czwartek, 5 września 2019

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 11 - Dwa "wikingi" w Gdańsku



VIKING JUPITER (IMO: 9796262, MMSI, 257058920, call sign: LAYP7) –wycieczkowiec zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A w Anconie dla szwajcarskiego armatora Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • położenie stępki: 18.10.2017
  • wodowanie: 10.05.2018
  • zdanie 07.02.2019

*     *     *

VIKING JUPITER (IMO: 9796262, MMSI, 257058920, sygnał wywoławczy: LAYP7) – a cruise ship built by the Italian shipyard Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A in Ancona for the Swiss owner Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • keel laid: 18.10.2017
  • launched: 10.05.2018
  • delivery date: 07.02.2019

Zdjęcia Andrzej Patro, Gdańsk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Andrzej Patro, Gdańsk (to enlarge clikc on the photo).














Zdjęcia Waldemar Danielewicz, Gdańsk 17.08.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Waldemar Danielewicz , Gdańsk 17.08.2022 (to enlarge click on the photo).
 

 

Zdjęcia Waldemar Danielewicz, Gdańsk 14.09.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Waldemar Danielewicz , Gdańsk 14.09.2022 (to enlarge click on the photo).
 




 

*     *     *

VIKING SKY (IMO: 9650420, MMSI, 259186000, sygnał wywoławczy: LAYU7) – wycieczkowiec zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A w Anconie dla szwajcarskiego armatora Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • położenie stępki: 20.12.2013
  • wodowanie: 23.03.2016
  • zdanie: 26.01.2017.

*     *     *

VIKING SKY (IMO: 9650420, MMSI, 259186000, call sign: LAYU7) – a cruise ship built by the Italian shipyard Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A in Ancona for the Swiss  Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • keel laid: 20.12.2013
  • launched: 23.03.2016
  • delivery date: 26.01.2017.

Zdjęcia Andrzej Patro, Gdańsk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Andrzej Patro, Gdańsk (to enlarge clikc on the photo).













*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (GT/DWT) / Displacement (GT/DWT):
47.842 GT / 4.826 DWT
Wymiary (d x sz x z)/ Dimensions (l x b x d):
228,2 x 28,8 x 6,45 m
Kadłub / Hull:
stalowy / steel
Pokłady / Decks
14 w tym 9 pasażerskich / 14 including 9 passenger
Napęd (spalinowo – elektryczny) / Propulsion (diesel ellectric):
2 silniki diesla / 2 diesel engines: MAN 9L32/44CR, 2 x 5.040 kW
2 silniki diesla / 2 diesel engines: MAN 12V32/44CR, 2 x 6.720 kW
2 wały z dwiema 6 skrzydłowymi śrubami o stałym skoku/ 2 shafts with two 6 bladed fixed pitch propellers
Urządzenia pomocnicze / Aux. machinery:
1 generator awaryjny / 1 emergency generator: Isotta Fraschini V1712T3, 1 x 1.390 kW
2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters, 2 x 2.800 kW
1 rufowy ster strumieniowy / 1 stern thruster, 1 x 1.400 kW
Prędkość / Speed:
21 węzłów / knots
Część pasażerska / Passenger area
kabiny / cabbins: 465 zewnętrznych z balkonami / 465 outside with balconies
resturacje / restaurants: 2
kina / cinemas: 2
teatr / theatre: 1
sklepy / shops: 3
spa / fitness: 1 / 1
baseny / pools: 2
Pasażerowie / Pax:
990 os. / pers.
Załoga / Crew:
550 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Viking_Sky
  • https://www.vikingcruises.co.uk/oceans/ships/viking-jupiter.html
  • https://www.faergelejet.dk

