sobota, 2 grudnia 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 11 - ARGUS



ARGUS (IMO: 7730757, MMSI: 261001060, Sygnał wywoławczy: SQLG) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin. Od momentu podniesienia bandery holownik ARGUS uczestniczył w wielu akcjach i tak: w maju 1985 roku ściągał z mielizny w pobliżu Świnoujścia holenderski frachtowiec BLOEMGRACHT, w dniach 7 – 8 września 1986 roku pomagał w akcji gaszenia pożaru a następnie holował na redę Świnoujścia prom JAN HEWELIUSZ, pomiędzy 27 lutego a 14 marca 1988 roku wraz z innymi holownikami brał udział w ściągnięciu z mielizny koło Skagen statku INOWROCŁAW. W 1991 armatorem jednostki zostaje Port Handlowy Świnoujście a w 2001 spółka Port-Hol w Świnoujściu. W 2008 Port-Hol zostaje przejęta przez niemieckiego armatora Fairplay Towage. Obecnym armatorem jest: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*     *     *

ARGUS (IMO: 7730757, MMSI: 261001060, Call Sign: SQLG) – a modified type H2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the and built by Naval Shipyard in Gdynia on order Szczecin Port Authority. Since the raising of the flag tug Argus participated in many actions and so: in May 1985 pulled out of the shallows near Swinoujscie Dutch freighter BLOEMGRACHT, on 7 – 8 september 1986, she helped in fire fighting action and then towed at the Swinoujscie roadsteads ferry JAN HEWELIUSZ, between February 27 and March 14, 1988 together with other tugs participated in pulled out of the shallows near Skagen ro/ro ship INOWROCŁAW. In 1991 unit new shipowner was Port of Swinoujscie and in 2001 the company: Port-Hol in Swinoujscie. In 2008 Port-Hol was taken over by the German shipowner Fairplay Towage. The current shipowner is Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *

Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Świnoujście 1999 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Andrzej Patro, Świnoujście 1999 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika ARGUS / Below photos tug ARGUS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).











Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Witolda Tylca, Gdynia 19.04.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Witold Tylec, Gdynia 19.04.2019 (to enlarge click on the photo).











Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 25.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 25.06.2019 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holowników ARGUS i ODYS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdynia 09.05.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tugs ARGUS & ODYS, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdynia 09.05.2021 (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej zdjęcia holowników ARGUS i FAIRPLAY 85 autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 14.02.2023 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tugs ARGUS & FAIRPLAY 85, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 14.02.2023 (to enlarge click on the photo).
 





 
 

środa, 29 listopada 2017

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 18 - ORP JAMNO (634)


