niedziela, 8 marca 2015

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz. 2 - KOPERNIK

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, który należał do Euroafrica Linie Żeglugowe.

KOPERNIK (IMO: 7527887, MMSI: 209896000, call sign: 5BXL3, bandera: Cypr, port macierzysty: Limassol) – prom pasażersko – kolejowo – samochodowy, zbudowany przez norweską stocznię Bergens Mekaniske Verksted A/S w Bergen dla państwowego armatora NRD – VEB Deutsche Seereederei jako ROSTOCK. W 1993 roku gruntownie przebudowany i zmodernizowany. 21 lutego sprzedany armatorowi Seawind Line i przemianowany na STAR WIND. Od 8 listopada 2005 roku jako VIRONIA w barwach Euro Shipping OÜ. W dniu 31 października 2007 roku zakupiony przez Euroafrica Linie Żeglugowe. Przejęty 19 listopada tego samego roku i przemianowany na KOPERNIK. Po remoncie, w barwach operatora Unity Line wprowadzony na linię Świnoujście – Ystad. W dniu 27 lutego 2019 roku wypłynął w ostatni rejs do Ystad. Sprzedany na złom firmie Mediterranean Ship Breaking, która to przemianowała go na PERN. Odsprzedany do dalszej eksploatacji greckiemu armatorowi Levante Ferries Maritime otrzymał nazwę SMYRNA. Obecnie w remoncie i przebudowie.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

779

Położenie stępki:

02.08.1976

Wodowanie:

07.03.1977

Zdanie:

15.07.1977

*     *     *

Poprzednie nazwy i operatorzy

ROSTOCK (1977-1991)

Deutsche Reichbahn

ROSTOCK (1991-1998)

DFO

ROSTOCK (1998-1999)

Scandlines GmbH

STAR WIND (1999-2005)

Seawind Line

VIRONIA (2005-2007)

Narva Line

VIRONIA (2007)

Baltic Scandinavian Lines

KOPERNIK (2007-2019)

Unity Line

PERN

---

*     *     *

Poprzedni armatorzy

Deutsche Reichbahn

1977 – 1991

DFO

1991 – 1998

Scandlines

1998 – 1999

Seawind Line

1999 – 2005

Euro Shipping OÜ

2005 – 2007

Euroafrica Linie Żeglugowe (Liverina Shipping Co,)

2007 – 2019

Mediterranean Ship Breaking

2019

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność :

14.216 GT / 3.034 DWT

Wymiary (d. x sz. x z.):

158,34 x 22,60 x 5,72 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie poprzeczne: 13

Napęd:

2 x 8 cylindrowe silniki diesla MAN B&W 8L40/45A

2 x 6 cylindrowe silniki diesla MAN B&W 6L40/45A

śruby: 2

Prędkość:

20,5 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

4 x generatory główne: SKL ENGINEERING GMBH 8NVD 48A-2U

Pokład ładunkowy:

pas ładunkowy: 1275 m (w tym długość torowiska: 600 m)

liczba torów: 4

Pojemność ładunkowa:

naczepy: 18

wagony kolejowe: 49

TIR: 20-60

Pasażerowie:

liczba pasażerów: 119 (w tym 119 os. w 50 kabinach)

Załoga:

39 os.

*     *     *

Poniżej zdjęcie m/f STAR WIND, Turku 24.07.2002, zdjęcie: Krzysztof Brzoza z archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):


Poniżej zdjęcia m/f KOPERNIK przybywa do Świnoujścia, 06.09.2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):






Poniżej zdjęcia m/f KOPERNIK przybywa do Świnoujścia, 07.06.2017 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):







Poniżej zdjęcia m/f KOPERNIK przybywa do Świnoujścia, 06.02.2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):









niedziela, 1 marca 2015

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz.1 - MIKOŁAJ KOPERNIK

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, który należał do Euroafrica Linie Żeglugowe.

