauma 2000), będącego z kolei rozwinięciem poprzedniego typu Rauma. W stosunku do poprzednika przy jego projektowaniu szczególny nacisk położono na redukcję wartości pól fizycznych okrętu. Budowniczym serii czterech jednostek (pierwotnie planowano tylko dwie) jest położona w mieście Rauma stocznia Aker Finnyards. Od 2008 roku wszystkie cztery okręty wchodzą w skład jednolitego dywizjonu z bazą w Upinniemi. Na początku 2018 roku rozpoczął się proces modernizacji pierwszej z jednostek tego typu - FNS TORNIO, który przejdą wkrótce także i kolejne. W jej ramach okręty zyskają nowe wyposażenie elektroniczne, oraz częściowo i uzbrojenie, co z kolei pozwoli na ich utrzymanie w służbie aż do 2035 roku.

*     *     *

FNS HANKO (82) – Finnish missile boat type Hamina (another designation Rauma 2000), which is a modification of the previous type Rauma. In relation to the previous project, in the new special emphasis was placed on the reduction of the physical values of the ship. The builder of a seriers of four units (orginally only two were planned) was located in the city of Rauma shipyard Aker Finnyards. Since 2008, all four ships  form a uniform squadron with a base in Upinniemi. At the beginning of 2018, began the process of modernization of the first unit of this type - FNS TORNIO, which will soon pass another units. As part of it, ships will gain new electronic equipment and partially armament, which in turn allow them to be maintained in service until 2035.

 *     *     *

Okręty rakietowe Typu Hamina / Hamina class missile boats:
  • FNS HAMINA – numer burtowy / pennant number: 80, zamówiony / ordered: 12.1996, wcielony do służby / commissioned: 24.08.1998, 
  • FNS TORNIO – numer burtowy / pennant number: 81, zamówiony / ordered: 15.02.2001, wcielenie do służby / commissioned: 12.05.2003,
  • FNS HANKO – numer burtowy / pennant number: 82, zamówiony / ordered: 03.12.2003, wcielenie do służby / commissioned: 22.06.2005,
  • FNS PORI – numer burtowy / pennant number: 83, zamówiony / ordered: 15.02.2005, wcielenie do służby / commssioned: 19.06.2006. 

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • wyporność / displacement: 270 t.,
  • długość / length: 50,8 m, 
  • szerokość / beam: 8,3 m, 
  • zanurzenie / draught: 1,7 m,
  • kadłub i nadbudówka / hull and superstructure:
    • typ / type: pojedynczy / single,
    • materiał / material:
      • kadłub / hull: aluminium,
      • nadbudówka / superstructure: kompozyt poliestrowo – szklany wzmocniony włóknami kevlarowymi / poliester-glass composite reinforced carbon with Kevlar fibers,
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 7,
  • napęd / propulsion: 
    • 2 silniki diesla MTU 16V 538 TB93 o mocy 5.520 kW / 2 x MTU 16V 538 TB93 diesel engines with power: 5.520 kW, 
    • dwustopniowa przekładnia redukcyjna / two-stage reduction gear: Velmet M1HC-420
    • 2 pędniki strugowodne / 2 waterjets: RollsRoyce KaMeWa 90SII,
  • prędkość / speed: 32 węzły / knots,
  • zasięg / range: 500 mil morskich / nautical miles,
  • wyposażenie elektroniczne / electronic equipment: 
    • radar trójwspółrzędny / 3-D radar: EADS TRS-3D/16ES,
    • radar nawigacyjny / navigation radar: Furuno,
    • system zarządzania walką / combat management system: EADS ANCS SQ 2000,
    • system kierowania ogniem / fire control system: Saab Ceros 200,
    • wielofunkcyjny system elektro – optyczny / electro-optical multifunction system: Sagem EOMS NG,
    • system IFF / IFF system: EADS MSSR 2000,
    • zintegrowany system łączności / integrated communication system: ICS-2000,
    • sonar kadłubowy / hull-mounted sonar: Simrad Subsea Toadfish,
    • sonar holowany / towed array sonar: Sonac/PTA,
  • systemy walki elektronicznej / electronic warfare systems 
    • system walki radioelektronicznej / ESM: Thales SIEWS DR 3000,
    • system ostrzegania o opromieniowaniu radarowym / radar warning system: EADS COLDS,
    • 2 wyrzutnie wabików / 2 decoy launchers: Rheinmetal MASS (Multi-Ammunition Soft-kill System),
    • system wytwarzania dymu / smoke system: Lacroix ATOS,
  • uzbrojenie / armament:
    • 1 x IV wyrzutnia pocisków p.okr RBS-15 SFIII / 1 x IV launcher for RBS-15 SFIII anti-ship missiles,
    • 1 x VIII komorowa pionowa wyrzutnia dla pocisków przeciwlotniczych Umkhonto-IR Block 2 / 1 x VIII cells VLS for Umkhonto-IR surface-air missiles,
    • 1 x I uniwersalna armata / 1 x I dual purpose gun: Bofors 57 mm 70 SAK Mk.3,
    • 2 x I ciężkie karabiny maszynowe kal. 12,7 mm / 2 x I heavy machine guns cal. 12,7 mm,
    • rufowa zrzutnia dla bomb głębinowych lub min (Sea Mine 2000) / stern rail for depth charges or mines (Sea Mine 2000),
  • załoga / crew: max 26 osób/ persons.

