sobota, 22 kwietnia 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 9 - AJAKS


AJAKS (IMO: 77514658, MMSI: 261000230, sygnał wywoławczy: SPG2071) – holownik portowo – redowy typu H2500, zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku zatrudniony w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Od 1991 roku do czerwca 2018 roku własność „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W czerwcu 2018 sprzedany zagranicznemu armatorowi. W dniu 3 sierpnia AJAKS po raz ostatni opuścił port w Gdańsku, wyruszając w rejs do tureckiego portu Tuzla. 28.06.2019 przemianowany na AMBRAS. Obecnie pracuje w bułgarskim porcie Burgas. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o udziale 13/16.05.1992, w nieudanej akcji ratowania jednostki pożarniczej STRAŻAK-3 (wraz z holownikiem AGIS), która w trakcie manewrowania weszła na mieliznę u ujścia Wisły Śmiałej (pomimo ściągnięcia Strażaka 3 na głębszą wodę, ten na skutek odniesionych uszkodzeń wkrótce potem zatonął).

*      *      *

AJAKS (IMO: 77514658, MMSI: 261000230, call sin: SPG2071) – a H2500 type harbour - roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia on order of the Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services of the Port of Gdansk. From 1991 to June 2018, the owner of the tug was „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In June 2018 sold to the foreign shipowner. On August 3, 2018 AJAKS left the port of Gdańsk for the last time and set on cruise to the Turkish port of Tuzla. On June 28, 2019 renamed to AMBRAS. Currently working in the port of Burgas. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning participation: 13/16.05.1992 in an unsuccessful rescue action of the fire-fighting unit STRAŻAK-3 (together with the tug AGIS), which run aground at the Wisla Smiala estuary (despite pulling the STRAŻAK-3 into a deeper water, it sank shortly afterwards as a result of damage of the hull).

*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk, a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk, zdjęcie autorstwa Pana Krzysztofa Brzoza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdansk, photo made by Mr. Krzysztof Brzoza, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 1991 r.,  zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdansk 1991, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 1995 r., kolekcja Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 1995, a collection of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdansk,  a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 11.05.2009 r.,  zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 11.05.2009, photos made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 2010 r. (to enlarge click on the photo).








Poniżej: holownik AJAKS widziany z pokładu promu SCANDINAVIA, Gdańsk 2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS seen from the deck of the ferry SCANDINAVIA, Gdańsk 2010 r. (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik AJAKS w pracy, Gdańsk 2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS in work, Gdańsk 2011 r. (to enlarge click on the photo).







Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 24.07.2014 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 24.07.2014 r. photo made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 2017 r. (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS, zdjęcie autorstwa Pana Piotra Różyckiego dzięki uprzejmości Andy Pol (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, photo made by Mr. Piotr  Różycki, courtesy of Mr. Andy Pol  (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS, Gdańsk 05.05.2018 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS, Gdańsk 05.05.2018 r., photo made by Mr. Waldemar Danielewicz(to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik AJAKS pod nową banderą i portem macierzystym, Gdańsk 2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug AJAKS under the new flag and home port, Gdańsk 2018 r. (to enlarge click on the photo).




*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

1 komentarz:

  1. Czy nie można było uniknąć błędów ortograficznych w opisie ?
    Zarówno w tym polskim jak i w angielskim ...

    OdpowiedzUsuń