środa, 20 grudnia 2023

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 67 - SOLIDARNOSC (II)

SOLIDARNOSC (II) (IMO 9708069, MMSI: 636017073, Sygnał wywoławczy: D5JE2, bandera: Liberia) – masowiec typu handymax (projekt Deltamarin 37), zbudowany przez chińską stocznię Yangfan Group Co. Ltd. z Zhoushan na zamówienie polskiego armatora Polska Żegluga Morska – Polsteam (formalne statek zarejestrowany jest na spółkę zależną PŻM – Jupiter Four Shipping Ltd.). Pierwszym kapitanem jednostki został kapitan Sławomir Osmólski, który pokierował nią w jej dziewiczym rejsie z ładunkiem produktów stalowych z portu Dangjin-Pyeongtaek do Houston w Teksasie. Uroczysty chrzest masowca miał miejsce 30 sierpnia 2019 roku w Policach, w trakcie pierwszego zawinięcia do polskiego portu. Matką chrzestną masowca jest Pani Joanna Kościk, żona Andrzeja Kościka przewodniczącego KSMMiR NSZZ Solidarność

*     *     *

Historia budowy:

Numer stoczniowy:

BC38K/PZ04

Położenie stępki:

15.12.2015

Wodowanie:

25.11.2016

Data zdania:

11.10.2018

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność (GT / DWT):

25.278 t. / 39,072 t.

Wymiary (d. x s. x z.):

179,99 x 30 x 15 m

Kadłub:

typ: podwójne poszycie,

pokłady ciągłe: 1

Napęd (spalinowy):

1 silnik diesla: Dalian Marine Diesel: MAN-B&W 5S50ME-9.3 o mocy: 6.050 kW (8.226 HP).

śruba : 1

Urządzenia pomocnicze:

3 zestawy prądotwórcze, każdy o mocy: 750  kVA

1 awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy: 150 kVA

Prędkość:

14,5 węzłów

Ładownie i luki: 

liczba ładowni: 5

typ ładowni: "pudełko"

liczba luków: 5

wymiary luku.:

  • 1 x 14,95 x 19,20/15,64 m,
  • 3 x 23,4 x 25,40 m
  • 1 x 17,25 x 25,4o m

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 48.993 m3

bele: 49.727 m3

Urządzenia załadunkowe:

4 dźwigi – każdy 30 t. SWL

Pojemność zbiorników:

paliwo: 955,7 t

olej smarny: 108,7 t.

woda pitna: 200,6 t.

*     *     *

Bibliografia:

www.prs.pl

www.portalmorski.pl

www.polsteam.com

*     *     *

Poniżej: SOLIDARNOŚC (II) na redzie Gdańska, 25.04.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: SOLIDARNOSC (II) on Gdansk roadstead, 25.04.2023, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej: SOLIDARNOSC (II) przybywa do Gdańska, 25.04.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: SOLIDARNOŚC (II) inbound Gdansk, 25.04.2023, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

 









Poniżej: SOLIDARNOSC (II) w Gdańsku, 27.04.-02/03.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: SOLIDARNOŚC (II) in Gdansk, 27.04.-02/03.05.2023, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).









Z cyklu flota Unibaltic ... cz. 12 - AMARANTH (II)

AMARANTH (II) ex DEFNE S ex NAFTO TANK 1 (IMO 9458028, MMSI: 209507000, sygnał wywoławczy:5BDX5, bandera: Cypr) – mały chemikaliowiec, zbudowany przez turecką stocznię Istanbul Shipyard (Istanbul Denizcilik Gem Insa Sanayi ve Ticaret AS) jako NAFTO TANK 1. Od maja 2009 jako DEFNE S w barwach tureckiego armatora Senor Petrol Denizcilik Ticaret AS. W styczniu 2009 roku zakupiony przez polskiego armatora Unibaltic Sp. z o. o. ze Szczecina i przemianowany na AMARANTH.

*     *     *

AMARANTH (II) ex DEFNE S ex NAFTO TANK 1 (IMO 9458028, MMSI: 209507000, call sign: 5BDX5, flag: Cyprus) – small chemical tanker, built by the Turkish shipyard Istanbul Shipyard (Istanbul Denizcilik Gem Insa Sanayi ve Ticaret AS) as NAFTO TANK 1. From May 2009 as DEFNE S in the colours of the Turkish shipowner Senor Petrol Denizcilik Ticaret AS. In January 2019, purchased by the Polish shipowner Unibaltic Shipping Ltd. from Szczecin and renamed to AMARANTH.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Numer stoczniowy / Yard number:

018

Położenie stępki / Keel laid:

16.10.2007

Wodowanie / Launched:

04.07.2008

Data ukończenia / Date completion:

17.11.2008

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

4.269 / 6.455 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

109,00 x 16,80 x 6,62 m

Kadłub / Hull:

typ: podwójny (podwójne dno i burty) / double hull (double bottom, double sides)

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

1 silnik diesla / 1 diesel engine: MaK 6M32C o mocy / with power 2.999 kW

śruba nastawna / controllable pitch propeller: 1

Prędkość / Speed:

14,5 węzła / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:

stery strumieniowe (dziobowy/rufowy) / thrusters (bow/stern): 1 x 221 kW/ ---

Zbiorniki ładunkowe / Cargo Tanks: 

liczba zbiorników / no of cargo tanks: 10 + 2 (na nieczystości / slops)

materiał / material: stal nierdzewna / steinless steel

pojemność zbiorników / cargo tanks capacity: 6.883 m3

Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacity:

paliwo / fuel: 320,30

woda / freshwater: 233,90

Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling:

pompy ładunkowe / cargo pumps: 10 x 300 m3/h

dźwig do podnoszenia węża / hose handling crane

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

www.unibaltic.pl

www.portalmorski.pl

*     *     *

Poniżej: AMARANTH (II) w Gdyni, 06.08.2020, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: AMARANTH (II) in Gdynia 06.08.2020, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: AMARANTH (II) w Gdyni, 19.07.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: AMARANTH (II) in Gdynia 19.07.2021, photos: Waldemar Danielewicz & Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej: AMARANTH (II) w Gdyni, 10.09.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: AMARANTH (II) in Gdynia 10.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).

 




Poniżej: AMARANTH (II) w Gdyni, 25.05.2022, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: AMARANTH (II) in Gdynia 25.05.2022, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej: AMARANTH (II) w Gdyni, 26.07.2023, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: AMARANTH (II) in Gdynia 26.07.2023, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).