piątek, 31 października 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 6 - POMORZE ZACHODNIE (I)

POMORZE ZACHODNIE (I) ex ZIEMIA TARNOWSKA (IMO: 8207783, MMSI: 636090716, Sygnał wywoławczy: A8DS9, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Pierwotnie przewidziana dla statku nazwa ZIEMIA TARNOWSKA została zmieniona 18 grudnia 1984 na POMORZE ZACHODNIE. Matka chrzestną jednostki została Pani Domicella Mazurkiewicz – dyrektor Zakładów Odzieżowych Dana w Szczecinie. W pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Jacka Lisowskiego, kierując się po ładunek pasz do Rio Grande skąd skierował się do Europy. 27 maja 1985 roku po ukończeniu pierwszego rejsu, przy Wałach Chrobrego w Szczecinie miała miejsce uroczystość podniesienia bandery na statku. Sprzedany firmie Victoria Sliping, został jej przekazany 23 stycznia 2013 roku na redzie portu Rawenna. Po przemianowaniu na SEA WAY pływał jeszcze jakiś czas w barwach nowego armatora, przybywając w dniu 22 sierpnia tego samego roku do stoczni złomowej w pakistańskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer stoczniowy budowy:

48

Położenie stępki:

01.05.1981

Zdanie:

08.04.1985

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność

GT: 16.697 / DWT: 26.696 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,25 x 23,14 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Pokłady ciągłe: 1

poprzeczne grodzie: 7

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW

śruba: 1

Prędkośc:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy  66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling

Pojemność ładowni:

bele: 33.563 m3

ruda: 29.435 m3

ziarno: 34.850 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: POMORZE ZACHODNIE, po wyładunku w Policach przybywa do Szczecinia na krótki remont, Szczecin 27.05.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz