wtorek, 14 sierpnia 2018

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 5 - Zwiedzanie holownika FAIRPLAY IV



Jednym z najważniejszych punktów tegorocznego dnia otwartego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, była możliwość zwiedzenia należących do armatora Fairplay Polska Sp. z o .o. & Co. Sp. k. holowników, który pod nabrzeże Helskie podstawił trzy swoje jednostki: FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 oraz FAIRPLAY VII. W trakcie zwiedzania odwiedzający miał możliwość porozmawiania z obsadą holowników i poznania specyfiki tej ważnej dla każdego portu i żeglugi pracy. Piszący tą relację jako pierwszy zwiedził zbudowany w 1978 roku w niemieckiej stoczni Max Sieghold Werft z Bremerhaven holownik FAIRPLAY IV (IMO: 7803451, MMSI 2610100050). Trasa zwiedzania oprócz głównego pokładu obejmowała mostek, kabiny załogi oraz przedział maszynowni.

Historia holownika oraz jego dane techniczne i wyposażenie, będą tematem jednego z nadchodzących odcinków mojego cyklu „holowniki”.

*      *      *

One of the most important points of this year`s open day in the Baltic Container Terminal in Gdynia was the opportunity to visit Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. k tugboats, who substituted for the Helskie quay three of their units: FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 and FAIRPLAY VII. During the visit, the visitor had the opportunity to talk with the crew of tugboats and learn about the specificity of this important for harbor and shipping work. The writing this account first visited the build in 1978 by the German shipyard Max Sieghold Werft from Bremenhafen tug FAIRPLAY IV (IMO: 7803451, MMSI 2610100050). The sightseeing route, apart from the main deck, included the bridge, crew cabins and engine room compartment.

The tug history, as well as its technical specifications and equipment, will be the subject of one of the upcoming episodes of my series „Tugs”.

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f FAIRPLAY IV przy nabrzeżu Helskim, Gdynia 14.07.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of the tug FAIRPLAY IV at Helskie quay, Gdynia 14.07.2018 (to enlarge, click on the photo):






Poniżej zdjęcia z wizyty na pokładzie holownika (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos from the visit on board the tug (to enlarge click on the photo)

I Pokład / Deck:










II Mostek / Bridge:






III Kabiny załogi / Crew cabins:





IV Maszynownia / Engine room:












sobota, 11 sierpnia 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 59 - LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63)



LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63 sygnał wywoławczy: EIYU) – irlandzki patrolowiec typu Samuel Beckett, będącego z kolei rozwinięciem poprzedniego typu Roisin. Budowniczym jednostki jest stocznia Babcock Marine w Appledore, zaś jej główną funkcją jest służba patrolowa oraz ratownicza. W okresie lipiec – październik 2017 roku LE WILLIAM BUTLER YEATS wziął udział w misji na Morzu Śródziemnym, w trakcie której trwania uratował łącznie 704 imigrantów uciekających z Afryki do Europy.

*     *     *

LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63, call sign: EIYU) – Irish Samuel Beckett type offshore patrol vessel type, which is in turn an evolution of the previous Roisin type. The builder of the unit is the Babcock Marine shipyard in Appledore, and its main function is patrol and rescue service. In the period July – October 2017 LE WILLIAM BUTLER YEATES took part in a mission in the Mediterranean Sea, during which he rescued a total of 704 immigrants escaping from Africa to Europe.

*     *     *

Jednostki typu Samuel Beckett / Samuel Beckett class units:
  • LE SAMUEL BECKETT (P61) – położenie stepki / laid down: 19.05.2002, wodowanie / launched: 03.11.2013, wejście do służby / commissioned: 17.05.2014, 
  • LE JAMES JOYCE (P62) – położenie stępki / laid down: 05.11.2013, wodowanie / launched: 23.11.2014, wejście do służby / commissioned: 01.09.2015, 
  • LE WILLIAM BUTLER YEATES (P63)  – położenie stępki / laid down: 26.11.2014, wodowanie / launched: 10.03.2016, wejście do służby / commissioned: 17.10.2016, 
  • LE GEORGE BERNARD SHAW (P64) – położenie stępki /laid down: 28.02.2017, wodowanie / launched: 02.03.2018, wejście do służby / commissioned: ---,

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 2.256 t.,
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmensions (lenght x beam x draught): 90 x 14 x 3,8 m, 
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 średnio obrotowe silniki diesla / 2 medium speed diesel engines: Wartsila – każdy o mocy / each power: 5.440 kW (7.300 KM / HP),
    • 2 x 5 płatowe śruby nastawne / 2 x 5 bladed controlablle pitch propellers, 
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 450 kW,
  • Prędkość /Speed: 23 węzły / knots,
  • Sensory / Sensors: 
    • 2 radary nawigacyjne / 2 navigation radars,
    • elektro – optyczny system kierowania ogniem / electro optical fire control system: Chess Dynamics Sea Eagle,
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x I uniwersalna armata OTO Melara, kal. 76 mm / 1 x I dual purpose gun OTO Melara, cal. 76 mm, 
    • 2 x I działka automatyczne Rheinmetall Rh202, kal. 20 mm / 2 x I Rheinmetall Rh202 automatic cannons, cal. 20 mm,
    • stanowiska pod karabiny kalibrów 7.62 mm i 12.7 mm / mountings for 7.62 mm & 12.7 mm machine guns, 
  • Pozostałe wyposażenie / Other equipment:
    • 3 x 8 metrowe łodzie inspekcyjne / 3 x 8 m RHIBs,
    • umieszczony na pokładzie rufowym dźwig o zasięgu 9,56 m i udźwigu 5 ton / placed on the aft deck, 9,56 m range and 5t SWL crane,
    • wydzielone miejsce na pokładzie rufowym do operowania zdalnie sterowanymi środkami latającymi / separate space on the aft deck for operation with UAVs,
  • Załoga: 44 + 10 os. / pers.

*     *      *

Bibliografia / Bibliography:

 *     *      *

Poniżej zdjęcia LE WILLIAM BUTTLER YEATS (P63) wykonane w Kilonii, 16.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the LE WILLIAM BUTLER YEATS (P63) took in Kiel, 16.06.2018 (to enlarge click on the photo).