środa, 7 marca 2018

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 7 - CSCL GLOBE




CSCL GLOBE (IMO 9695121, MMSI: 477712400, Sygnał wywoławczy: VRNU2, bandera: Hong Kong) – kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel), zbudowany przez południowo - koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. z Ulsan dla chińskiego armatora China Shipping Container Lines Co. Ltd. z Szanghaju. Pierwsza jednostka z serii pięciu identycznych jednostek typu CSCL Globe.
  • Stoczniowy numer budowy: 2696,
  • Położenie stępki: 27.05.2014,
  • Wodowanie: 23.08.2014,
  • Data zakończenia budowy: 18.11.2014.

*     *     *

CSCL GLOBE (IMO 9695121, MMSI: 477712400, call sign: VRNU2, flag: Hong Kong) – ULCV (Ultra Large Container Vessel) class container, built by the South Korean shipyard Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. from Ulsan for the Chinese shipowner China Shipping Container Lines Co. Ltd. from Shanghai. The first unit from a series of five identical units of CSCL Globe type.
  • Yard number: 2696,
  • Keel laid: 27.05.2014,
  • Launched: 23.08.2014,
  • Date of completion: 18.11.2014.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 187.541 t. / 184.300 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 399,67 x 58,60 x 16,00 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy – częściowo podwójne dno / steel / single hull – partly double bottom,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 2 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 12 cylinders diesel engine: HHI-MAN-B&W 12S90ME-C9.2 – o mocy / with power 56.800 kW,
    • generatory / generators:
      • 4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets: HimSen-MAN 9H32/40 – każdy o mocy / each with power: 4.320 kW,
      • 1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy / 1 emergency diesel generators set: AS190TIS – o mocy / with power: 438 kVA,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 2 x 2500 kW/ 0, 
  • Prędkość / Speed: 23.8 węzła / knots.
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: brak / none,,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • kontenery / containers: 19.100 TEU,
    • kontenery chłodzone: 1.000 TEU,
  • Załoga / Crew: 31 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: CSCL GLOBE  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of CSCL GLOBE (to enlarge click on the photo).
















sobota, 3 marca 2018

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 3 - GRANDE AMERICA


GRANDE AMERICA (IMO 9130937, MMSI: 247594000, Sygnał wywoławczy: IBPG, bandera: Włochy) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez włoską stocznię Fincantieri Palermo z Palermo dla armatora Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A z Neapolu (operator: Atlantic Container Lines). Jedna z dziesięciu niemal identycznych jednostek serii Grande Africa, będącej rozwinięciem poprzedników – jednostek serii Repubblica di ….. W dniu 11 marca na zmierzającej z Hamburga w stronę Maroka, znajdującej się na wodach Zatoki Biskajskiej jednostce, doszło do wybuchu pożaru w jej części dziobowej, którego pomimo podjętych przez załogę prób nie udało się ugasić. Ze względu na rozprzestrzenianie się ognia kapitan GRANDE AMERICA zarządził opuszczenie statku a wkrótce potem cała 26 osobowa załoga plus 1 pasażer została podjęta z wody przez brytyjską fregatę HMS ARGYLL. Dwunastego marca pomimo podjętej przez przybyłe na miejsce zdarzenia jednostki ratownicze akcji ratowniczej, GRANDE AMERICA około godziny 15:20 przewrócił się na burtę, po czym poszedł na dno w odległości 180 mil morskich na zachód do francuskiego wybrzeża.
  • Stoczniowy numer budowy: 5984,
  • Data złożenia zamówienia: 30.06.1995,
  • Rozpoczęcie budowy: 01.03.1997,
  • Data zdania: 09.12.1997.
*     *     *
GRANDE AMERICA (IMO 9130937, MMSI: 247594000, call sign: IBPG, flag: Italy) – a con-ro unit, built by the Italian shipyard Fincantieri Palermo in Palermo for the Italian shipowner Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A from Neapol. One of the ten almost identical units of the Grande Africa series, which is a development of predecessors – units of the Repubblica di … series.
  • Yard number: 5284,
  • Date of order: 30.05.1995,
  • Build start: 01.03.1997,
  • Delivery date: 09.12.1997.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 56.660 t. / 26.169 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 214,00 x 32,25 x 9,40 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12,
    • pokłady / decks: 11,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 2 suwowy 7 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 7 cylinders diesel engine: Sulzer-Wartsila 7RTA62U – o mocy / with power 15.540 kW,
    • generatory / generators:
      • 4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets – każdy o mocy / each with power: 1.080 kW,
    • 1 śruba / 1 propeller,
    • 1 ster / 1 ruder,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 1.600kW / 1.600 kW. 
  • Prędkość / Speed: 21.0 węzła / knots.
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • długość i wymiary linii ładunkowych / length and dimensions of the lanemeters: 3.505 m x 2.90 m x 0.0 m,
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: 
    • rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) o wymiarach i udźwigu / stern ramp (starboard) with dimensions & SWL: 34.5 m x 8,5 m & 250 t.
    • 2 dźwigi pokładowe każdy o udźwigu / 2 deck cranes each SWL: 40 t.,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • auta / cars: 3.515,
    • ciężarówki / trucks: 194,
    • kontenery / containers: 1.321 TEU,
  • Załoga / Crew: 19 os. / pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: GRANDE AMERICA, Hamburg 11.05.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of GRANDE AMERICA, Hamburg 11.05.2018  (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia: GRANDE AMERICA, Hamburg  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of GRANDE AMERICA  (to enlarge click on the photo).









