czwartek, 11 sierpnia 2022

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 24 - H-6

H-6 (IMO: , MMSI: 261461000, sygnał wywoławczy: SOWS) – holownik portowo – redowy projektu H-960, jeden z dwóch holowników jakie zostały zbudowane na początku lat 90-tych na zamówienie Marynarki Wojennej przez Stocznię Remontową „Nauta” w Gdyni. Projekt jednostek opracowany został w 1988 roku przez Przedsiębiorstwo Projektowo – Technologiczne Techniki Morskiej PROREM w Gdańsku otrzymując oznaczenie H-960 (liczba ta oznaczała moc silnika głównego w kW). Oba zbudowane holowniki przeznaczone są do holowania okrętów oraz różnych obiektów pływających (m.in. tarcz), asysty przy wchodzeniu i wychodzeniu okrętów do i z portów wojennych oraz do holowania pomiędzy portami (wzdłuż wybrzeża polskiego). Dzięki wyposażeniu jednostek w osprzęt p.poż. mogą one także uczestniczyć w akcjach gaśniczych. H-6 wcielony do służby został w dniu 25.09.1992 trafiając do 43 Dywizjonu Pomocniczych Jednostek Pływających Komendy Portu Wojennego Hel (9.FOW). 15 lipca 2005 roku nastąpiła zmiana miejsca bazowania holownika z KPW Hel na KPW Świnoujście. Obecnie jednostka wciąż pełni służbę, wchodząc w skład 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8.FOW w Świnoujściu. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:

05.1998

zabezpieczaniu wraz z bliźniaczym H-6 ćwiczeń „REKIN 98”

03-07.10.2011

udziale wraz trałowcami OORP GARDNO, RESKO, DRUŻNO i holownikiem H-4 w szkoleniu sił trałowych 8.FOW

04.2012

udziale wraz z okrętami transportowo – minowymi OORP KRAKÓW, POZNAŃ i TORUŃ, trałowcami OORP GARDNO, BUKOWO, JAMNO, MIELNO, WICKO, NAKŁO, zbiornikowcem Z-8 oraz stacją demagnetyzacyjną SD-11 w ćwiczeniach Okrętowej Grupy Zadaniowej.

06-10.05.2013

udziale wraz okrętami transportowo – minowymi OORP LUBLIN i POZNAŃ, trałowcami OORP GARDNO, JAMNO i DRUŻNO w ćwiczeniach Okrętowej Grupy Zadaniowej.

05.2015

udziale wraz z okrętem transportowo – minowym ORP TORUŃ, trałowcami OORP SARBSKO i WIGRY oraz dwoma kutrami transportowymi w ćwiczeniach Okrętowej Grupy Zadaniowej.

12.06.2015

udziale wraz z grupą nurków minerów z 12 DTRu w zniszczeniu brytyjskiej miny Mark VI.

09.2015

udziale wraz z dwoma okrętami transportowo – minowymi OORP LUBLIN i TORUŃ, trzema trałowcami OORP WICKO, NECKO, WIGRY, kutrem transportowym 852 i zbiornikowcem Z-8 w ćwiczeniach na wodach Zatoki Pomorskiej.

24.06.2018

udziale w paradzie floty z okazji 100 lecia utworzenia Marynarki Wojennej RP. H-6 pełnił w niej rolę jednostki przeznaczonej dla przedstawicieli mediów.

02.04.2020

udziale wraz z grupą nurków minerów w operacji zniszczenia trzech brytyjskich bomb fosforowych spoczywających na dnie Odry Zachodniej w rejonie stoczni Gryfia w Szczecinie.

10.2020

udziale wraz ze śmigłowcem BLMW W-3WARM Anakonda w ćwiczeniu Renegade/Sarex-20

*     *     *

Holowniki projektu H-960

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

Wodowany

W służbie

Uwagi

H-6

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

10.05.1991

25.09.1992

W służbie (12 Woliński Dywizjon Trałowców 8.FOW w Świnoujściu)

H-8

Stocznia Remontowa „Nauta” w Gdyni

15.11.1992

19.03.1993

W służbie (dywizjon Okrętów Wsparcia 3.FO w Gdyni)

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

Standardowa: 309,98 t. / pełna 332,18 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

27,80 x 8,40 x 4,22 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy, spawany, zdolny do pływania w pokuszonym lodzie, dziób pchacza (spłaszczony) pokryty elastyczną gumą

grodzie poprzeczne: 4

przedziały wodoszczelne: 5

Napęd:

silnik wysokoprężny H.Cegielski-Sulzer 6ATL250 o mocy 960kW przy 750 obr/min

przekładnia redukcyjna

trójpłatowa śruba nastawna Zamech P-755/4 z mechanizmem zmiany skoku RPS500 pracująca w obrotowej dyszy Korta (w zakresie +/- 33,5˚)

Ster:

w miejsce steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 32-13-2/E1

Prędkość:

12 w.

Zasięg:

1.500 Mm przy 9 w.

Urządzenia pomocnicze:

2(3) zespoły prądotwórcze WSW Andrychów ZE400/53 składające się z silnika wysokoprężnego SW400/E53 o mocy 41,6 kW i prądnicy Elmor GC-Pf 94a/1 o mocy 60 kVA

Wyposażenie cumownicze/holownicze:

hak holowniczy, odrzutny, zdalnie zwalniany

kabestan holowniczy WG-340-400

pachoły cumownicze

pachoły holownicze – 2 pojedyncze burtowe, podwójny krzyżowy rufowy

stalowe i propylenowe liny holownicze

Uciąg na palu:

16,8 t.

Wyposażenie p.poż.

działko wodno – pianowe DWP-16 Total

pompy pożarowo – ratownicze

Wyposażenie dodatkowe:

łódź robocza ŁR-4M

Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:

radar SRN 401XA

kompas magnetyczny Cassens & Plath Reflecta 1

radionamiernik ARC 1404

echosonda SP 4301

log elektromagnetyczny 4601A

radiotelefony R-619-1 i FM-309/2

Uzbrojenie:

brak

Pojemność ładunkowa:

możliwość przewożenia na pokładzie dodatkowych osób lub ładunku

Pojemność zbiorników:

paliwo: ? t.

woda pitna: ? t.

Załoga:

17/18 os.

*     *     *

Bibliografia:

Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona

Tomasz Grotnik – Mistrzowie drugiego planu, Morze 9/2017

 

 

Internet

*     *     *

Poniżej: H-6 w towarzystwie innych pomocniczych jednostek pływających w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-6 w Porcie Wojennym Gdynia Oksywie, 20.04.2018, zdjęcia: J. Dziaczko, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: H-6 podczas parady z okazji 100-lecia Marynarki Wojennej RP, Gdynia 24.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: H-6 w Basenie Prezydenta po paradzie z okazji 100-lecia Marynarki Wojennej RP, Gdynia 24.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: H-6 przy nabrzeżu Stoczni Remontowa, Gdańsk 10.03.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).