wtorek, 9 marca 2021

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 49 - Odwołane holowanie czyli coś o "Starej Damie", trzech holownikach, cumowniczce i zatopionym doku.

W „Dzień Kobiet”, w godzinach przedpołudniowych w Gdyni miało mieć miejsce wyjątkowe wydarzenie – dwukrotnie już przekładana operacja odholowania okrętu muzeum ORP BŁYSKAWICA na zasłużony remont do PGZ Stocznia Wojenna (pierwotny termin wyznaczony był na 22 lutego, zaś kolejny na 1 marca – w pierwszym przypadku przeszkodziły warunki atmosferyczne a w drugim zajęty dok). W związku z tym wydarzeniem Muzeum Marynarki Wojennej zorganizowało też konkurs fotograficzny na najciekawsze ujęcie, zapraszając jednocześnie na to wydarzenie mieszkańców trójmiasta. Pewną obawą co do sukcesu tego przedsięwzięcia napawała tylko pogoda, która w sobotnie późne popołudnie uległa pogorszeniu (pojawiły się opady deszczu a później i śniegu, którym towarzyszył silny wiatr). Pomimo tego ryzyka, poniedziałkowy mroźny poranek zgromadził na skwerze pokaźny tłumek, przedstawicieli mediów, miejscowych (i nie tylko) spotterów a także zwykłych mieszkańców, którzy chcieli uwiecznić to wydarzenie. Podczas gdy na Błyskawicy trwały prace przygotowawcze do odholowania, na miejsce akcji, w pewnych odstępach czasu przybyły wyznaczone do tego zadania holowniki – jako pierwszy H-1 GNIEWKO, który miał podać hol na rufę a następnie cumownicza M-22 oraz mający zająć miejsce od dziobu holownik H-7. Najdłużej przyszło poczekać na trzeci z holowników H-5, który zgodnie z planem miał zająć miejsce przy burcie na wysokości śródokręcia. W międzyczasie zmianie uległa też pogoda – po okresie częściowego zachmurzenia pojawiły się krótkotrwałe opady śniegu. W końcu w Basenie Prezydenta pojawił się ostatni z holowników i gdy wydawało się już, że operacja ruszy z kopyta (zdemontowano nawet trap prowadzący na Błyskawicę), ku rozczarowaniu wszystkich zgromadzonych osób przyszła informacja o jej odwołaniu ze względu na warunki pogodowe i przesunięciu na dzień następny.

Poniżej prezentuję fotorelację z tego wydarzenia, które dla mnie było osobistą porażką, gdyż dzisiejszej zakończonej powodzeniem operacji nie udało mi się już uwiecznić – no może więcej szczęścia będę miał przy powrocie ORP BŁYSKAWICA na miejsce stałego cumowania (zdjęcia: Łukasz Błaszczak oraz Andrzej Patro).

ORP BŁYSKAWICA o poranku oraz prace na jej pokładzie.

 




Podniesienie bandery na ORP BŁYSKAWICA.





Pierwszy przybywa H-1 GNIEWKO.





Do Basenu Prezydenta docierają M 22 oraz H-7.





Manewry jednostek w Basenie Prezydenta.

 




 

 
 
 
 
 













Śnieżny antrakt.


„Ostatnie” prace na Błyskawicy.




 Przybywa spóźnialski H-5.






 
Wielki odwrót na Oksywie.
 

 

 








Odwrót na filmiku. 
 
 
Zanurzony dok nie doczekał się na damę, powracając do swojej poprzedniej pozycji.



 

piątek, 5 marca 2021

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 36 - Marcowa wizyta jednostek NATO.

 

W dniu dzisiejszym, w godzinach przedpołudniowych, do portu w Gdyni, z wizytą roboczą wpłynął Stały Zespół NATO Grupa 1 (SNMG 1) w składzie: kanadyjska fregata HMCS HALIFAX (FFH 330) oraz niemiecki zaopatrzeniowiec FGS SPESSART (A 1442). Obie jednostki zacumowały przy Nabrzeżu Francuskim. W wejściu obu jednostkom asystowały cztery holowniki Fairplay Towage Polska. 

Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro (by powiększyć kliknij na zdjęcie):

HMCS HALIFAX (FFH 330)






















FGS SPESSART (A 1442)

















HMS HALIFAX (FFH 330) i FGS SPESSART (A 1442)



Poniżej jednostki NATO w obiektywie Waldemara Danielewicza (by powiększyć kliknij na zdjęcie):

HMCS HALIFAX (FFH 330)




 FGS SPESSART (A 1442)