 

MIKOŁAJ KOPERNIK (IMO: 7336721, bandera: Polska, port macierzysty: Szczecin) – prom pasażersko – kolejowo – samochodowy, zbudowany przez norweską stocznię Trosvik Mekaniske Verksteder w Trosvik na zamówienie Centromor dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. W dniu 29 maja 1974 roku, dowodzony przez kapitana Tadeusza Pieńkowskiego prom wyruszył w swój pierwszy rejs do portu w Ystad, rozpoczynając w ten sposób 16 letni czarter w ramach PKP. Dwudziestego czwartego czerwca 1982 roku przekazany spółce Polskie Towarzystwo Okrętowe (następnie POL-America). W dniu 6 listopada 1982 r. w siłowni zbliżającego się do Świnoujścia promu wybuchł groźny pożar, który udało się ugasić po trwającej aż 27 godzin walce z żywiołem (8 listopada), w której uczestniczyły jednostki pożarnicze STRAŻAK-24, STRAŻAK-25, holowniki PRO: KORAL i ROSOMAK, kuter ratowniczy SZTORM-2 oraz jednostki marynarki wojennej (na samym początku akcji z pokładu promu ewakuowano wszystkich jego pasażerów oraz załogę). Po oszacowaniu strat podjęto decyzję o skierowaniu MIKOŁAJA KOPERNIKA na remont do szwedzkiej stoczni w Göteborgu, gdzie następnie został on zaholowany przez holownik PRO - KORAL (wyruszono 11 grudnia zaś na miejsce przybyto 2 dni później 13 grudnia). Na linię prom powrócił dopiero w kwietniu 1983 roku. W dniu 31 grudnia 1993 roku MIKOŁAJ KOPERNIK został wyczarterowany na zasadach bare-boat szczecińskiemu armatorowi Euroafrica Shipping Lines. Od lipca 1995 w zarządzie operatora Unity Line. W dniu 15 marca 1999 roku sprzedany czarterującemu dotąd prom armatorowi. W 2002 roku przebudowany i zmodernizowany. Dziewiątego maja 2008 roku sprzedany tureckiemu armatorowi Kolin Insaat Turizm Sanayi, zaś 4 czerwca przemianowany na HARPUT. Siedemnaście dni później 21 czerwca pod nową nazwą prom po raz ostatni opuścił Świnoujście wyruszając w rejs na Morze Śródziemne. Po okresie sześcioletniej eksploatacji (w trakcie której głownie stał na sznurku) sprzedany do tureckiej stoczni złomowej w Aliadze. Po dotarciu na miejsce w dniu 3 lutego 2014 roku dawny MIKOŁAJ KOPERNIK został wprowadzony na plażę.

*     *     *

Historia budowy:

Numer stoczniowy budowy:

100

Położenie stępki:

31.12.1972

Wodowanie:

20.10.1973 r., matka chrzestna Pani Zofia Sawiczewska

Zdanie:

31.03.1974

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 8.845 / DWT: 2.350

Wymiary (d x sz. x z)

125,61 m x 17,02 m x 4,50 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Napęd:

4 x 10 cylindrowe silniki diesla Sulzer 10AL25/30 – każdy omocy: 5.412 kW

śruby: 2

Prędkość:

15,5 w.

Przestrzeń ładunkowa:

pas ładunkowy: 414 m

liczba torów kolejowych 3(4)

długość torowiska: 308 m

Pojemność ładunkowa:

wagony kolejowe: 26

naczepy: 21

Pasażerowie

41

Załoga:

?

*     *     *

Bibliografia:

Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

http://www.faktaomfartyg.se/mikolaj_kopernik_1974.htm

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=53

http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7336721&lang=en


*     *     *

Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Morze Bałtyckie 1993 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro.


Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Ystad 1993 r. (na kominie logo PKP - Polskie Koleje Państwowe), zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro.



Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Sztormowanie na Bałtyku 1994 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro.



Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Morze Bałtyckie 1994 r. zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro.



Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Unity Lines, Świnoujście 1997 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro.


Poniżej zdjęcia m/f MIKOŁAJ KOPERNIK, Świnoujście, kwiecień 2008.









Aktualizacja 30.03.2021: poniżej zdjęcia m/f MIKOŁAJ KOPERNIK już jako HARPUT, Świnoujście, 17.08.2008 autor Pan Włodzimierz Sułkowski.  
 



Poniżej pocztówka z promem m/f MIKOŁAJ KOPERNIK zdjęcie autorstwa Pana Marka Kury, wydawnictwo: ComGraph, kolekcja Pana Andrzeja Patro.