piątek, 12 października 2018

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 9 - Wizyta SEDOVA

W dniu dzisiejszym z kilkudniową wizytą do Gdyni przybył jeden z najsłynniejszych żaglowców świata - rosyjski SEDOV. Ta zbudowana w 1921 roku w niemieckiej stoczni F. Krupp Germaniawerft w Kilonii jako MAGDALENE VINNEN II (od 1936 roku KOMMODORE JOHNSEN) jednostka, po II Wojnie Światowej w ramach reparacji wojennych przyznana została Związkowi Radzieckiemu otrzymując nazwę SEDOV na cześć rosyjskiego polarnika Georgija Sedova (1877 - 1914). Pierwotnie wykorzystywany był jako jednostka szkolna Marynarki Wojennej ZSSR a następnie Ministerstwa Rybołówstwa. Po kilkuletnim postoju w Kronsztadzie (1975 - 1981) po remoncie powrócił do służby. Od 1991 armatorem żaglowca był Uniwersytet Techniczny w Murmańsku a obecnie Wyższa Szkoła Morska w Kaliningradzie.

*     *     *

Poniżej: SEDOV przybywa do Gdyni, zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: SEDOV coming to Gdynia, photos made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).












































czwartek, 11 października 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 39 - HEKTOR


HEKTOR (IMO 8222355, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Polska) – holownik portowo – redowy typu H900 zbudowany przez polską stocznię Gdyńska Stocznia Remontowa „Nauta” z Gdyni dla Zarządu Portu Gdynia. Pomiędzy 1984 a 1996 rokiem pracuje dla Morskiego Portu Handlowego Gdynia. Od 1996 roku własność „WUŻ” Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Sp. z o. o., którego 100% właścicielem był Zarząd Portu Morskiego S.A. w Gdyni. We wrześniu 2011 firma ta („WUŻ”) wraz z całym majątkiem została przejęta przez Fairplay B.V z siedzibą w Rotterdamie, pozostając jednak pod starą nazwą. W marcu 2015 roku dotychczasowy WUŻ przekształcił się ostatecznie w Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. W 2019 sprzedany firmie Baltic Engineering, która wyczarterowało go nastepnie PRCiP.

*     *     *

HEKTOR (IMO 8222355, MMSI: ---, Call sign: ---, flag: Poland) – Type H900 harbor - roadstead tug built by the Polish shipyard Gdynia Ship Repair Yard „Nauta” from Gdynia for the Gdynia Port Authority. Between 1984 and 1996 he works for the Maritime Commercial Port of Gdynia. Since 1996, the ownership of “WUŻ” Przedsiebiorstwo Uslug Zeglugowych i Portowych Sp. z o o., whose 100% owner was the Maritime Port Authority S.A. in Gdynia. In September 2011, “WUŻ” together with all the assets was taken over by Fairplay B.V from Rotterdam, but remain under the old name. In March 2015, the previous “WUŻ” was transformed into Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. In 2019 sold to Baltic Engineering, which charter him PRCiP.

*     *     *

Holowniki typu H900 / Type H900 tugs:
  • HELIOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 12.1975, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013,
  • OKEANOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/373, zakończenie budowy / build end: 04.1978, los / fate: w służbie / in service,
  • MOCARZ – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/375, zakończenie budowy / build end: 05.1978, los / fate: sprzedany i przemianowany na LEONTIY MARTINOVICH, na sznurku w Gdyni / sold and renamed to LEONTIY MARTINOVICH, laid up in Gdynia,
  • H-3 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 03.12.1979, los / fate: w służbie / in service,
  • H-4 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.02.1980, los / fate: w służbie / in service,
  • H-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 15.06.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • H-7 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.10.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • HEKTOR – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/1/377, zakończenie budowy / build end: 10.03.1982, los / fate:  wystawiony na sprzedaż / put on sale,
  • PANDA – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 27.04.1985, los / fate: w służbie / in service,

