ASTOR ex FEDOR
DOSTOEVSKIY ex ASTOR (IMO: 8506373, MMSI: 308214000, sygnał wywoławczy: C6JR3,
bandera: Bahamy) – wycieczkowiec,
zbudowany przez niemiecką stocznię Howaldtswerke-Deutsche Werft AG z Kilonii, początkowo
na zamówienie południowoafrykańskiego armatora Safmarine a następnie
zarejestrowanej na Mauritiusie spóki Marlan Corporation, dla której to został
ukończony jako ASTOR. W swój dziewiczy rejs wycieczkowiec wyruszył, wkrótce po
odebraniu go ze stoczni w styczniu 1987 roku z Hamburga a trasa jego rejsu
prowadziła wpierw do portu w Genui a następnie w stronę Republiki Południowej
Afryki. Trzecie października 1988 roku sprzedany radzieckiemu armatorowi Black
Sea Shipping Co. (BLASCO) z Odessy i przemianowany na FEODOR DOSTOEVSKIY. W
1991 roku nowym właścicielem statku zostaje zarejestrowana na Wyspach Bahama
spółka Feodor Dostoevskiy Shipping W 1995 roku wycieczkowiec powraca do swojej
pierwotnej nazwy ASTOR a rok później jego nowym właścicielem zostaje
zarejestrowana na Wyspach Bahama spółka Astor Shipping Co. Rok 2007 to kolejna
zmiana właściciela, którym zostaje zarejestrowana w Niemczech spółka Premicon
Hochseekreuzfahrt GmbH & Co. KG MS „ASTOR” z siedzibą w Monachium. W 2014 roku
po bankructwie dotychczasowego właściciela ASTOR staje się własnością
zarejestrowanej w Grecji spółki Passion Shipping & Investment Co. Ltd. (spółka
córka armatora Cruise & Maritime Voyages). W 2019 roku w związku z planami
wprowadzenia statku od maja 2021 na francuski rynek rejsów wycieczkowych, CMV
zapowiedział, że zmierza zmienić dotychczasową nazwę jednostki na JULES VERNE. Plany
te jednak pokrzyżowała w 2020 roku epidemia wirusa Sar-Cov2, która bardzo mocno
uderzyła m.in. w rynek wycieczkowców. W połowie czerwca bieżącego roku, w
związku z wykrytymi nieprawidłowościami (stan techniczny, zaległe płace) brytyjska
Maritime and Coast Guard Agency, zajęła pięć cumujących w brytyjskich portach
wycieczkowców CMV, wśród których znajdował się też i ASTOR. Miesiąc później 20
lipca South Quay Travel & Leisure Limited, działająca pod nazwą Cruise
& Maritime Voyages ogłosiła, że w związku z problemami finansowymi
wstrzymał działalność i została objęta zarządem komisarycznym. 15 października
na mającej miejsce w Londynie aukcji przeprowadzonej przez biuro CW Kellock
ASTOR został nabyty za kwotę $ 1.710.000 przez turecką stocznię złomową BMS
Gemi Geri Donusum Sanayi ve Ticaret AS z Aliagi, celem pocięcia na złom. W swój
ostatni rejs statek wyruszył w dniu 7 listopada 2020 roku z portu Tilbury,
kierując się w stronę tureckiej Aliagi, na której redę przybył 21 listopada.
Dwa dni później 23 listopada ASTOR został wprowadzony na plażę stoczni złomowej,
kończąc w ten sposób swoją 33 letnia karierę wycieczkowca.
*
* *
|
Historia
budowy / Build history |
|
Numer
budowy / Yard number:
|
218
|
|
Zamówienie
/ Ordered:
|
12.04.1984
|
|
Położenie
stępki / Keel laid:
|
21.01.1986
|
|
Wodowanie / Launched:
|
29.05.1986
|
|
Zakończenie
budowy / Built end:
|
14.01.1987
|
*
* *
|
Operatorzy / Czarterujący
|
|
Marlan Corporation
|
14.01.1987 – 03.10.1988
|
|
Black Sea Shipping Co. (BLASCO)
|
03.10.1988 – 1991
|
|
czarter / charter: Transocean Tours GmbH
|
23.12.1988 – 1990
|
|
czarter / charter: Neckermann Seereisen
|
12.03.1990 – 30.11.1995
|
|
Feodor Dostoevskiy Shipping Co.
|
1991 – 1996
|
|
czarter / charter: Aquamarin Cruises
|
01.12.1995 – 08.1996
|
|
Astor Shipping Co.
