piątek, 23 grudnia 2016

Z cyklu holowniki ... cz. 2 - HERKULES II

HERKULES II (IMO: 6611150, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQMR) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Pomiędzy 1991 a 2014 właścicielem holownika był „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W 2014 roku wycofany ze służby i sprzedany greckiemu armatorowi, 12 czerwca 2014 roku wraz z siostrzanym holownikiem ATLAS II, wyruszył z Gdańska do Senegalu. Obecnie holownik nosi banderę Nigerii i nazwę WAF 1. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 08.10.1992 - wraz z holownikiem MIŚ, nieudanej akcji ściągnięcia z kamieni przy północnym falochronie Portu Północnego w Gdańsku pontonu  P-MPH-Gda-20, który w trakcie jej trwania przewrócił się do góry dnem a następnie zatonął,
  • 27.04.1993 - kolizji holownika z cumującym przy nabrzeżu Chemików w Gdańsku masowcem ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA, w wyniku której masowiec odniósł poważne uszkodzenia prawej burty.

*     *     *

HERKULES II (IMO: 6611150, MMSI: ---, Call Sign: SQMR) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Between 1991 and 2014 the owner of the tug was „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In 2014 decommissioned and sold to Greek shipowner, June 12, 2014, together with its sister tug ATLAS II set sail from Gdansk to Senegal. Currently tug bears the flag of Nigeria and the name WAF 1. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 08.10.1992 - with the tug HERKULES II, unsuccessful action of taking off from the stones at the north breakwater of the North Port in Gdansk pontoon P-MPH-Gda-20, which turned upside down and then sank,
  • 27.04.1993 - a collision with the moored at Chemików wharf in Gdansk bulk carrier ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA, as a result of which the bulk carrier suffered serious damage to the starboard side.


*     *     *

Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 186 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,58 x 8,00 x 3,25 m,
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • autopilot,
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • echosonda / echo sounder, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil:  0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika HERKULES II, z archiwum Pana Andrzeja Patro/ Below photo of the tug HERKULES II, from archive of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika HERKULES II, 15.12.2002, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza / Below photo of the tug HERKULES II, 15.12.2002, from archive of Mr.Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HERKULES II, 06.03.2006, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza / Below photos of the tug HERKULES II, 06.03.2006, from archive of Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika HERKULES II, 30.03.2006, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza / Below photo of the tug HERKULES II, 30.03.2006, from archive of Mr. Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HERKULES II / Below photos tug HERKULES II (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


Z cyklu holowniki ... cz. 1 - ATLAS II

ATLAS II (IMO: 6611071, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQMK) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Pomiędzy 1991 a 2014 właścicielem holownika był „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W 2014 roku wycofany ze służby i sprzedany greckiemu armatorowi, 12 czerwca 2014 roku wraz z siostrzanym holownikiem HERKULES II, wyruszył z Gdańska do Senegalu. Obecnie holownik nosi banderę Nigerii i nazwę WAF 2. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 17/20.09.1973 - holowaniu wraz z holownikiem ZEUS na trasie Kłajpeda - Świnoujście pływającego doku, 
*     *     *

ATLAS II (IMO: 6611071, MMSI: ---, Call Sign: SQMK) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Between 1991 and 2014 the owner of the tug was „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In 2014 decommissioned and sold to Greek shipowner, June 12, 2014, together with its sister tug HERKULES II set sail from Gdansk to Senegal. Currently tug bears the flag of Nigeria and the name WAF 2. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 17/20.09.1973 - towing with the tug ZEUS on the route Klajpeda - Swinoujscie floating dock.
*     *     *

Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 186 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,58 x 8,00 x 3,25 m,
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • autopilot,
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • echosonda / echo sounder, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil:  0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika ATLAS II, z kolekcji Pana Andrzeja Patro / Below photo tug ATLAS II, from collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ATLAS II, z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza / Below photos tug ATLAS II, from collection of Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ATLAS II, 11.05.2009, autorstwa Pana Andrzeja Patro / Below photo tug ATLAS II, 11.05.2009, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ATLAS II / Below photos tug ATLAS II (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).





