wtorek, 5 października 2021

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 3) - WILSON EMS

WILSON EMS ex FUNDO ex PREUSSEN (IMO: 9117117, MMSI: 314258000, sygnał wywoławczy: 8PUN, bandera: Barbados, port macierzysty: Bridgetown) – mały masowiec rzeczno-morski, przystosowany do przewozu kontenerów, zbudowany w 1995 roku przez czeską stocznię Ceskoslovenska Plavba Labska a. s. z Chvaletic na zamówienie niemieckiego armatora River Liner Befrachtungs- & Breederungsges mBH. Pierwotną nazwą jednostki było PREUSSEN, którą jeszcze w tym samym roku zmieniono na FUNDO. W 2005 roku nowym właścicielem statku zostaje także niemiecki armator – Wessels Reederei GmbH & Co. KG., dla którego pływa on pod niezmienioną nazwą do 2007 roku, kiedy to staje się własnością Wilson Shipowning AS, który to zmienił jego nazwę na WILSON EMS. W chwili obecnej wciąż w eksploatacji.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

101

Położenie stępki:

24.02.1993

Wodowanie:

11.08.1994

Zdanie:

31.03.1995

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 989 / DWT: 1.536 t

Wymiary (d x sz x z):

72,53 x 9,46 m x 4,07 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno

materiał: stal

ilość pokładów: 1

Napęd:

6 cylindrowy silnik diesla Deutz SBV6M628 – o mocy: 930 kW przy 900 obr./min.

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla TD 206-6 i alternatora – każdy o mocy 89 kW

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Deutz F6L912D i alternatora o mocy 88 kW

dziobowy ster strumieniowy: 1 o mocy 128 kW

Prędkość:

11,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1 Ła. / 1 Lu.

wymiary ładowni: 46,80 x 7,60 x 5,70 m

wymiary luku: 44,40 x 7,60 m

pokrywy lukowe: Kvaerner Multifold Crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno / bele: 1.848 m3 / 65.262 ft3

kontenery: 63 (ładownia: 42 / pokład: 21)

Pojemność zbiorników:

balast: 755 m3

paliwo: 176,1 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: WILSON EMS opuszczający port w Hamburgu 22.04.2014 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Aktualizacja 07.09.2022: Poniżej: WILSON EMS w Gdańsku 30.08.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

 

niedziela, 3 października 2021

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 72 - ANTONIO MARCEGLIA (F 597)

ANTONIO MARCEGLIA (F 597) – włoska fregata typu Bergamini (znanego też pod oznaczeniem FREMM), zbudowana w stoczni Fincantieri Riva Trigoso i Muggiano jako 4 jednostka wariantu wielozadaniowego. Patronem jednostki jest kapitan korpusu inżynierów marynarki Antonio Marceglia (28.07.1915 – 13.07.1992), członek zespołów dywersyjnych, w ramach których dwukrotnie wziął udział w akcjach przeciwko jednostkom wroga przebywającym w Gibraltarze oraz akcji przeciwko jednostkom cumującym w bazie w Alexandrii, która to zakończyła się poważnym uszkodzeniem m.in. pancerników HMS VALIANT i HMS QUEEN ELIZABETH. W akcji tej Antonio Marceglia został wzięty do niewoli. Od momentu wcielenia do służby do chwili obecnej ITS ANTONO MARCEGLIA (F 597) operuje z bazy w Tarencie.

*     *     *

 

Fregaty typu Bergamini (FREMM)

Nazwa

Numer burtowy

Stępka

Wodowanie

W służbie

CARLO BERGAMINI

F590

04.02.2008

16.07.2011

29.05.2013

VIRGINIO FASAN

F591

12.05.2009

31.03.2012

19.12.2013

CARLO MARGOTTINI

F592

21.04.2010

29.06.2013

27.02.2014

CARABINIERE

F593

06.04.2011

29.03.2014

28.04.2015

ALPINO

F594

23.02.2012

13.12.2014

30.09.2016

LUIGI RIZZO

F595

05.03.2013

19.12.2015

20.04.2017

FEDERICO MARTINENGO

F596

05.06.2014

04.03.2017

24.04.2018

ANTONIO MARCEGLIA

F597

12.07.2015

03.02.2018

16.04.2019

?

