czwartek, 13 października 2016

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 33 - KALIOPE

KALIOPE ex FJORDNESS (IMO: 8908856, MMSI: 309995000, Sygnał wywoławczy: C6PG4, Bandera: Bahamy, Port macierzysty: Nassau) – pierwotnie masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla spółki zależnej PŻM – Drawa Shipping Inc. jako FJORDNES. Matką chrzestną statku została Pani Krystyna Tomczyk-Mrzygłód – pracownik PZM. Masowiec wszedł do eksploatacji w czarterze bare-boat norweskiej firmy Jebsens Ship Management, na prośbę której dokonano ponownego chrztu, zaś nową matką chrzestną została Pani Renata Kurcina. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Leif Pedersen. 10 lipca 1997 roku po zakończeniu umowy czarterowej właściciel jednostki tj. PŻM podpisał kontrakt z Gdańską Stocznią Remontową – „Remontowa” na jej przebudowę na zbiornikowiec do przewozu płynnej siarki (przebudowa została zakończona 12 grudnia tego samego roku). W trakcie ww. prac, 14 października doszło do przerejestrowania jednostki pod banderę Wysp Bahama oraz przemianowania na KALIOPE. W pierwszy rejs w nowej roli statek wypłynął pod dowództwem kpt. Stanisława Kraski. W lipcu 1999 r, po raz pierwszy w historii, zbiornikowiec przewiózł polską płynną siarkę do odbiorcy w USA. Od 2009 roku KALIOPE pływała pomiędzy portami: Brake, Hawr, Rotterdam, Runcorn i Porvo (porty załadunku) a portami: Helsingborg, Jorf Lasfar i Gabes (porty docelowe). W związku z kurczącym się rynkiem przewozów płynnej siarki, sprzedany na złom. 29 stycznia 2914 roku przekazany nabywcy na redzie tureckiego portu Aliaga (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Antoni Piróg). Dwa dni później, 31 stycznia wprowadzony na plażę celem dokonania rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/3

Położenie stępki:

19.09.1994

Wodowanie:

26.11.1994

Zdanie:

09.02.1995

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.829 / DWT: 15.340 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał: stal

Pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 4S50MC o mocy: 5.720 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,3 ~ 15.5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze, każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 615 kW oraz generatora o mocy 630kVA

Zbiorniki ładunkowe:

liczba: 4

materiał: stal kwasoodporna

Pojemność ładunkowa:

płynna siarka: 53.777 m3

Urządzenia załadunkowe:

8 pomp o wydajności 110 t/min

Załoga:

18 ~ 20 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: KALIOPE podczas postoju w Szczecinie, kwiecień 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





niedziela, 2 października 2016

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 32 - NAREW

NAREW (IMO: 9521813, MMSI: 636015273, Sygnał wywoławczy: A8ZQ6, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez chińską stocznię Sanfu Ship Engineering Taizhou w Jiangsu dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Jarosław Raczkowskiego, zaś jego trasa wiodła do Panjang i dalej do Foynes. Chrzest statku miał miejsce w Szczecinie w dniu 28 maja 2012 roku, zaś jego matką chrzestną została Pani Barbara Matlengiewicz – pracownik PŻM.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

SF080102

Położenie stępki:

30.09.2010

Wodowanie:

30.07.2011

Zdanie:

16.03.2012

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 13.579 / DWT: 17.082 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.):

149,96 x 23,59 x 8,25 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

grodzie wodoszczelne: 12

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla CSIC Electrical Machinery STX-MAN model: 5S50MC-C o mocy 6.570 kW przy 127 obr./min

śruba: 1

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze z silnikiem Wartsila Auxpac 520W4L20 o mocy 520 kW /650 kVA

1 x zespół prądotwórczy z silnikiem Wartsila 645W4L20 o mocy 645 kW / 806 kVA

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacja ładowni:

- 4 ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- 1 ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 23.800 m3

Urządzenia załadunkowe:

3 x dźwigi Nantong Rainbow Heavy Machinerics Co., Ltd. model: GLBE3022-2/2422GR – każdy o unosie 30 ton i zasięgu 22 metrów

1 x dźwig aprowizacyjny Fuchs Foerdertechnik AG model: Provision Crane SWL 3.0t o unosie 3 ton

Załoga:

18+9

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NAREW w doku nr 5 Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie, 08.07.2012 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).