Poniżej rysunek holownika ATLAS II autorstwa Pana Waldemara Danielewicza / Below a drawing of tug ATLAS II, made by Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,

sobota, 17 grudnia 2016

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 36 - HMS PEMBROKE (M 107)

HMS PEMBROKE (M 107) brytyjski niszczyciel min typu Sandown zbudowany przez stocznię Vosper Thornycroft (obecnie VT Group), wcielony do służby 06.10.1998 roku. Portem bazowym jednostki jest Królewska Baza Morska w Clyde. Ze zbudowanych łącznie 12 jednostek tego typu, siedem (w tym HMS PEMBROKE) wciąż pełni służbę natomiast pięć zostało zostało z niej wycofanych, z czego jedna wykorzystywana jest jako jednostka szkolna a trzy zostały sprzedane do Estonii. Oprócz w/w "dwunastki dla Royal Navy powstały też trzy kolejne na zamówienie Królestwa Arabii Saudyjskiej. HMS PEMBROKE jest ósmą jednostką we flocie Royal Navy noszącą tę nazwę (nazpołożonego w południowo - zachodniej Walii miasta Pembroke, hr. Pembrokeshire). Pomiędzy 2009 a 2012 HMS PEMBROKE operował na wodach Zatoki Perskiej (w trakcie tej misji na okręcie w kilkumiesięcznych turach służyło łącznie 7 załóg). W drodze powrotnej do kraju HMS PEMBROKE wraz z HMS MIDDLETON przez kilka godzin zapewniał osłonę jednostce handlowej DELHI EXPRESS, która na wodach Zatoki Adeńskiej doznała awarii napędu. Po przybyciu do kraju okręt trafił na kilkumiesięczny remont i modernizację, który zakończył się na początku 2014 roku. W tym samym roku HMS PEMBROKE przy pomocy zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego Seafox zdetonował wytrałowaną przez trawler minę morską. W 2015 roku w ramach NATO-wskiego zespołu przeciwminowego okręt zlokalizował łącznie 9  pochodzących z czasów II Wojny Światowej niewybuchów bomb.

HMS PEMBROKE (M 107) British mine hunter type Sandown, built by Vosper Thornycroft (now VT Group), commissioned into the service 06.10.1998. Built with a total of 12 units of this type, 7 (including HMS PEMBROKE) are still in service while 5 have been decommissioned, one of which  is used as training ship and three have been sold to Estonia. In addition to the tvelve vessels built for Royal Navy, three more units were built for Kingdom of Saudi Arabia. HMS PEMBROKE is the eight Royal Navy ship to bear the name (name, located in the south - west Wales town of Pembroke, county Pembrokeshire). Between 2009 and 2012 HMS Pembroke operate in the waters of Persian Gulf (during the mission, the ship had been manned by seven different crews). On the way back to the country HMS PEMBROKE with HMS MIDDLETON for several hours provide cover merchant ship DELHI EXPRESS, which suffered a drive failure on the waters of the Gulf of Aden. After returning to home, she went on a few months renovation & modernization, which ended at the beginning of 2014. In the same year HMS PEMBROKE using a Seafox anti-mine drone detonated dredged up by a fishing boat WW II sea mine. In 2015 in the NATO`s mine countermeasures team she has located nine WW2 unexploded bombs.