ORP JAMNO (634) – trałowiec redowy projektu 207P zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni, jako czwarty z serii. Od momentu podniesienia bandery ORP JAMNO wchodzi w skład 12 Dywizjonu Trałowców podporządkowanego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża z bazą w Świnoujściu. Z ważniejszych wydarzeń w trakcie prawie 31 letniej służby warto wspomnieć o udziale:
  • 25 sierpień – 29 sierpień 1997 r. – w międzynarodowych ćwiczeniach BALTIC ENDEAVOR 1997, rejon: Zatoka Meklemburska i Zatoka Kilońska,
  • 23 maj – 28 maj 1998 r. – w ćwiczeniach PIRANIA 99, rejon: Morze Bałtyckie,
  • sierpień 1999 r – w międzynarodowym ćwiczeniu OPEN SPIRIT 1999, rejon: tor podejściowy do portu w Tallinie,
  • 23 październik – 28 październik 2000 r. – w międzynarodowych ćwiczeniach BALTIC ENDEAVOR 2000 wraz z trałowcem ORP GARDNO, rejon; Zatoka Kilońska,
  • 12 luty – 14 luty 2001 r. – w polsko – niemieckim ćwiczeniu sił przeciwminowych GUNNEX 2001, rejon: Zatoka Pomorska,
  • 1 czerwiec – 18 czerwiec 2001 r. – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 2001 wraz z trałowcem ORP BUKOWO, korwetą ORP KASZUB, małymi okrętami rakietowymi ORP ROLNIK, ORP GÓRNIK, okrętem podwodnym ORP WILK oraz zbiornikowcem ORP BAŁTYK, rejon: Morze Bałtyckie,
  • 12 październik – 17 październik 2001 r. – w polsko – niemieckich ćwiczeniach sił przeciwminowych typu PASSEX wraz z trałowcem ORP DĄBIE, rejon: zachodni Bałtyk,
  • 1 lipiec – 4 lipiec 2002 r. – w międzynarodowych manewrach sił przeciwminowych BALTICA 2002 wraz z trałowcami ORP SARBSKO, ORP NECKO, okrętem transportowo – minowym ORP GNIEZNO oraz jednostkami z Niemiec i Francji, rejon: Południowy Bałtyk,
  • 4 czerwiec – 18 czerwiec 2009 r. – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 2009 wraz z trałowcami ORP HAŃCZA i ORP MAMRY, okrętem podwodnym ORP SĘP, rejon: Morze Bałtyckie,
  • 1 grudzień – 2 grudzień 2011 r. – wraz z grupą nurków marynarki oraz jednostkami pomocniczymi K-20 i M-21 w operacji podjęcia a następnie zneutralizowania spoczywających na dnie przyszłego gazoportu w Świnoujściu trzech obiektów z czasów II Wojny Światowej – pocisku artyleryjskiego kal. 210 mm, lotniczej miny morskiej Mk. IV oraz bomby głębinowej typu DM-11,
  • 4 czerwiec – 18 czerwiec 2012 r. – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 2012, wraz z bliźniaczymi ORP GARDNO i ORP MIELNO, okrętami transportowo – minowymi ORP KRAKÓW i ORP POZNAŃ oraz śmigłowcem Mi-14PŁ i samolotem patrolowo – rozpoznawczymi AN-28 Bryza, rejon: Morze Bałtyckie,
  • wrzesień 2012 r. – w krajowych manewrach ANAKONDA-12, rejon: Morze Bałtyckie, 
  • 12 sierpnia 2014 r. – wraz grupą nurków marynarki w operacji podjęcia a następnie zneutralizowania niemieckiej bomby głębinowej typu DM-11, która spoczywała na dnie toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu , 
  • czerwiec 2016 r. – w krajowych manewrach ANAKONDA-16, rejon: Morze Bałtyckie, 
  • wrzesień 2016 r. – w międzynarodowym ćwiczeniu NORTHERN COASTS 2016 wraz z korwetą ORP KASZUB, niszczycielem min ORP FLAMING, trałowcami ORP DĄBIE i ORP RESKO oraz parą śmigłowców Mi-14PŁ, rejon: Morze Bałtyckie,
  •  październik 2016 r. – w krajowym ćwiczeniu WARGACZ-16, rejon: Zatoka Pomorska, 
  • 15 sierpień 2017 r. – w obchodach Święta Wojska Polskiego w Świnoujściu, okręt udostępniony został do zwiedzania, 
  • wrzesień 2017 r. – w międzynarodowym ćwiczeniu NORTHERN COASTS 2017, wraz z fregatą ORP GEN K PUŁASKI, korwetą ORP KASZUB, niszczycielem min ORP FLAMING oraz trałowcami ORP MIELNO i ORP DĄBIE, rejon: Morze Bałtyckie.
*     *     *