F598*

25.02.2021

 

 

?

F599*

 

 

 

* Pierwotnie figurujące pod ww. numerami fregaty typu Bergamini tj. SPARTACO SCHERGAT i EMILIO BIANCHI zostały sprzedane do Egiptu otrzymując nazwy (odpowiednio): ENS AL GALALA (FFG-1002) i ENS BERNEES (FFG-1003).

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

6.700 t

Wymiary (d. x sz. x z.):

144,6 x 19,7 x 8,6 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (CODLAG):

4 spalinowe agregaty prądotwórcze Isotta-Fraschini VL1716T2NE o mocy 2.2.00 kW każdy

2 silniki elektryczne Jeumont o mocy 2.147 kW każdy

turbina gazowa GE/Fiat-Avio LM2500+G4 o mocy 31.994kW

2 x śruby nastawne

Prędkość:

~ 30 węzłów

Sensory:

radar wielofunkcyjny Leonardo Kronos Grand Naval z anteną AESA (pasmo G)

dwuwspółrzędny radar obserwacji pozahoryzontalnej Selex ES RASS RAN30-X-I (pasmo I)

radar powierzchniowy SPS-732(V)2 (pasmo I)

2 radary kierowania ogniem Selex NA-25X

radary nawigacyjne: 1 x Selex ES SPN-730 LPI (pasmo J), 2 x GEM-Elettronica MM/SPN-753G(V)10

radar wsparcia lądowania śmigłowców Leonardo SPN-720

system zarządzania walką Selex ES Athena, SAAM-ESD

sonar kadłubowy Thales UMS 4110 CL

podwodny telefon Thales TUUM-6

system identyfikacji swój-obcy Selex ES IFF SIR M5-PA, pełniący również funkcję wtórnego radaru dozoru, dzięki antenie pierścieniowej ze skanowaniem fazowym

system poszukiwania i namierzania w podczerwieni Selex ES IRST SASS

systemy łączności Selex VHF-SHF, PRT 401 Data Link

System walki elektronicznej:

2 systemy walki elektronicznej Sigen MM/AMQ-765 z systemem zagłuszania Nettuno 4100 ECM JASS

2 wyrzutnie celów pozornych Oto-Melara SCLAR-H

miejsce pod system obrony przed torpedami: Contralto-V (SLAT)

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata Oto-Melara LW kal. 127 mm

1 x I uniwersalna armata Oto-Melara Super Rapido kal. 76 mm

2 x I działka automatyczne Oto-Melara/Oerlikon KBA 25/80 kal. 25 mm

2 x VIII komorowe pionowe wyrzutnie MBDA Sylver A-50 dla 16 pocisków przeciwlotniczych MBDA Aster-15 lub MBDA Aster-30

miejsce na 2 x VIII komorowe pionowe wyrzutnie MBDA Sylver A-70 dla pocisków manewrujących MBDA SCALP

8 x I wyrzutni pocisków przeciw-okrętowych MBDA Teseo Mk.2 Block 4

2 x III wyrzutnie torped Leonardo (WASS) B-515/3 kal. 324 mm dla torped. EuroTorpMU90 Impact

2 działka akustyczne: Sitep MASS CS-424

Wyposażenie lotnicze:

hangar i lądowisko dla 2 śmigłowców NH90 lub SH-101A

Załoga:

154 os.

*     *     *

Bibliografia:

https://milmag.pl/fremm-po-raz-pierwszy-w-polsce/

https://www.navalanalyses.com/2014/08/bergamini-class-fremm-frigates-of.html

https://www.seaforces.org/marint/Italian-Navy/Frigate/Bergamini-FREMM-class.htm

*     *     *

Poniżej: fregata ANTONIO MARCEGLIA (F 597) przybywa do Gdyni 04.06.2021, zdjęcia (oprócz moich): Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












































Poniżej: fregata ANTONIO MARCEGLIA (F 597) widziana z tarasu Muzeum Emigracji w Gdyni 04/05.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



















Poniżej: fregata ANTONIO MARCEGLIA (F 597) cumująca przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni widziana od strony lądu i wody 04/05.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: śmigłowiec pokładowy NH-90 na pokładzie lotniczym fregaty ANTONIO MARCEGLIA (F 597), Gdynia 04/05.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).