piątek, 20 stycznia 2017

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 38 - SEEHUND 1 - 18



SEEHUND (Foka) 1 – 18 – niemieckie drony przeciwminowe zbudowane przez stocznię MaK – Maschinenbau Kiel wchodzące w skład systemu Troika (obecna wersja Troika Plus). Pierwotnie okrętami matkami dronów były trałowce klasy Lindau (Typ 351) a po ich wycofaniu ze służby rolę tę przejęły jednostki klasy Ensdorf (Typ 343). Pomiędzy 2007 a 2011 w stoczni P+S Werften GMH w Straslundzie wszystkie „foki” przeszły generalny remont i modernizację, która miała na celu wydłużyć okres ich służby.

SEEHUND (Seal) 1 – 18 – German minesweeping drones built by the shipyard MaK Maschinenbau Kiel, included in the system Troika (the current version Troika Plus). Originally mother ships of the drones were minesweepers class Lindau (Type 351) and after their withdrawal from service this role took over the units class Ensdorf (Type 343). Between 2007 and 2011 in the shipyard P+S Werften GmbH in Stralsund all “seals” have undergone major renovation and modernization, which was to extend the period of their service.

Jednostki typu Seehund / Seehund class units:

  • 1 – wcielenie do służby / commissioned: 05.05.1981, okręt matka / mother ship: FGS HAMELN, 
  • 2 – wcielenie do służby / commissioned: 05.05.1981, okręt matka / mother ship: FGS HAMELN, 
  • 3 – wcielenie do służby / commissioned: 05.05.1981, okręt matka / mother ship: FGS HAMELN, 
  • 4 – wcielenie do służby / commissioned: 04.03.1982, okręt matka / mother ship: FGS AUERBACH/OBERPFLAZ, 
  • 5 – wcielenie do służby / commissioned: 04.03.1982, okręt matka / mother ship: FGS AUERBACH/OBERPFLAZ, 
  • 6 – wcielenie do służby / commissioned: 04.03.1982, okręt matka / mother ship: FGS AUERBACH/OBERPFLAZ, 
  • 7 – wcielenie do służby / commissioned: 17.09.1981, okręt matka / mother ship: FGS SIEGBURG, 
  • 8 – wcielenie do służby / commissioned: 17.09.1981, okręt matka / mother ship: FGS SIEGBURG, 
  • 9 – wcielenie do służby / commissioned: 17.09.1981, okręt matka / mother ship: FGS SIEGBURG, 
  • 10 – wcielenie do służby / commissioned: 11.11.1981, okręt matka / mother ship: FGS SIEGBURG, 
  • 11 – wcielenie do służby / commissioned: 11.11.1981, okręt matka / mother ship: FGS HAMELN, 
  • 12 – wcielenie do służby / commissioned: 11.11.1981, okręt matka / mother ship: FGS PEGNITZ, 
  • 13 – wcielenie do służby / commissioned: 24.05.1982, okręt matka / mother ship: FGS PEGNITZ, 
  • 14 – wcielenie do służby / commissioned: 24.05.1982, okręt matka / mother ship: FGS PEGNITZ, 
  • 15 – wcielenie do służby / commissioned: 24.05.1982, okręt matka / mother ship: FGS PEGNITZ, 
  • 16 – wcielenie do służby / commissioned: 07.11.1983, okręt matka / mother ship: FGS ENSDORF, 
  • 17 – wcielenie do służby / commissioned: 07.11.1983, okręt matka / mother ship: FGS ENSDORF, 
  • 18 – wcielenie do służby / commissioned: 07.11.1983, okręt matka / mother ship: FGS ENSDORF.

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 99 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 26,9 x 4,6 x 1,4 m, 
  • Kadłub (typ i materiał) / hull (type & material): pojedynczy – stalowy szkielet drewniany kadłub / monohull – steel frazes wooden hull, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 12 cylindrowy silnik diesla / 1 x 12cylinders diesel engines: MWM TRHS 518A o mocy / with power 445 KM /HP, 
    • Śruba-ster / propeller-ruder: 1 Schottel, 
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 1 
  • Prędkość / Speed: 9.2 węzła / knots, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • systemy komunikacyjne / communication systems, 
  • Uzbrojenie / Armament: brak / none, 
  • Wyposażenie przeciwminowe / Minesweeping equipment: 
    • 2 zestawy trałów mechanicznych / 2 sets of mechanical minesweeping gears: SDG-21 Oropesa,
  • Załoga / Crew: 2 os. (czasowo) / pers (temporarily).