 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia FNS HANKO (82) wykonane w Gdyni w dniu 24 czerwca 2018 r. / Below photos of FNS HANKO (82) taken in Gdynia on June 24, 2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).















Poniżej zdjęcia FNS HANKO (82) podczas parady morskiej na redzie Gdyni w dniu 24 czerwca 2018 r. / Below photos of FNS HANKO (82) during sea parade on Gdynia roadstead on June 24, 2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



czwartek, 2 sierpnia 2018

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 5 - AIDAaura



AIDAaura (IMO: 9221566, MMSI: 247117400, sygnał wywoławczy: IBNZ, bandera: Włochy) druga z serii dwóch jednostek budowanych dla niemieckiego armatora Aida Cruises przez niemiecką stocznię Wadan Yards MTW GmbH z Wismaru.

*     *     *

AIDAaura (IMO: 9221566, MMSI: 247117400, call sign: IBNZ, flag: Italy) – the second of a series of two ships built for a German shipowner Aida Cruises by the German shipyard Wadan Yards MTW in Wismar.

*     *     *

Jednostki klasy AIDAvita / Units of AIDAvitaclass:
  • AIDAvita – numer stoczniowy / yard number: 003, położenie stępki / keel laid: 21.11.2000, wodowanie / launched: 15.11.2001, zdanie / delivery date: 30.04.2002, 
  • AIDAaura – numer stoczniowy / yard number: 004, położenie stępki / keel laid: 11.01.2002, wodowanie / launched: 07.09.2002, zdanie / delivery date: 03.04.2003,
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 42.289 t. / 4.157 t., 
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmension (length x beam x draught): 202 x 28 x 17.1m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 zespoły prądotwórcze oparte na silnikach diesela / 2 generating sets based on diesel engines: 12 V 38B (każdy: 11133 kVA / 11133 kVA), 
    • 2 silniki elektryczne / 2 electric engines: ABB Oy Motors & Generators: AMZ1600YX14 (każdy: 9400 kW / each: 9.400 kW), 
    • 2 śruby KaMeWa / 2 KaMeWa propellers,
    • 2 dziobowe stery strumieniowe KaMeWa każdy 1200 kW / 2 KaMeWa bow thrusters each 1200 kW, 
    • 2 rufowe stery strumieniowe każdy 700 kW / 2 stern thrusters each 700 kW, 
  • Prędkość / Speed: 21.8 węzły / konts, 
  • Załoga: 426 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Passengers: 1266 os. / 1266 pers. 
  • Ilość pokładów / Number of decks: 12,
  • Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment: 
    • kabiny / cabins: 633, 
    • gastronomia / gastronomy:
      • restauracje / restaurants: 3, 
      • bary / bars: 5, 
    • rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment: 
      • miejsca odpoczynku i odnowy tj. Body & Soul Spa, sauny (3), baseny (1), salony piękności, centrum fitness, symulator do gry w golfa, ścieżka do joggingu, boisko do siatkówki/koszykówki / a place of rest & renewal: Body & Soul Organic Spa, saunas (3), swimming pools (1), beauty salon, fitness centrum, golf simulator, jogging track, volleyball/basketball field, 
      • miejsca rozrywki / entertainment places: teatr, sklepy, biblioteka, galeria sztuki, sale konferencyjne / theater, shops, deck library, art galery, conference rooms, 
      • dla dzieci / for children: kids club.

