niedziela, 13 listopada 2016

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 32 - Typ Todendorf




TODENDORF (Y 835), PUTLOS (Y836), BAUMHOLDER (Y 837), MUNSTER (Y 839) okręty zabezpieczenia typu Todendorf znanej też pod oznaczeniem Typ 905. Jednostki przeznaczone do zabezpieczania poligonów morskich oraz służby ratowniczej.

TODENDORF (Y 835), PUTLOS (Y836), BAUMHOLDER (Y 837), MUNSTER (Y 839) security ships typu Todendorf also known under the designation Type 905. Units designated to protect the marine polygons and rescue operations.

Jednostki typu Todendorf / Todendorf class units:
  • Todendorf (Y 835) – w służbie / in service: 25.11.1993 - , 
  • Putlos (Y 836) – w służbie / in service: 24.02.1994 - , 
  • Baumholder (Y 837) – w służbie / in service: 30.03.1994 - , 
  • Bergen (Y 838) – w służbie / in service: 22.06.1994 - , 
  • Munster (Y 839) – w służbie / in service: 10.08.1994 - ,
Wszystkie jednostki podporządkowane są Armijnej Szkole Obrony Przeciwlotniczej A, Wydziałowi Szkoleniowemu B z bazami w Heiligenhafen i Kilonii. / All units subordinated to the Army Air Defence School A, Training Division B witch bases in Heiligenhafen and Kiel.

Dane techniczne / technical data:

  • wyporność / displacement: 100 t, 
  • długość / length: 28,70 m, 
  • szerokość / beam: 6,50 m, 
  • zanurzenie / draught: 4,00 m, 
  • napęd / propulsion 
    • 2 silniki diesla KHD, każdy po 755 kW / 2 x KHD, diesel engines, each 755 kW 
    • 2 pomocnicze silniki diesla KHD-E napędzające generatory elektryczne, każdy po 87 kVA / 2 aux. KHD-E diesel engines driving electric generators, each 87 kVA, 
    • 2 wały z 2 śrubami / 2 shafts with 2 propellers, 
    • ster / ruder: 1,
  • prędkość / speed: 18 węzłów / knots,
  • wyposażenie elektroniczne / electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar, 
  • Uzbrojenie / armament: 
    • brak /none,

Poniżej zdjęcia jednostek TODENDORF, PUTLOS, MUNSTER, które wykonałem w Kilonii i Hamburgu/ Below phots of units TODENDORF, PUTLOS, MUNSTER that was taken in Kiel & Hamburg (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo):

TODENDORF (Y 835)



PUTLOS (Y 836)














BAUMHOLDER (Y 837)





MUNSTER (Y 839)




piątek, 4 listopada 2016

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 35 - SKAWA

SKAWA (IMO: 9521863, MMSI: 636015278, Sygnał wywoławczy: A8ZR3, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez chińską stocznię Sanfu Ship Engineering Taizhou w Jiangsu dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM  ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Bożena Sikorzyńska – pracownik PŻM. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Zbyszko Duszak, zaś jego trasa wiodła do Port Kelang a stamtąd do Belfastu.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

SF080107

Położenie stępki:

20.11.2010

Wodowanie:

24.03.2011

Zdanie:

26.06.2012

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 13.579 / DWT: 17.082 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.):

149,96 x 23,59 x 8,25 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

grodzie wodoszczelne: 12

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla CSIC Electrical Machinery STX-MAN model: 5S50MC-C o mocy 6.570 kW przy 127 obr./min

śruba: 1

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze z silnikiem Wartsila Auxpac 520W4L20 o mocy 520 kW /650 kVA

1 x zespół prądotwórczy z silnikiem Wartsila 645W4L20 o mocy 645 kW / 806 kVA

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacja ładowni:

- 4 ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- 1 ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 23.800 m3

Urządzenia załadunkowe:

3 x dźwigi Nantong Rainbow Heavy Machinerics Co., Ltd. model: GLBE3022-2/2422GR – każdy o unosie 30 ton i zasięgu 22 metrów

1 x dźwig aprowizacyjny Fuchs Foerdertechnik AG model: Provision Crane SWL 3.0t o unosie 3 ton

Załoga:

18+9

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: SKAWA w trakcie shiftingu po rozładunku z Nabrzeża Katowickiego na Nabrzeże Bułgarskie, 26.09.2012 rok(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).