wtorek, 27 lutego 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 17 - KAPER



KAPER (IMO ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG2345, bandera: Polska) – holownik portowy Typu 420 zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej im Dąbrowszczaków w Gdyni na potrzeby własne. Od 2009 roku własność Stoczni Marynarki Wojennej S.A. w upadłości. W kwietniu 2013 roku wystawiony przez Syndyka Masy Upadłościowej Stoczni Marynarki Wojennej S.A. na sprzedaż – wg. strony internetowej www.shipbroker.pl sprzedany (ostatnia znana cena za holownik 79.900 Euro) na złom do Stoczni Remontowej Nauta.
  • Stoczniowy numer budowy: H-420/1,
  • Zakończenie budowy: 03.1984 r.
*     *     *

KAPER (IMO ---, MMSI: ---, Call sign: SPG2345, flag: Poland) – Type 420 harbor tug built by the Dabrowszczaków Naval Shipyard in Gdynia for its own needs. Since 2009, ownership of the Naval Shipyard S.A. in bankruptcy. In April 2013, put on sale by the Liquidator of the Bankruptcy Naval Shipyard S.A. – by website www.shipbroker.pl sold (last known price for the tug 79.900 Euro) for scrap to the Shipyard Nauta..
  • Yard number: H-420/1,
  • Build end: 03.1984.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 81.18 t. / --- t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 20,68 x 6,34 x 2,30 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull, 
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 6 cylinders diesel engine: ZPM H. Cegielski-Sulzer AL. 20/24 – o mocy / with power: 420 kW (571 HP),
    • 1 śruba / 1 propeller,
  • Prędkość / Speed: 10,8 węzłów / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • hak holowniczy / towing hook: 8 t.,
  • Uciąg / Bollard Pull: 8,0 t.,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • echosonda / echo sounder,
    • kompas magnetyczny / magnetic compass,
    • VHF,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: ?  cbm,
    • świeża woda / fresh water: ?  cbm,
  • Załoga / Crew: 3-4 os. / pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:



*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika KAPER autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 24.09.2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug KAPER by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 24.09.2009 (to enlarge click on the photo).








Poniżej zdjęcia ze złomowania holownika KAPER autorstwa Pana Wojtka Jel, kolekcja Pana Andrzeja Patro, Gdynia 19/31.03.2016 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of cut into scrap tug KAPER by Mr. Wojtek Jel, a collection of Mr. Andrzej Patro, Gdynia 19/31.03.2016 (to enlarge click on the photo).