wtorek, 5 maja 2015

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz.4 - WOLIN

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (Polsteam).

WOLIN (IMO: 8420842, MMSI: 309801000, call sign: C6WN4, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – prom kolejowo – samochodowo – pasażerski, zbudowany przez norweską stocznię Moss Rosenberg Vaerft w Moss dla armatora Statens Jarnvagar jako ÖRESUND. Od lipca 2000 roku do grudnia 2001 roku wyłączony z eksploatacji. Po modernizacji i przebudowie na prom pasażersko – samochodowo – kolejowy w Gdańskiej Stoczni Remontowej, od września 2002 roku ponownie w eksploatacji jako SKY WIND w barwach Sea Wind Line. W dniu 23 maja 2007 roku zakupiony przez Polską Żeglugę Morską (Polsteam) dla spólki Unity Line. Przejęcie jednostki miało miejsce 22 sierpnia, po którym została ona skierowana na remont. W dniu 8 października tego samego roku podczas mającej miejsce przy Bulwarach Chrobrego w Szczecinie ceremonii chrztu prom otrzymał nazwę WOLIN (matka chrzestna Pani Maria Radwańska). W dniu 14 listopada wprowadzony na linię Świnoujście – Trelleborg. W okresie lipiec – sierpień 2012 roku zmodernizowany w Kłajpedzie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

204

Położenie stępki:

19.03.1985

Wodowanie:

28.02.1986

Zdanie/;

13.10.1986

Przebudowa:

2002

*     *     *

Poprzednie nazwy i operatorzy:

ORESUND (1986-1997)

DanLink

ORESUND (1997 - 2000)

Scandlines AB (S)

ORESUND (2000-2002)

wyłączony z eksploatacji / prebudowa

SKY WIND (2002-2007)

SeaWind Line

*     *     *

Poprzedni armatorzy:

Statens Jarnvager

1986 – 1996

Partrederiet Oresund ANS

1996 – 2002

SC RoPax I Ltd

2002 – 2005

MV Sky Wind Ltd

2005 – 2006

Silja Cruises Ab

2006 – 2007

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 22.874 / DWT: 5.143

Wymiary (d. x sz. x z.):

186,02 x 23,70 x 5,90 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie poprzeczne: 7

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla MAN B&W: 6L40/45 – o łącznej mocy: 13.200 kW

śruby: 2

Prędkość:

18.0 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 x generatory spalinowe Wartsila: 6R32BC

Przestrzeń ładunkowa:

pas ładunkowy: 1860 m (w tym długość torowiska: 712 m),

Pojemność ładunkowa:

auta: 50

naczepy: 36

wagony kolejowe: 50

TIR: 85 – 90

Rampy:

2

Pasażerowie:

370 (w tym 240 od. w 70 kabinach)

Załoga:

37

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.faergelejet.dk

*     *     *

Poniżej: m/f WOLIN, Terminal promowy w Świnoujściu, 21.04.2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 06.09.2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 07.02.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 07.02.2012 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 21.01.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 21.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 15.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 15.03.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 01.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). 





Poniżej: m/f WOLIN przybywa do Świnoujścia, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: m/f WOLIN opuszcza Świnoujście, 02.06.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 



Poniżej: m/f WOLIN przybywa na remont do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 25.07.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).