*     *     *

Poniżej zdjęcia AIDAaura wykonane w Hamburgu / Below photos of AIDAaura took in Hamburg (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):





*     *     *

Bibliografia:
http://vesselregister.dnvgl.com/vesselregister/vesselregister.html


wtorek, 31 lipca 2018

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 9 - CSCL INDIAN OCEAN



CSCL INDIAN OCEAN (IMO 9695157, MMSI: 477476800, Sygnał wywoławczy: VROC2, bandera: Hong Kong) – kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel), zbudowany przez południowo - koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. z Ulsan dla chińskiego armatora China Shipping Container Lines Co. Ltd. z Szanghaju. Trzecia jednostka z serii pięciu identycznych jednostek typu CSCL Globe. Czwartego lutego 2016 na skutek utraty zasilania płynący Łabą w stronę Hamburga CSCL INDIAN OCEAN wszedł na mieliznę, z której to po kilkudniowej akcji udało się go ściągnąć przy wysokim stanie wody w dniu 9 lutego.
  • Stoczniowy numer budowy: 2699,
  • Położenie stępki: 26.08.2014,
  • Wodowanie: 15.11.2014,
  • Data zakończenia budowy: 23.01.2015.

*     *     *

CSCL INDIAN OCEAN (IMO 9695157, MMSI: 477476800, call sign: VROC2, flag: Hong Kong) – ULCV (Ultra Large Container Vessel) class container, built by the South Korean shipyard Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. from Ulsan for the Chinese shipowner China Shipping Container Lines Co. Ltd. from Shanghai. The third unit from a series of five identical units of CSL Globe type. On February, 2016 as a result of power lost, going on the Elbe towards Hamburg CSCL INDIAN OCEAN entered ground, from which after a few days it was able to be pulled off at high water level on 9 February.
  • Yard number: 2699,
  • Keel laid: 26.08.2014,
  • Launched: 15.11.2014,
  • Date of completion: 23.01.2015.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 187.541 t. / 184.320 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 399,67 x 58,60 x 16,00 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy – częściowo podwójne dno / steel / single hull – partly double bottom,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 2 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 12 cylinders diesel engine: HHI-MAN-B&W 12S90ME-C9.2 – o mocy / with power 56.800 kW,
    • generatory / generators:
      • 4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets: HimSen-MAN 9H32/40 – każdy o mocy / each with power: 4.320 kW,
      • 1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy / 1 emergency diesel generators set: AS190TIS – o mocy / with power: 438 kVA,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 2 x 2500 kW/ 0, 
  • Prędkość / Speed: 23.8 węzła / knots.
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: brak / none,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • kontenery / containers: 19.100 TEU,
    • kontenery chłodzone: 1.000 TEU,
  • Załoga / Crew: 31 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: CSCL INDIAN OCEAN  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of CSCL INDIAN OCEAN (to enlarge click on the photo).