sobota, 10 kwietnia 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 81 - BUGSIER 1

BUGSIER 1 (IMO 9320908, MMSI: 2111138300, Sygnał wywoławczy: DCLJ2, bandera: Niemcy) – holownik typu Traktor zbudowany przez holenderską stocznię Scheepswerf K. Damen B.V. dla niemieckiego armatora Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mBH & Co. KG z Hamburga (od 2017 roku część grupy Fairplay Towage).
Stoczniowy numer budowy:
753
Podpisanie kontraktu:
04.02.2004
Data położenia stępki:
29.07.2004
Wodowanie:
04.05.2004
Data ukończenia:
29.09.2005

*     *     *

BUGSIER 1 (IMO 9320908, MMSI: 2111138300, Call sign: DCLJ2, flag: Germany) – Tractor type tug built by Netherland shipyard Scheepswerf K. Damen B.V. for the German shipowner Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft mBH & Co. KG from Hamburg (from 2017 part of the Fairplay Towage group).
Yard number:
753
Contract date:
04.02.2004
Date of keel laid:
29.07.2004
Launch date:
04.05.2004
Date of build:
29.09.2005

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
374 t. / 160 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
33,68 x 11,76 x 3,3 m
Kadłub / Hull
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
2 silniki diesla / 2 diesel engines: Deutz SBV 9 M 629 o łącznej mocy / with total power 4.110 kW / 5.576 BHP
2 pędniki Aquamaster US 304 w dyszach Korta / 2 x Aquamaster US 305 thrusters in Kort nozzles
Prędkość / Speed:
13,0 węzłów / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
hydrauliczna wciągarka z łączonym bębnem, uciąg dynamiczny 22 tony / uciąg na hamulcu 170 t / split drum hydraulic towing winch: 22 t pull / 170 t breakhold,
- jedna strona bębna: 250 m/ ø 50 m liny / one side drum: 250 m/ ø 50 m wire cap.,
- jedna strona bębna: 250 m/ ø 55 m liny / one side drum: 250 m/ ø 55 m wire cap.,
Uciąg / Bollard Pull:
63 t.
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
zanurzalne pompy spalinowe i elektryczne / submersible diesel and electric pumps
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
2 radary / 2 radars
echosonda / echosounder
kompas satelitarny / satellite compass
autopilot
AIS, Navtex, Satnav DGPS, GMDSS A1
2 x 1.000 W reflektory poszukiwawcze / 2 x 1.000 W searchlights
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 140 m3
balast / ballast: 57 m3
Załoga / Crew:
6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika BUGSIER 1  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug BUGSIER 1 (to enlarge click on the photo).






poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Z cyklu z pilotówki ... cz. 9 - PILOT-22 ex PILOT-54

PILOT-22 ex PILOT-54 (IMO ---, MMSI: 261007020, sygnał wywoławczy: SPG2184, bandera: Polska) – pilotówka, zbudowana w 1991 roku w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie jako PILOT-54 dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z Kołobrzegu (zdanie 19.12.1991). Od 1999 roku jako PILOT-22 w barwach Przedsiębiorstwa Usług Morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o .o.

 *     *     *

 PILOT-22 ex PILOT-54 (IMO ---, MMSI: 261007020, call sign: SPG2184, flag: Poland) – a pilot boat, built in 1991 by the shipyard Tczew River Shipyard in Tczew as PILOT-54 for the Polffieries from Kolobrzeg (delivery date: 19.12.1991). From 1999 as PILOT-22 in the colors of P.U.M. Gdańsk-Pilot.

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / NT):

54,57 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

17,09 x 4,99 x 1,70 m

Kadłub / Hull:

pojedynczy, stalowy / single hull, steel

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):

1 silnik / 1 engines: Demp-MAN D2848 LE o mocy / with power: 280 kW

śruba / propeller: 1

Prędkość / Speed:

10 węzłów / knots

Załoga + pasażerowie / Crew + passengers

2 +6 os. / pers.

 *     *     *

  Bibliografia / Bibliography:

Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017

 *     *     *

Poniżej: PILOT-22, Gdańsk 25.06.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-22, Gdansk 25.06.2010 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: PILOT-22, Gdańsk 08.03.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-22, Gdansk 08.03.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

Poniżej: PILOT-22, Gdańsk 04.09.2020 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-22, Gdansk 04.09.2020 (to enlarge click on the photo).




wtorek, 30 marca 2021

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 49 - "okręt nawodny" ORP SĘP wraca do domu.

W dniu dzisiejszym po czterech tygodniach pobytu w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku opuścił ją prowadzony przez dwa pchacze/holowniki NOSOROŻEC G-01 i NOSOROŻEC G-02 jedne z dwóch pozostających w służbie eks-norweskich okrętów podwodnych typu Kobben – ORP SĘP (295). W trakcie tego pobytu w ramach zawartego pomiędzy komendą Portu Wojennego Gdynia a Gdańska Stocznia Remontowa kontraktu podczas pobytu w suchym doku z jednostki wymontowano baterie akumulatorów wraz z ich oprzyrządowaniem w to miejsce instalując stały balast. Poniżej zdjęcia ORP SĘP (295) autorstwa Pana Pawła Kaliszuka, prezentujące okręt po zejściu z doku, na kilka dni przed dzisiejszym holowaniem (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Jak już wyżej wspomniałem tak przygotowany okręt w dniu dzisiejszym, w godzinach porannych opuścił Gdańsk kierując się do bazy w Gdyni, gdzie wkrótce ma nastąpić na nim ceremonia ostatniego spuszczenia bandery. Poniżej relacja zdjęciowa z holowania (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Holowanie ORP SĘP (295) w obiektywie Waldemara Kossmanna.

 Holowanie ORP SĘP (295) w obiektywie Waldemara Danielewicza.















Holowanie ORP SĘP (295) w obiektywie Andrzeja Patro.




















  ORP SĘP (295) przy pirsie w P. W. Oksywie Waldemara Kossmanna.