sobota, 7 maja 2016

Z cyklu wydawnictwa promocyjne ... cz. 5 - Folder Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo Wyzwoleńczej

Poniżej zdjęcia materiału promocyjno - informacyjnego Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo - Wyzwoleńczej, rozdawanego wszystkim odwiedzającym pokłady jednostek chińskiego zespołu, który w składzie niszczyciel PLAN JINAN, fregata PLAN YIYANG oraz zaopatrzeniowiec PLAN QIANDAHOU w dniach 7 - 10 października 2015 gościł w Gdyni.


















środa, 4 maja 2016

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 30 - ROZTOCZE

ROZTOCZE (IMO: 9346835, MMSI: 311379000, Sygnał wywoławczy: C6WU3, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez chińską stocznię Xiangang Shipbuilding Heavy Industries w Tianjin dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (właściciel rejestrowy spółka zależna: Ares Three Shipping Ltd.). Matką chrzestną statku została Pani Aleksandra Zamoyska – żona prezydenta Zamościa. W pierwszy rejsie masowcem dowodził kpt. Andrzej Tłusty, zaś trasa jego rejsu wiodła do portu Karmuba a stamtąd z ładunkiem koncentratu cynku do portu  w Antwerpii.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

345-7

Położenie stępki:

08.05.2006

Zdanie:

27.10.2008

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 24.109 / DWT: 38.056 t

Wymiary (d x sz x z):

189,98 x 28,56 m x 10,58 m

Kadłub:

typ: podwójne poszycie

materiał: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla: Yichang Marine Diesel Engine Plant - Wärtsila NSD 6RTA48T-B o mocy: 7.368 kW przy118 obr./min

śruba / propeller: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla Wärtsila W4L20 – każdy 635 kVA

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla AGCO Sisu 634

Prędkość:

14,0 w.

Ster:

1

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

wymiary luków:

1 x 16,0 x  16,0 m

3 x 22,3 x 18,0 m

1 x 21,6 x 18,0 m

pokrywy luków: hydrauliczne TTS typu folding

Pojemność całkowita wszystkich ładowni::

ziarno: 48.031 m3

Pojemność zbiorników:

balast: 22.667,9 m3

paliwo: 1.771 m3

woda pitna: 368 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

4 x elektro-hydrauliczne dźwigi pokładowe firmu Tsuji model: HDHS30285 każdy o unosie 30 ton i zasięgu 28 metrów

Załoga:

29 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ROZTOCZE przypływa do Świnoujścia 07.02.2012 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).













Poniżej: ROZTOCZE podczas wyładunku w Świnoujściu 07.02.2012 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












niedziela, 1 maja 2016

Z cyklu wydawnictwa promocyjne ... cz. 4 - foldery promocyjne Japońskich Morskich Sił Samoobrony

Poniżej zdjęcia materiałów promocyjno - informacyjnych przygotowanych przez zespół jednostek szkolnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony (Japan Maritime Self-Defense Force - 海上自衛隊), który w składzie niszczyciel JDS JDS ISOYUKI oraz jednostki szkolne JDS SHIRAYUKI i JDS KASHIMA w dniach  07 - 10.08.2013 gościł w Gdyni.









wtorek, 26 kwietnia 2016

Z cyklu miejsca historyczne ... cz. 1 - ruiny bunkra Fink II


Bunkier Fink II położony w lewobrzeżnej dzielnicy Hamburga – Finkenwerder, pierwotnie planowany na schron z dwoma basenami ostatecznie rozbudowany do obiektu z pięcioma basenami (zdolnymi pomieścić łącznie15 jednostek), który w swojej finalnej postaci miał wymiary 232 x 160 m a żelbetonowy strop osiągnął 3.6 m grubości. Budowa bunkra trwała od 1941 do 1944 roku a jej realizatorem było konsorcjum miasta Hamburg oraz firm Beton & Monierbau AG i  Wayss & Freytag wsparte siłą roboczą robotników przymusowych z podbitych i okupowanych krajów. 9 kwietnia 1945 bunkier stał się jednym z celów nalotu na tereny przemysłowe Hamburga bombowców z brytyjskiego 617 Dywizjonu RAF, podczas którego otrzymał sześć bezpośrednich trafień w strop ciężkimi bombami Tallboy (5.4 t) - trzy trafienia w boks 1, dwa w boks 2 oraz jedno w boks 5 -  każde z tych trafień spowodowało przebicie stropu. Po wojnie uszkodzony, stanowiący zagrożenie dla ludności obiekt został przeznaczony do wysadzenia. Siedemnastego października 1945 Królewscy Saperzy przy pomocy ponad 30 ton materiałów wybuchowych z czego większą część stanowiło 300 poniemieckich bomb typów SC-50 i SC-250 dokonali próby wysadzenia  bunkra, w wyniku którego doszło do zapadnięcia się stropów oraz częściowo ścian nośnych. Aż do początku drugiej połowy lat pięćdziesiątych bunkier pozostawał w stanie jakim go pozostawiono po wysadzeniu i dopiero jesienią 1956 roku podjęto decyzję o jego ostatecznym usunięciu. Zamiar ten wcieliły w życie firmy Siemens Bauunion, Dyckerhoff & Widmann i Spółka Christiani & Nielsen a całkowity koszt mającej zając 36 miesięcy operacji wyceniono na 14 milionów marek. Ostatecznie nie bez małych problemów przy pomocy ładunków wybuchowych udało się usunąć bunkier do poziomu gruntu a część uzyskanych przy tym materiałów  wykorzystano do budowy mariny w Wedel oraz do budowy umocnień przeciwpowodziowych. Kolejne prace przy pozostałościach bunkra miały miejsce w 2002 roku, kiedy to zaszła potrzeba powiększenia zlokalizowanego w bezpośrednim pobliżu pasa startowego lotniska Hamburg-Finkenwerder (ze względu na duży koszt całkowitego usunięcia pozostałości prace ograniczono jedynie do zasypania części boksów.

Poniżej: zdjęcia pozostałości bunkra - stan na lipiec 2013.

















Bibliografia:
http://www.geschichtsspuren.de/artikel/42-marine/168-u-boot-bunker-hamburg.html
Deutsche U-Boot-Stützpunkte und Bunkeranlagen, Jak P. Mallmann-Showell
Boote unter Beton, Jan Heitmann, Hamburg 2007