Poniżej: zdjęcia dronów SEEHUND wykonane w Kilonii / Below: photos SEEHUND drones that was taken in Kiel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



















Bibliografia / Bibliography:


piątek, 13 stycznia 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 4 - HERAKLES

HERAKLES (IMO: 6614853, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQFD) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdynia. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdyni. Pomiędzy 1991 a 2011 właścicielem holownika był WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. We wrześniu 2011 firma ta wraz z całym majątkiem została przejęta przez Fairplay Polska Sp. z o. o. Dnia 29 lutego 2012 roku wycofany ze służby HERAKLES odholowany został przez holownik FAIRPLAY IV do Gdańska, gdzie pocięto go na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć  o:
  • 29.09.1974 r. - śmiertelnym wypadku do którego doszło podczas wprowadzania do portu w Gdyni radzieckiego tankowca RIGA, kiedy to za burtę wypadł i utonął 47 letni członek załogi holownika Henryk Wilary, 
  • 28.12.1978 r. - śmiertelnym wypadku do którego doszło w Gdyni w trakcie manewrów wyłączonego z eksploatacji holownika (przejście z nabrzeża  Duńskiego na Węgierskie), kiedy to za burtę wypadł i utonął bosman Zygmunt Baranowski, 
  • 16.09.1986 r. - kolizji do której doszło o godzinie 08:20, w trakcie wprowadzania do portu w Gdyni wraz z holownikami Gepard i Mocarz radzieckiego statku ALEKSANDR NEWSKIY, kiedy to holownik HERAKLES uderzył w cumujący przy nabrzeżu Islandzkim holownik PRO - KORAL.

*     *     *

HERAKLES (IMO: 6614853, MMSI: ---, Call Sign: SQFD) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdynia Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdynia. Between 1991 – 2011 the owner of the tug was WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. In September 2011 the company with all its assets were taken over by Fairplay Polska Sp. z o. o. February 29, 2012 decommissioned HERAKLES was towed by tug FAIRPLAY IV to Gdansk, where it was cut for scrap. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 29.09.1974 - a fatal accident that occurred during the introduction of the Soviet tanker RIGA to the port of Gdynia, when a 47-year-old crew member of the tug, Henryk Wilary, fell overboard and drowned, 
  • 29.12.1978 - a fatal accident that occurred in Gdynia during maneuvers of the taken out of service tug (shiffting from Dunskie quay to Wegierskie quay), when the boatman Zygmunt Baranowski fell overboard and drowned,  
  • 16.09.1986 - a collision that occurred at 08:20 during the introduction to the port of Gdynia with the tugs GEPARD and MOCARZ the Soviet ship ALEKSANDR NEWSKIY, when the tug HERAKLES hit the moored at Islandzkie quay PRO tug KORAL.

*     *     *


Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 183 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,60 x 8,00 x 3,23 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • autopilot, 
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • echosonda / echo sounder, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil: 0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *      *

Poniżej zdjęcie holownika HERAKLES, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HERAKLES, from archive of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HERAKLES, z autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HERAKLES, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika HERAKLES, 12.06.2006 r., z archiwum Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HERAKLES, from archive of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika HERAKLES, Gdynia 12.05.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HERAKLES, Gdynia 12.05.2009, made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo). 


 
Poniżej zdjęcia holownika HERAKLES, Gdynia luty 2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HERAKLES, Gdynia February 2012 (to enlarge click on the photo).









*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


piątek, 6 stycznia 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 3 - CYKLOP


CYKLOP (IMO: 6605448, MMSI: 261195000, Sygnał wywoławczy: SQLI) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Zarząd Portu Szczecin Świnoujście). W 1991 roku nowym armatorem jednostki zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W lipcu 2012 roku ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęta przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok. Obecnym armatorem jest Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok a operatorem Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • lipiec 1973 r. - holowaniu do Gdyni statku ANNA KUGGE (statek przejęto od holownika / lodołamacza SWAROŻYC, który prowadził go z niemieckiego portu Elsfleth; do Gdyni przybyto 17 lipca),
  • 10.11.1978 r. - mającej miejsce o godzinie 19:57 w Szczecinie kolizji holownika z drobnicowcem PRZEMYŚL, do której doszło w gęstej mgle, 
  • 02/03.04.1980 r.  - wraz z kutrem ratowniczym SZTORM 2 operacji ściągnięcia z mielizny w Samose Baelt masowca PŻM - EUGENIE COTTON.

*     *     *

CYKLOP (IMO: 6605448, MMSI: 261195000, Call Sign: SQLI) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). In 1991 unit new shipowner was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock. The current shipowner is Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock and operator is Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin. For the most importnat events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • July 1973 - towing to Gdynia cargo ship ANNA KUGGE (the ship was taken over from the tug / icebreaker SWAROŻYC, who led it from the German port of ELSFLETH; to Gdynia, 
  • 10.11.1978 - taking place at 19:57 in Szczecin a collison of ug with general cargo PRZEMYŚL, which occurred in a dense fog, 
  • 02/03.04.1980 - together with rescue cutter SZTORM 2 in the operation of taking off from the shoal in Samose Baelt, the Polsteam bulk carrier EUGENIE COTTON,
*     *     *

Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 186 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,58 x 8,00 x 3,25 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass,
    •  wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • tratwy pneumatyczne / pneumatic rafts, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • autopilot, 
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • echosonda / echo sounder, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil:  0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug CYKLOP made by Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP autorstwa Pana Hansa Joachima Reinecke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ZEUS made by Mr. Hans Joachim Reinecke, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP, 16.06.2008 r. autorstwa Pana Waldemara Kossmann, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ZEUS, 16.06.2008 made by Mr. Waldemar Kossmann, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika CYKLOP, 18.07.2012 r. autorstwa Pana Janusza Dziaczko, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ZEUS, 18.07.2012 made by Mr. Janusz Dziaczko, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika CYKLOP / Below photos tug CYKLOP (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).











Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,