ORP JAMNO (634) – minesweeper project 207P built by Naval Shipyard in Gdynia, as the fourth in the series. Since the raising the flag ORP JAMNO is a part of 12 Minesweeper Squadron subordinate to the 8th Coast Defense Flotilla with base in Swinoujscie. Of the most important events during almost 31 years of service it is worth mentioning participation:
  • August 25 – August 29, 1997 – in the international exercises BALTIC ENDEAVOR 1997, area: Mecklenburg and Kiel Bay, 
  • May 23 – May 28, 1999 – in exercises PIRANIA 99, area: Baltic Sea, 
  • August 1999 – in the international exercises OPEN SPIRIT 1999, area: approach to the port in Tallin, 
  • October 23 – October 28, 2000 – in the international exercises BALTIC ENDEAVOR 2000, together with minesweeper ORP GARDNO, area: Kiel Bay, 
  • February 12 – February 14, 2001 – in Polish – German mine countermeasures forces exercises GUNNEX 2001, area: Pomeranian Bay, 
  • June 1 – June 18, 2001 – in the international maneuvers BALTOPS 2001, together with: minesweeper ORP BUKOWO, corvette ORP KASZUB, small missile vessels ORP ROLNIK, ORP GÓRNIK, submarine ORP WILK and fleet tanker ORP BAŁTYK, area: Baltic Sea, 
  • October 12 – October 17, 2001 – in Polish – German mine countermeasures forces exercises PASSEX, together with: minesweeper ORP DĄBIE, area: West Baltic, 
  • July 1 – July 4, 2002 – in the international maneuvers BALTICA 2002, together with: minesweepers ORP SARBSKO, ORP NECKO, minelayin / transport ship ORP TORUŃ and units from Germany and France, area: South Baltic, 
  • June 4 – June 18, 2009 – in the international maneuvers BALTOPS 2009, together with: minesweepers ORP HAŃCZA, ORP MAMRY and submarine ORP SĘP, area: Baltic Sea, 
  • December 1 – December 2, 2011 – together with a group of navy divers and two auxiliaries: K-20 and M-21 in the operation of the take-off and neutralization resting at the bottom of the future gas terminal in Swinoujscie three objects from World War II – an artillery shell cal. 210 mm, British mine Mk. IV and German depth charge type DM-11, 
  • June 4 – June 18, 2012 – in the international maneuvers BALTOPS 2012, together with: minesweepers ORP GARDNO, ORP MIELNO, minelaying / transport ships ORP KRAKÓW, ORP POZNAŃ and Mi-14PŁ helicopters and AN-28 Bryza patrol and reconnaissance aircraft, area: Baltic Sea, 
  • September 2012 – in domestic maneuvers ANAKONDA-12, area: Baltic Sea, 
  • August 12, 2014 – together with a group of navy divers in the operation of the take-off and neutralization resting at the bottom of the waterway to the port of Swinoujście, German depth charge type DM-11, 
  • June 2016 – in domestic maneuvers ANAKONDA-16, area: Baltic Sea, 
  • September 2016 – in the international exercise NORTHERN COAST 2016, together with: corvette ORP KASZUB, minehunter ORP FLAMING, minesweeprs ORP DĄBIE and ORP RESKO and pair of helicopters Mi-14PŁ, area: Baltic Sea,  
  • October 2016 – in domestic exercise WARGACZ-16, area: Pomeranian Bay, 
  • August 15, 2017 – in celebration of the Polish Army Day in Swinoujscie, ship was made available for sightseeing, 
  • September 2017 – in the international exercise NORTHERN COAST 2017, together with: frigate ORP GEN K PUŁASKI, corvette ORP KASZUB, minehunter ORP FLAMING,  minesweepers ORP MIELNO and ORP DĄBIE, area: Baltic Sea.
*     *     *
Jednostki projektu 207P, / Units project 207P:
  • ORP GARDNO (631) – numer budowy / building number: 207P/2, położenie stępki / keel laid: 04.10.1982, wodowanie / launched: 23.06.1983, wcielenie do służby / commissioned: 31.03.1984,
  • ORP BUKOWO (632) – numer budowy / building number: 207P/3, położenie stępki / keel laid: 12.08.1983, wodowanie / launched: 28.07.1984, wcielenie do służby / commissioned: 23.06.1985,
  • ORP DĄBIE (633) – numer budowy / building number: 207P/4, położenie stępki / keel laid: 10.12.1983, wodowanie / launched: 24.05.1985, wcielenie do służby / commissioned: 11.05.1986,