|
1996 – 2007
|
|
czarter / charter: Transocean Tours GmbH
|
25.10.1996 – 2013
|
|
Premicon Hochseekreuzfahrt GmbH & Co. KG MS „ASTOR”
|
2007 – 2014
|
|
czarter / charter: Cruise & Maritime Voyages (CMV)
|
11.2013 – 2014
|
|
Transocean Tours GmbH / Cruise & Maritime Voyages (CMV)
|
2015 – 2020
|
*
* *
|
Dane
techniczne / Technical data |
|
Wyporność
/ Tonnage:
|
GT: 20.704
t, DWT: 3.498 t.
|
|
Wymiary (d
x sz x z) Dimensions (l x b d):
|
176,26 x
22,61 x 6,15 m
|
|
Kadłub /
Hull:
|
typ /
type: jednoposzyciowy, podwójne dno / single hull, double bottom
|
|
materiał kadłuba / hull material: stal okrętowa / shipbuilding steel
|
|
grodzie
wodoszczelne / watertight bulkheads: 15
|
|
liczba
pokładów / deck number: 9
|
pasażerskie
/ pax: 7
|
|
Napęd /
Propulsion:
|
2 x 4
suwowe 6 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 6 cylinders diesel engines:
Wartsila 6ZAL40 – moc każdego / each power: 3.300 kW
|
|
2 x 4
suwowe 8 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 8 cylinders diesel engines:
Wartsila 8ZAL40 – moc każdego / each power: 4.400 kW
|
|
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers
|
|
1 dziobowy
ster strumieniowy / 1 bow thruster: Jastram
|
|
Prędkość /
Speed:
|
18 węzłów
/ knots,
|
|
Urządzenia
pomocnicze / Auxiliaries:
|
2 spalinowe
zestawy prądotwórcze / 2 diesel generatorsets: 8 DLB-28 – moc każdego / each
power: 1.812,5 kVA
|
|
1 awaryjny
spalinowy zestaw prądotwórczy / 1 emergency diesel generatorset – o mocy /
with power: 300 kVA
|
|
Przestrzeń
pasażerska / Passengers area:
|
zakwaterowanie
/ accomodation:
- kabiny / cabins: 247
- apartamenty / suites: 39
- apartamenty premium / premium suites: 3
|
|
gastronomia
/ gastronomy:
- Restauracja
Waldorf / Waldorf restaurant (pokład / deck: 6)
- Admiral`s
Salon (pokład / deck: 6)
- Commodore`s
Salon (pokład / deck: 6)
- Overseas Club (pokład / deck:
7)
- Hanse Bar (pokład / deck: 8)
|
|
rozrywka /
entertainment:
- sala do gier w karty / card
playroom (pokład / deck: 6)
- biblioteka / library (pokład
/ deck: 6)
- sklepy / shops (pokład /
deck: 6)
- salon / lounge (pokład /
deck: 6)
- centrum konferencyjne /
conference center (pokład / deck: 7)
- kafejka internetowa /
internet cafe (pokład / deck: 6)
- salon fotograficzny / photo
salon (pokład / deck: 6)
- fitness (pokład / deck: 8)
- sauna (pokład / deck: 3)
- masaż / massage (pokład /
deck: 3)
- baseny / pools (pokład /
deck: 3, 7)
- strefa
sportu – tenis, siatkówka, koszykówka, piłka nożna, tenis stołowy /
sports area – tenis, volleyball, basketball, football, table tenis
(pokład / deck: 9)
- strefa
gier – szachy / games area – chess (pokład / deck: 9)
- pokłady słoneczne / sun decks
(pokłady / decks: 7, 8, 9)
|
|
pozostałe
usługi / other services:
- recepcja / reception (pokład
/ deck: 6)
- szpital / hospital (pokład /
deck: 3),
- fryzjer, salon kosmetyczny /
hairdresser, beauty salon (pokład / deck: 3)
|
|
Pasażerowie
/ Passengers:
|
650 os. /
pers.
|
|
Załoga /
Crew:
|
275 ~ 300 os.
/ pers.
|
*
* *
Bibiliografia
/ Bibiliography
|
http://cruisewonderland.tiyogami.com/ShipTours/Astor.htm#3
|
|
http://matkustajalaivat.com
|
|
https://www.faktaomfartyg.se
|
*
* *
Poniżej:
ASTOR, Geiranger, 30.06.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR,
Geiranger, 30.06.2010 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej:
ASTOR, Kiel, 20.06.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR,
Kiel, 20.06.2015 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej:
ASTOR, Hamburg, 08.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR,
Hamburg, 08.05.2016 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej:
ASTOR, Hamburg, 06.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR,
Hamburg, 06.05.2017 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej:
ASTOR, Hamburg, 07.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR,
Hamburg, 07.05.2017 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej:
ASTOR, Hamburg, 12.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR,
Hamburg, 12.05.2018 (to enlarge, click on the photo):
