CYKLOP (IMO: 6605448, MMSI: 261195000, Sygnał wywoławczy: SQLI) – holownik
portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w
Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Zarząd Portu Szczecin
Świnoujście). W 1991 roku nowym armatorem jednostki zostaje Zakład Usług
Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W lipcu 2012 roku ZUŻ Sp. z o. o. zostaje
przejęta przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG,
Cuxhafen-Rostok. Obecnym armatorem jest Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok
a operatorem Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
- lipiec 1973 r. - holowaniu do Gdyni statku ANNA KUGGE (statek przejęto od holownika / lodołamacza SWAROŻYC, który prowadził go z niemieckiego portu Elsfleth; do Gdyni przybyto 17 lipca),
- 10.11.1978 r. - mającej miejsce o godzinie 19:57 w Szczecinie kolizji holownika z drobnicowcem PRZEMYŚL, do której doszło w gęstej mgle,
- 02/03.04.1980 r. - wraz z kutrem ratowniczym SZTORM 2 operacji ściągnięcia z mielizny w Samose Baelt masowca PŻM - EUGENIE COTTON.
* * *
CYKLOP (IMO: 6605448, MMSI: 261195000, Call Sign: SQLI) – harbor-roadstead
tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Szczecin
Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). In 1991 unit new
shipowner was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. In July 2012
ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG,
Cuxhafen-Rostock. The current shipowner is Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock and
operator is Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin. For the most importnat events in the life of the unit it is worth mentioning:
- July 1973 - towing to Gdynia cargo ship ANNA KUGGE (the ship was taken over from the tug / icebreaker SWAROŻYC, who led it from the German port of ELSFLETH; to Gdynia,
- 10.11.1978 - taking place at 19:57 in Szczecin a collison of ug with general cargo PRZEMYŚL, which occurred in a dense fog,
- 02/03.04.1980 - together with rescue cutter SZTORM 2 in the operation of taking off from the shoal in Samose Baelt, the Polsteam bulk carrier EUGENIE COTTON,
* * *
Jednostki typu Zeus /
Units type Zeus:
- ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
- CYKLOP – numer
stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los
/fate: w służbie / in service,
- ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
- HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
- HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012,
- KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.
* * *
Dane techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (pełna / full): 186 ton / tons,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,58 x 8,00 x 3,25 m,
- Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel,
- Ilość pokładów / Deck number: 1,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP,
- 1 śruba / 1 propeller,
- Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots,
- Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
- holownicze / towing:
- 1 hak holowniczy / 1 towing hook,
- uciąg / bollard pull: 23,5 t.,
- kabestan / capstan: 5 t.,
- automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm,
- kotwiczne / anchor:
- 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass,
- wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment:
- 1 pompa pożarowa / 1 fire pump,
- 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon,
- wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment:
- tratwy pneumatyczne / pneumatic rafts,
- kamizelki ratunkowe / life jackets,
- 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART,
- autopilot,
- odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers,
- AIS,
- echosonda / echo sounder,
- kompas magnetyczny / magnetic compass,
- Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
- paliwo / fuel: 55,4 cbm,
- woda / water: 8,90 cbm,
- olej smarny / lube oil: 0,8 cbm,
- Załoga / Crew: 12 os. / pers.
* * *
Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug CYKLOP made by Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP autorstwa Pana Hansa Joachima Reinecke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ZEUS made by Mr. Hans Joachim Reinecke, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP, 16.06.2008 r. autorstwa Pana Waldemara Kossmann, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ZEUS, 16.06.2008 made by Mr. Waldemar Kossmann, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP, 18.07.2012 r. autorstwa Pana Janusza Dziaczko, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ZEUS, 18.07.2012 made by Mr. Janusz Dziaczko, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia
holownika CYKLOP / Below photos tug CYKLOP (aby powiększyć kliknij na zdjęcie /
to enlarge click on the photo).
Bibliografia /
Bibliography:
- Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
- Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
- Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,