sobota, 31 sierpnia 2019

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 10 - T38 VÄNNER


T38 VÄNNER – szwedzki kuter torpedowy klasy T32, zbudowany w 1951 roku przez stocznię Kockums Mekaniska Verkstad w Malmö. Od momentu wcielenia do służby aż do przeniesienia do rezerwy w 1956 roku kuter operował w ramach 4 Dywizjonu Kutrów Torpedowych z bazą Galo w Sztokholmie. W 1956 roku przebazowany do Karlskrony gdzie zostaje rozbrojony i umieszczony w rezerwie, w której przebywa do 1975 roku, kiedy to ostatecznie zostaje wycofany ze służby. W 1978 roku dawny T38 zostaje przekazany Muzeum Techniki w Malmo, gdzie do 1995 roku stanowi część jego ekspozycji. W 1994 roku kuter powraca do Karlskrony, gdzie trafia do Muzeum Marynarki. Kolejne lata to okres w którym kutrowi, przy wydatnej pomocy ochotników zostaje przywrócony oryginalny wygląd. W 2000 roku grupa w/w ochotników zakłada Stowarzyszenie Miłośników kutra T38, które od tego momentu dba o jego stan i utrzymanie.
Okręt udostępniany do zwiedzania podczas specjalnych pokazów.

*     *     *

T38 VÄNNER – a Swedish torpedo boat class T32, built in 1951 by the Shipyard Kockums Mekaniska Verkstad in Malmö From the moment of its commission into service until its transfer to the reserve in 1956, the boat operated within the framework of the 4th Torpedo Squadron with the Galo base in Stockholm In 1956, he was transferred to Karlskrona where he was disarmed and placed in a reserve in which he stayed untill 1975, when he was finally withdrawn from service. In 1978, the former T38 was handed over to the Technical Museum in Malmoe, where it was a part of its exhibition until 1995. In 1995, the boat returns to Karlskrona, where it goes to the Navy Museum. The following years are the period in which the boat, with the help of volunteers, restores the original look. In 2000, a group of volunteers set up the T38 Preservation Society, which from that moment took care of its condition and maintenance.
She is available for sightseeing during the special shows.

*     *     *

Jednostki klasy T32 / Units class T32:
Nazwa (numer burtowy) / Name (pennant numer)
Wejście do służby / commissioned
Wycofanie / decommissioned
T32
?
07.1972
T33
?
07.1972
T34
?
07.1972
T35  
?
07.1972
T36
?
07.1972
T37
?
07.1972
T38
1951
01.1975
T39
?
01.1975
T40
?
01.1975
T41/ V04 VIKEN (okręt patrolowy / patrol boat)
?
1991

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
39 t
Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmensions (lenght x beam x draught):
23,00 x 5,50 x 1,4 m
Kadłub (materiał) / Hull (material):
stal / steel
Napęd (turbiny gazowe) / Propulsion (gas turbines):
3 silniki benzynowe / 3 petrol engines: Isotta-Fraschini 184C o mocy / with power: 4.500 HP
2 silniki / 2 engines: Ford V8 o mocy 170 KM/ HP
3 śruby / 3 propellers
Prędkość / Speed:
45.0 ~ 51 węzłów / knots
Uzbrojenie / Armament
1 x I uniwersalna armata Bofors M/36 kal. 40 mm / 1 x I dual-purpose gun Bofors M/36 cal. 40 mm
2 x II karabiny maszynowe M/36 / 2 x II M/36 machine guns
2 x I wyrzutnie torpedowe kal. 533 mm lub 4 miny i bomby głębinowe / 2 x I torpedo tubes cal. 533 mm or 4 mines and depth charges
wyrzutnia flar kal. 57 mm / flare launcher cal. 57 mm
Wyposażenie nawigacyjno – komunikacyjne / Navigation – communication equipment:
radar: Decca PN-58
radiostacje krótkofalowe / shortwave radio: 10W M/44, 5W UK M/36
system kierowania strzelaniem torpedami / radar directed torpedo system: RATSI.
Załoga /Crew:
16 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
https://www.t38.se/en/
https://www.hnsa.org/hnsa-ships/t38/
https://www.marinmuseum.se/en/museum-ships/motor-torpedo-boat-t38
http://www.navypedia.org/ships/sweden/sw_cf_t32.htm

*     *     *

Poniżej zdjęcia kutra torpedowego T38, Karlskrona 06/07.07.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the motor torpedo boat T38, Karlskrona 06/07.07.2019 (to enlarge click on the photo).