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 113 t. / ---
  •  t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,75 x 6,81x 2,6 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal St41, spawany, pojedynczy / St 41 steel, welded, single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4,
    • przedziały / compartments: 5,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6 AL 25/30 o mocy / with power 688 kW (935 KM/HP),
    • 1 śruba nastawna w dyszy Korta / 1 controllable pitch propeller in Kort nozzle,
  • Prędkość / Speed: ~12,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • główny hak holowniczy / main towing hook: 15 t.,
    • zapasowy hak holowniczy / second towing hook,
    • podwójny pachoł na rufie / double bollard at the stern,
    • bęben holowniczy o pojemności: 120 m liny stalowej o średnicy 20 mm / towing drum with a capacity: 120 m of 20 mm dia. steel wire,
  • Uciąg / Bollard Pull: 12 ~ 14,5 t.,
  • Wyposażenie cumownicze / Mooring equipment:
    • 8 podwójnych pachołków / 8 double towing bridles,
    • 8 przewłok w nadburciu /8 hawses in bulwark,
    • 2 przewłoki wargowe w nadburciu / 2 lips hawses in bulwark,
    • pachoł holowniczy na dziobie / towing bollard at the bow,
    • elektryczny kabestan na rufie o uciągu 2.000 kG / an electric capstan at the stern with a pull 2.000 kG,
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • 2 pompy pożarowo ratownicze o wydajności 63 m3/h / 2 fire-salvage pumps with efficiency 63 m3/h,
    • działko wodne umieszczone na sterówce / water monitor placed on the bridge,
    • zawory hydrantowe / hydrant valves,
    • pompa pożarowa do obrony własnej o wydajności 25 m3 / h / fire pump for self-defense with a efficiency 25 m3 /h,
    • reflektor poszukiwawczy / searchlight,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • echosonda / echo sounder,
    • kompas magnetyczny / magnetic compass,
    • VHF
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: ? m3,
    • pianol / foam: 500 l,
  • Załoga / Crew: 5 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, author unknown, a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 30.11.2006 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 30.11.2006, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 20.07.2007 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 20.07.2007, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 07.09.2009 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 07.09.2009, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk-Stogi 06.05.2017 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk-Stogi 06.05.2017, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 22.09.2018 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 22.09.2018 (to enlarge click on the photo).
























Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 22.09.2018 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 22.09.2018, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).












Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 05.10.2018 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 05.10.2018, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).





Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 12.10.2018 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 12.10.2018, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 14.11.2018 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 14.11.2018, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 31.01.2019 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 31.01.2019, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).




Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 19.03.2019 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdynia 19.03.2019, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 10.06.2019 r., zdjęcia autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 10.06.2019, photos made by Mr. Jerzy Makieła  (to enlarge click on the photo).

 



Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 14.06.2019 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 14.06.2019, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 26.06.2019 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 26.06.2019, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 



Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 20.07.2019 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 20.07.2019, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 26.07.2019 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 26.07.2019, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 05.08.2019 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 05.08.2019, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 11.08.2019 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 11.08.2019, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 07.11.2019 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HEKTOR, Gdansk 07.11.2019, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 24.06.2020: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 22.06.2020 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 24.06.2020: Below: tug HEKTOR, Gdansk 22.06.2020, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 09.08.2020: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 07.08.2020 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 09.08.2020: Below: tug HEKTOR, Gdansk 07.08.2020, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 29.12.2020: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 26.12.2020 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 29.12.2020: Below: tug HEKTOR, Gdansk 26.12.2020, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 27.12.2021: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 17.12.2021 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 27.12.2021: Below: tug HEKTOR, Gdansk 17.12.2021, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 22.01.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 06.01.2022 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.01.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 06.01.2022, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 22.01.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 15.01.2022 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.01.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 15.01.2022, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 


 
Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 08.06.2022 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 08.06.2022, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

 
Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 12.06.2022 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 12.06.2022, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 21.06.2022 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 21.06.2022, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 05.07.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 03.07.2022 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 05.07.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 03.07.2022, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 12.07.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 06.07.2022 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 12.07.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 06.07.2022, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 02.08.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 17.07.2022 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 17.07.2022, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 20.09.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdynia 08.09.2022 r., zdjęcie autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2022: Below: tug HEKTOR, Gdynia 08.09.2022, photo made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 20.09.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 13.09.2022 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 13.09.2022, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 21.09.2022: Poniżej: holownik HEKTOR, Gdańsk 19.09.2022 r., zdjęcia autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 21.09.2022: Below: tug HEKTOR, Gdansk 19.09.2022, photos made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).