czwartek, 21 października 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 87 - MENTOR ex OAKGARTH

MENTOR ex OAKGARTH (IMO 8407711, MMSI: 209876000, sygnał wywoławczy: 5BWT3, bandera: Cypr) – holownik portowo – morski, zbudowany przez brytyjską stocznię McTay Marine z Bromborough jako OAKGARTH dla armatora Svitzer Marine. W maju 2013 roku zakupiony przez Marine Group i przemianowany na MENTOR. Obecnie wciąż w eksploatacji.

*     *     *

MENTOR ex OAKGARTH (IMO 8407711, MMSI: 209876000, call sign: 5BWT3, flag: Cyprus) – a harbnor – sea going tug, built by the British shipyard McTay Marine from Bromborough as OAKGARTH for the shipowner Svitzer Marine. In May 2013 purchased by the Marine Group and renamed to MENTOR. Currently still in use.

*     *     *

Historia budowy / Build history:

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

55

Data położenia stępki / Date of keel laid:

1984

Wodowanie / Launch date:

---

Data ukończenia / Date of build:

1985

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

452 t. / 136 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

36,85 x 9,81 x 4,16 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel

2 silniki diesla / 2 diesel engines: Ruston 6RK270M o łącznej mocy / with total power: 3.000 kW

2 śruby / 2 propellers: Niigata ZP3B

Prędkość / Speed:

13,5 węzła / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

dziobowa wciągarka holownicza 10t@8m/min, uciąg na hamulcu: 75 t. / bow towing winch: 10t@8m/min, brake hold: 75 t.

rufowa wciągarka holownicza: 30 t@8m/min, uciąg na hamulcu 75 t. / aft towing winch: 30t@8m/min, brake hold 75 t.

hak holowniczy / towing hook: 1

Uciąg / Bollard Pull:

naprzód / ahead: 52 t.

wstecz / astern: 48 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

dźwig pokładowy / deck crane: Gemmill & Frow SWL 750K6.

2 pompy pożarowe / 2 fifi pumps: Worthington Simpson 6U18

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

2 radary / 2 radars: Koden MD-300, Furuno 1941

kompas magnetyczny / magnetic compass: Lille & Gillie 384213

żyrokompas / gyro compass: Sperry M5506

autopilot: Decca Pilot 450

echosonda / echo sounder: Marconi seachart

AIS, Navtex, Satnav GPS, GMDSS A2, ECDIS

1 reflektor poszukiwawczy / searchlights

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 78 t.

woda / fresh water: 30,38 t.

balast / ballast: 8,3 m3

Załoga / Crew:

6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

http://www.marinegroup.se/tugs

www.tugboatlars.se/BoaSund.htm

*     *     *

Poniżej: holownik MENTOR, Gdynia 09.07.2016 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR, Gdynia 09.07.2016, (to enlarge click on the photo).






Poniżej: holownik MENTOR opuszcza Gdynię z pontonem CARRIER-10, 10.07.2016 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR leaves Gdynia with barge CARRIER- 10, 10.07.2016, (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik MENTOR z pontonem CARRIER-17 w Gdańsku, 29.05.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR with barge CARRIER-17, Gdańsk 29.05.2021, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).
 




Poniżej: holownik MENTOR przybywa do Gdańska z pontonem CARRIER-17 na holu, 29.06.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR inbound Gdansk with barge CARRIER-17, 29.06.2021, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).






Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 15.07.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 15.07.2021, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 05.10.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 05.10.2021, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).
 




Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 03/05.11.2021 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 03/05.11.2021, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 25/26.05.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 25/26.05.2022, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik MENTOR opuszcza Gdańsk, 21.06.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR leaving Gdansk, 21.06.2022, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).





Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 06.08.2022 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 06.08.2022, photo: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 23.08.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 23.08.2022, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 13.09.2022 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 13.09.2022, photo: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej: holownik MENTOR w Gdańsku, 14.09.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MENTOR in Gdansk, 14.09.2022, photos: Waldemar Danielewicz, (to enlarge click on the photo).
 





 
 
 

wtorek, 19 października 2021

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 4) - WILSON SAAR

WILSON SAAR ex A.WETZEL ex PRAG (IMO: 9125841, MMSI: 314261000, sygnał wywoławczy: 8PUQ, bandera: Barbados, port macierzysty: Bridgetown) – mały masowiec rzeczno-morski, przystosowany do przewozu kontenerów, zbudowany w 1995 roku przez czeską stocznię Ceskoslovenska Plavba Labska a. s. z Chvaletic. na zamówienie niemieckiego armatora Wessels Reederei GmbH & Co. KG. Pierwotna nazwa jednostki tj. PRAG jaka została jej nadana w trakcie wodowania, w momencie zdania została zmieniona na A.WETZEL. W 2001 roku statek staje się własnością Wilson Shipowning AS, który to zmienił jego nazwę na WILSON SAAR, pod która to pływa do chwili obecnej.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

102

Położenie stępki:

21.04.1995

Wodowanie:

23.03.1996

Zdanie:

22.07.1996

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.043 / DWT: 1.687 t

Wymiary (d x sz x z):

73,48 x 9,46 m x 4,07 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno

materiał: stal

grodzie wodoszczelne: 4

ilość pokładów: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Deutz SBV6M628 – o mocy: 930 kW przy 900 obr./min.

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla TD 206-6 i alternatora – każdy o mocy 89 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Deutz F6L912D i alternatora o mocy 88 kW

dziobowy ster strumieniowy: 1 o mocy 130 kW

Prędkość:

11,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1/1

wymiary ładowni: 47,40 x 7,60 x 5,69 m

wymiary luku: 44,40 x 7,60 m

pokrywy lukowe: Kvaerner Multifold Crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno / bele: 1.848 m3 / 65.262 ft3

Kontenery: 63 (ładowania: 42 / pokład: 21)

Pojemność zbiorników:

balast: 755,5 m3

paliwo: 176,1 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

6 os./ pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: WILSON SAAR w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.08.2021 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: WILSON SAAR w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 09.08.2021 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: WILSON SAAR w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 15.08.2021 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: WILSON SAAR w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 26.08.2021 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).