piątek, 24 października 2014

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 1 - POMERANIA



POMERANIA (IMO: 7516761, MMSI: 308079000, call sign: C6RA9, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) prom pasażersko - samochodowy zbudowany przez Stocznię im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne (od 1977 r. w składzie floty Polska Żegluga Bałtycka z Kołobrzegu). Numer stoczniowy budowy: B490/1, położenie stępki: 04.10.1976 r., wodowanie: 31.05.1977 r., zdanie: 31.05.1978 r., przebudowa: 30.10.1996 r. Pierwszego lutego 2011 r. sprzedany armatorowi Blue Linie Navigation z Malty i przemianowany na DALMATIA. W październiku 2014 sprzedany do stoczni złomowej w Alangu (Indie), 19.10.2014 r. przybył na redę a pięć dni później został wprowadzony na plażę celem rozbiórki.

POMERANIA (IMO: 7516761, MMSI: 308079000, call sign: C6RA9, flag: Bahamas, port of registry: Nassau) ro/ro / passenger ferry built by Shipyard named Adolf Warski in Szczecin for Polish shipowner Polish Ocean Lines from Gdynia (since 1977 in fleet Polish Baltic Shipping – Polferries from Kolobrzeg). Yard number: B490/1, keel laid: 04.10.1976, launch date: 31.05.1977, delivery date: 31.05.1978, alternation date: 30.10.1996. First februar 2011 sold to shipowner Blue Linie Navigation from Malta, renamed DALMATIA. In October 2014 sold for scrap to the scrap yard in Alang (India), 19 .10.2014 arrived at the roadstead and five days later beached

Zatrudniona w obsłudze linii / Employed to operate the line:
·         Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen – Felixstowe (1977 – 1978),
·         Helsinki – Nynäshamn – Gdynia (1979),
·         Kalmar – Rønne (06.06.1980 – 07.1982 w czarterze / in charter: Kalmar Line),
·         Kalmar – Gdynia (1980 – 1981 w czarterze / in charter: Kalmar Line),
·         Genua/Marsylia – Tunis (06.1982 – 08.1982 w czarterze / in charter: CoTuNav),
·         Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen (.08.1982),
·         Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen – Travemünde (1983),
·         Świnoujście – Malmö (1995 – 1999),
·         Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen (1997 – 30.10.2010),
·         Świnoujście – Ystad – Kopenhaga / Copenhagen (2002/2003),
·         Świnoujście – Rønne (linia letnia / summer line),
·         Split – Ancona (04.2011 – 2014 jako DALMATIA).

Dane techniczne / technical data:
·                    wyporność / tonnage:
o       GT: 12.087 t,
o       DWT: 1.856 t,
·                    długość / lenght: 127,44 m,
·                    szerokość / breadth: 21,70 m,
·                    zanurzenie / draught: 5.64 m,
·                    kadłub / hull:
o       typ / type: jednoposzyciowy / single hull,
o       materiał kadłuba / hull material: steel,
o       grodzie / bulkheads: 12,
o       przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 12,
o       liczba pokładów / deck number: 2,
o       liczba pokładów ciągłych / continous decks: 2,
·                    maszynownia:
o       silnik główny / main engine:
§     4 silniki diesla /diesel engines ZUT Zgoda Świętochłowice Zgoda-Sulzer model: 6ZL 40/48,
·                  łączna moc / total power: 12.600 kW,
·                  liczba cylindrów / no of cylinders: 6,
o       zespoły prądotwórcze / power generators:
§     3 x generatory główne / main generators: każdy /each: 664 kW – 1060 HP - 830 kVA ,
o       śruba / propeller: 2,
o       ster / rudder: 1,
·                    prędkość / speed: 20,5 węzła/ knots,
·                    pokład ładunkowy:
o       długość linii ładunkowej / ro/ro lanes: 468 m,
o       pojemność ładunkowa / cargo capacity:
§     auta / cars: 273,
or
§     TIR: 26,
·                    wyposażenie ro/ro / ro/ro equipment:
o       rampy załadowcze:
§     1: 4.5 x 4.5 x 0,
§     1 x starboard 8.0 x 4.5 x 0,
·                    pasażerowie / pax:
o        liczba pasażerów: 1000 w tym 478 os. w 148 kabinach / number of passengers: 1000 including 478 people in 148 cabbins
·                    urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling:
o       brak / gearless.

Wszystkie dane ze stron/ all data from sites
http://grosstonnage.com 
http://www.veristar.com 
www.faktaomfartyg.se
 

Poniżej zdjęcia m/f Pomerania / Below photos m/f Pomernia (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):

  • Pomerania cumująca w Kopenhadze / Pomerania moored in Copenhagen.




  • Pomerania cumująca w Świnoujściu / Pomerania moored in Swinoujscie.







  • Na pokładzie Pomeranii / On board Pomerania.


































  • Ex-Pomerania na kilka dni przed ostatnim opuszczeniem Świnoujścia (6-7.02.2014) / Ex-Pomerania for a few days before the last leaving Świnoujście (6-7.02.2014).







1 komentarz:

  1. Odbyłem tym statkiem trzy podróże. Bardzo miło wspominam i żałuję, że statku już nie ma. Dziękuję za wrzucenie zdjęć wnętrz. Łza się kręci.

    OdpowiedzUsuń