Jednostki typu Sandown / Sandown class units:
Wersja Batch 1 / Version Batch 1:
  • HMS SANDOWN (M 101) wodowanie / launched: 16.04.1988, wcielenie do służby / commissioned: 09.06.1989, wycofanie ze służby / decommissioned 2005, los / fate: sprzedany do Estonii i przemianowany na: / sold to Estonia and renamed to: EML ADMIRAL COWAN (M 313), 
  • HMS INVERNESS (M 102) wodowanie / launched: 27.02.1990, wcielenie do służby / commissioned: 24.05.1991 , wycofanie ze służby / decommissioned: 2005, los / fate: sprzedany do Estonii i przemianowany na: / sold to Estonia and renamed to: EML SAKALA (M 314), 
  • HMS CROMER (M103) wodowanie / launched: 06.10.1990, wcielenie do służby / commissioned: 07.04.1991, wycofanie ze służby / decommissioned: 2001, los / fate: wykorzystany jako jednostka treningowa w / used as a training unit In Britannia Royal Naval College, 
  • HMS WALNEY (M 104) wodowanie / launched: 25.11.1991, wcielenie do służby / commissioned: 19.02.1993, wycofanie ze służby / decommissioned: 15.10.2010, los / fate: ?,
  • HMS BRIDPORT (M 105) wodowanie / launched: 20.07.1992, wcielenie do służby / commissioned: 06.11.1993, wycofanie ze służby / decommissioned 2004, los / fate: sprzedany do Estonii i przemianowany na: / sold to Estonia and renamed to: EML UGANDI (M 315),
Wersja Batch 2 / Version Batch 2:
  • HMS PENZANCE (M 106) wodowanie / launched: 11.03.1997, wcielenie do służby / commissioned: 14.05.1998, 
  • HMS PEMBROKE (M 107) wodowanie / launched: 12.12.1997, wcielenie do służby / commissioned: 06.10.1998, 
  • HMS GRIMSBY (M 108) wodowanie / launched: 10.08.1998, wcielenie do służby / commissioned: 25.09.1999, 
  • HMS BANGOR (M 109) wodowanie / launched: 16.04.1999, wcielenie do służby / commissioned: 26.07.2000, 
  • HMS RAMSEY (M 110) wodowanie / launched: 25.11.1999, wcielenie do służby / commissioned: ?.09.2000, 
  • HMS BLYTH (M 111) wodowanie / launched: 04.07.2000, wcielenie do służby / commissioned: 28.02.2001, 
  • HMS SHOREHAM (M 112) wodowanie / launched: 09.04.2001, wcielenie do służby / commissioned: 28.11.2001,
Jednostki zbudowane dla Królestwa Arabii Saudyjskiej / Units built for Kingdom of Saudi Arabia:
  • AL JAWF (420) wcielenie do służby / commissioned: 1991,
  • SHAQRA (422) wcielenie do służby / commissioned: 1993, 
  • AL KHARJ (424) wcielenie do służby / commissioned: 1994.
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full):  590 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 52.5 x 10.9 x 2.3 m, 
  • Kadłub (typ i materiał) / hull (type & material): 
    • pojedynczy – tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym/ monohull – glass-reinforced plastic, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Paxman Valenta 6RP200E każdy o mocy / each with power 1.523 KM / 1.523 HP, 
    • 2 pędniki cykloidalne Voith Schneider / 2 x Voith Schneider cycloidal propellers, 
    • 2 dziobowe stery strumieniowe firmy Schotel/ 2 Schotel bow thrusters, 
  • Prędkość / Speed: 13 węzłów / knots, 
  • Zasięg / Range: 1500 Mm /Sm, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Thales Type 2007 (pasmo / band: I), 
    • sonar kadłubowy / hull-mounted sonar: Type 2093, 
    • system dowodzenia / command system: Nautis 3,
    • echosonda / echosunder: Type 800,
  •  Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x I działko DS 30M Mk 2 kal. 30 mm / 1 x I DS 30M Mk 2 automatic cannon cal. 30 mm, 
    • 2 wielolufowe karabiny maszynowe Mk 44 kal. 7.62 mm / 2 x Mk 44 Miniguns cal. 7.62 mm, 
    • 3 x I karabiny maszynowe kal. 7.62 mm / 3 x I general purpose machine guns cal. 7.62 mm, 
    • 2 x I ciężki karabin maszynowy kal. 12.7 mm / 2 x I heavy machine gun cal. 12,7 mm, 
    • system przeciwminowy Seafox / SeaFox mine disposal system, 
  • Załoga / Crew: 38 os. / pers.

