piątek, 18 grudnia 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 20 - PLAN QIANDAHOU



PLAN QIANDAHOU / (886) – chiński zaopatrzeniowiec floty, zbudowany przez stocznię Guangzhou Shipyard International Company Limited, jako pierwszy z nowej serii jednostek Typu 903 (oznaczenie NATO: Fuchi). Wcielenie okrętu do służby miało miejsce 30 kwietnia 2005 r. Od tego momentu do chwili obecnej PLANS QIANDAHOU uczestniczył w trzech misjach antypirackich na wodach Zatoki Adeńskiej.

PLAN QIANDAHOU / (886) – Chinese fleet supply ship, built by the shipyard Guangzhou Shipyard International Company Limited as the first of the new series of Type 903 (NATO designation Fuchi) The commissioned into the service took place on 30 April 2005. From that until now PLANS QIANDAHOU participated in three anti-piracy missions in the Gulf of Aden.

Jednostki Typu 903/903A (od trzeciej jednostki) / Type 903/903A units (from third unit):
PLAN QIANDAHOU (886) – wodowanie/ launched: 21.07.2003, wcielenie do służby / commissioned: 30.04.2005, przydział / allocation: Flota Wschodniego Morza / East Sea Fleet,
PLAN WEISHAN微山(887) – wodowanie / launched: 21.07.2003, wcielenie do służby / commissioned: 2004; przydział / allocation: Flota Południowego Morza / South Sea Fleet,
PLAN FUXIANHU (888) ?
PLAN TAIHU(889) – wodowanie / launched: 22.03.2012, wcielenie do służby / commissioned: 18.06.2013, przydział / allocation: Flota Północnego Morza / North Sea Fleet,
PLAN CHAHOU(890) – wodowanie /launched: 06.05.2012, wcielenie do służby / commissioned: 11.09.2013, przydział / allocation: Flota Wschodniego Morza / East Sea Fleet,

Dane techniczne / Technical data:

  • wyporność (pełna) / displacement (full): 20.630, 
  • wymiary (d x s x z) / dimmensions (l x b x d): 178.5 m., x 24.8 m. x 8.7 m., 
  • typ kadłuba / hull type: podwójny kadłub / double hull, 
  • napęd / propulsion: 
    • 2 silniki wysokoprężne Shaanxi 16PC2 (licencyjne SEMT Pielstick16PC2 6V400) o łącznej mocy 17652 kW / 2 diesel engines Shaanxi 16PC2 (licensed SEMT Pielstick 16PC2 6V400), total Power: 17652 kW, 
    • 2 śruby o zmiennym skoku / 2 variable pitch propellers, 
  • wyposażenie elektroniczne / electronic equipment: 
    • 4 radary nawigacyjne / 4 navigation radars, 
  • wyposażenie zaopatrzeniowe / supply equipment: 
    • 2 bramowe stacje zaopatrzeniowe / 2 gantry transfer stadions, 
    • 2 ruchome stacje / 2 liquid stations, 
  • pojemność ładunkowa / cargo capacity: 
    • paliwo / fuel: 10.400 t., 
    • pitna woda / fresh water: 250 t.,
    •  olej smarny / lube oil: 70 t., 
    • suchy ładunek / dry cargo: 680 t., 
  • wyposażenie lotnicze / aviation facilities: 
    • hangar i lądowisko dla dwóch śmigłowców Z-8 / hangar and flight deck for two Z-8 hellicopters, 
  • załoga /crew: 130 os / pers.


Poniżej zdjęcia PLAN QIANDAHOU wykonane podczas wizyty w Gdyni 10.10.2015 r. / Below PLAN QIANDAHOU  photos taken during a visit in Gdynia 10.10.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo)





















































































niedziela, 6 grudnia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 21 - WADAG II

WADAG II ex WADAG ex KOPALNIA SIERSZA (IMO: 7725714, MMSI: 356133000, Sygnał wywoławczy: HPVT, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez szkocką stocznię Govan Shipbuilders Ltd. w Govan dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako KOPALNIA SIERSZA. Matką chrzestną statku została Pani Ewa Gawęcka – pracownik KWK Siersza. W pierwszy rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Stanisława Herkta, zaś jego trasa wiodła do Narwiku, Caen i Rouen, skąd następnie udał się ze zbożem do Szczecina. W czerwcu 1982 roku podczas wchodzenia do Świnoujścia zderzył się z holownikiem GOLIAT, który w następstwie tego poszedł na dno, na szczęście bez ofiar w ludziach. W grudniu 1990 roku idący pod balastem z Antwerpii do Murmańska, w sztormowych warunkach masowiec doznał poważnych uszkodzeń kadłuba, które skutkowały pobytem w stoczni i wymianą znacznej części jego poszycia. Sprzedany spółce zależnej PŻM – Wadag Inc., w dniu 25 maja 1993 roku został zarejestrowany pod banderą Wysp Marshalla jako WADAG. W dniu 25 grudnia 2003 roku, w marokańskim porcie Jorf Lasfar przemianowany na WADAG II (bandera: Panama). Sprzedany armatorowi Riamar Shipping Co Ltd. z Tartous (Syria), został mu przekazany 3 grudnia 2010 roku w Casablance i przemianowany na WAD. Od listopada 2011 roku jako DIDDLE (armator: Neptunus Shipping, operator: San Gottardo Shipping). Sprzedany na złom, w dniu 25 lipca 2013 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem dokonania rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

249

położenie stępki:

12.11.1978

wodowanie:

22.05.1979

zdanie:

20.02.1980

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.632 / DWT: 16.753 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

158,60  x 22,05 x 8,38 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla John G. Kincaid & Co. B&W typ: 6K62EF o mocy: 5.962 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,75 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla o mocy 500 kW i generatora dającego napięcie: 450 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla o mocy: 120 kW i generatora dającego napięcie: 220 V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.312 m3

bele: 20.290 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

22 +2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: WADAG II podczas przejścia przez Świnoujście 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: WADAG II podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie, maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).