  • ORP JAMNO (634) – numer budowy / building number: 207P/5, położenie stępki / keel laid: 24.05.1984, wodowanie / launched: 11.02.1986, wcielenie do służby / commissioned: 11.10.1986,
  • ORP MIELNO (635) – numer budowy / building number: 207P/6, położenie stępki / keel laid: 13.10.1984, wodowanie / launched: 27.06.1986, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1987,
  • ORP WICKO (636) – numer budowy / building number: 207P/7, położenie stępki / keel laid: 18.10.1985, wodowanie / launched: 20.03.1987, wcielenie do służby / commissioned: 12.10.1987,
  • ORP RESKO (637) – numer budowy / building number: 207P/8, położenie stępki / keel laid: 14.02.1986, wodowanie / launched: 01.10.1987, wcielenie do służby / commissioned: 26.03.1988,
  • ORP SARBSKO (638) – numer budowy / building number: 207P/9, położenie stępki / keel laid: 05.06.1986, wodowanie / launched: 10.05.1988, wcielenie do służby / commissioned: 12.10.1988,
  • ORP NECKO (639) – numer budowy / building number: 207P/10, położenie stępki / keel laid: 03.02.1987, wodowanie / launched: 21.11.1988, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1989,
  • ORP NAKŁO (640) – numer budowy / building number: 207P/11, położenie stępki / keel laid: 31.08.1987, wodowanie / launched: 29.05.1989, wcielenie do służby / commissioned: 02.03.1990,
  • ORP DRUŹNO (641) – numer budowy / building number: 207P/12, położenie stępki / keel laid: 18.01.1988, wodowanie / launched: 29.11.1989, wcielenie do służby / commissioned: 21.09.1990,
  • ORP HAŃCZA (642) – numer budowy / building number: 207P/13, położenie stępki / keel laid: 28.04.1988, wodowanie / launched: 09.07.1990, wcielenie do służby / commissioned: 01.03.1991,
*     *     *
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 206,49 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 38.47 x 7.34 x 1.64 m, 
  • Kadłub / hull: 
    • materiał / material: laminat poliestrowo – szklany / polyester – glass laminate, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 9 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 turbodoładowane 12 cylindrowe silniki diesla / 2 turbocharged 12 cylinders diesel engines: M401A każdy o mocy / each power 735 kW, 
    • 2 śruby w dyszach Kortha/ 2 propellers in Korth nozzles, 
  • Prędkość / Speed: 14,6 węzła / knots, 
  • Zasięg / Range: 1500 Mm /Sm, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Sperry Marine BridgeMaster E256/6/N, 
    • radiostacja HF / HF radio: Sailor 5000, 
    • odbiornik HF / HF receiver: EKD 500, 
    • radiostacja UKF/VHF / UKF, VHF radio: Rohde & Schwarz M3SR 4400/RS, RS 6115/2 Brzęczka, 
    • stacja hydroakustyczna / hydroacustic station: MG-79,
  • Uzbrojenie / Armament:
    • 1 x II zestaw artyleryjski ZU-23-2M Wróbel I kal. 23 mm / 1 x II artillery set ZU-23-2M Wrobel I cal 23 mm,
    • 2 demontowalne tory minowe dla 6 min wz. 08/39 (OS) lub 24 min JaM / 2 removable mine tracks for 6 mines type 08/39 or 24 mines type JaM,
    • morski małomagnetyczny trał kontaktowy / sea low magnetic contact sweep: MMTK-1M,
    • małomagnetyczny trał akustyczny – low magnetic acoustic sweep: H,
    • trał elektromagnetyczny / electromagnetic sweep: TEM-PE-1M,
  • Załoga / Crew: 30 os / pers..

Bibliografia / Bibliography:
  • Janusz Janik – „Indyk” z Gdynia 30 lat trałowców projektu 207, Morze Statki i Okręty Nr 1/2013 i Nr 2/2013,
  • Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Magnum-X,

*     *     *

Poniżej zdjęcia / Below photos:

  • ORP JAMNO (634) z 3 czerwca 2012 r. wykonane w Gdyni podczas fazy portowej manewrów BALTOPS 2012  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / ORP JAMNO (634) from June 3, 2017, took in Gdynia during the port phase BALTOPS 2012 maneuvers (to enlarge click on the photo):
 



  • ORP JAMNO (634) z kwietnia 2017 r., wykonane w Gdyni (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / ORP JAMNO (634) from April 2017, took in Gdynia (to enlarge click on the photo):