Poniżej: zdjęcia HMS PEMBROKE (M 107) wykonane w Kilonii / Below: photos HMS PEMBROKE (M 107) that was taken in Kiel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



























Bibliografia / Bibliography:
HMS PEMBROKE Sandown Class Minehunter – navygraphics 16/0144

piątek, 9 grudnia 2016

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 35 - KNM OTRA (M 351)



KNM OTRA (M 351) norweski trałowiec typu Alta zbudowany przez stocznię Kvaerner Mandal w Mandal, wcielony do służby 08.11.1996 roku. Ze zbudowanych łącznie 5 jednostek tego typu, trzy (w tym KNM OTRA) wciąż pełnią służbę, jedna jednostka KNM ORKLA została zniszczona na skutek pożaru w 2002 roku zaś druga - KNM GLOMMA wycofana ze służby w 2004 roku.
 
KNM OTRA (M 351) Norwegian minesweeper class Alta, built by Kvaerner Mandal Shipyard in Mandal, commissioned into the service 08.11.1996. Built with a total of 5 units of this class, two (including HNoMS OTRA) are still in service, one unit – HNoMS ORKLA was destroyed in fire in 2002 and one – HNoMS GLOMMA were decommissioned in 2004.

Jednostki typu Alta / Alta class units:
  • KNM ALTA ( M 350) – wcielenie do służby / commissioned: 12.01.1996, 
  • KNM OTRA (M 351) – wcielenie do służby / commissioned: 08.11.1996, 
  • KNM RAUMA (M 352) – wcielenie do służby / commissioned: 02.12.1996, 
  • KNm ORKLA (M 353) – zniszczony przez pożar / destroyed by fire 19.11.2002, 
  • KNM GLOMMA (M 354) – wcielenie do służby / commissioned: 01.07.1997, wycofany ze służby / decommissioned: 2004.

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 375 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 60.0 x 17.0 x 2.50 m, 
  • Kadłub (typ i materiał) / hull (type & material): 
    • katamaran – tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym / catamaran - fibre-reinforced plastic sandwich, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel:
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: MTU 12V396 TE 84 każdy o mocy / each with power 3.621 KM / HP, 
    • 2 pędniki strugowodne Kvaerner / 2 Kvaerner water jets, 
  • Prędkość / Speed: 23 węzły / knots, 
  • Zasięg / Range: 1500 Mm /Sm, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 2 radary nawigacyjne / 2 navigation radars – Thales (pasmo I / band I), 
    • sonar kadłubowy Thales model TSM 2022 Mk.3 N / hull-mounted sonar Thales model TSM 2022 Mk.3 N 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x II wyrzutnia Sadral dla pocisków przeciwlotniczych MBDA Mistral / 1 x II Sadral launcher for MBDA Mistral surface-air missiles, 
    • 2 x I działka automatyczne Rheinmetal kal. 20 mm / 2 x I Rheinmetal automatic guns cal. 20 mm., 
    • trał mechaniczny Oropesa / Oropesa mechanic sweeper, 
    • trały magnetyczne Elma / Elma magnetic sweepers, 
    • akustyczny system trałowania Kongsberg AGATE / Kongsberg AGATE acoustic minesweeping system, 
    • 2 zdalnie sterowane pojazdy podwodne do unieszkodliwiana min Pluto / 2 Pluto remotely operated mine disposal vehicles.
Poniżej: zdjęcia KNM OTRA (M 351) wykonane w Kilonii / Below: photos KNM OTRA (M 351) that was taken in Kiel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


















Bibliografia / Bibliography: