sobota, 20 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 9 - NIDA (II) ex NIDANESS

NIDA (II) ex NIDANESS (IMO: 8902931, MMSI: 308313000, sygnał wywoławczy: C6LK8, Bandera: Bahamy, Pport macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. W trakcie budowy na mocy długoletniej umowy z norweska firma Jebsen został ukończony jako NIDANESS (pierwotnie planowana nazwa dla statku to NIDA). Matką chrzestną jednostki została Pani Barbara Pilarczyk – pracownik Baltony. W swój dziewiczy rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. Marka Mianowicza 12 stycznia 1993 roku, kierując się z ładunkiem nawozów sztucznych do Dominikany. Cztery dni później doszło do kolizji w śluzie Kanału Kilońskiego (Holtenau), w wyniku której uszkodzeniu uległa gruszka dziobowa. Po remoncie w stoczni Howaldtswerke – Deutsche Werft w Kilonii statek kontynuował dalej swój rejs. Po zakończeniu czarteru, podczas postoju na Barbados, w dniu 19 czerwca 1999 roku zmianie uległa nazwa statku na NIDA. Sprzedany egipskiemu armatorowi El Reedy Shipping, został mu przekazany 2 października 2012 roku na redzie portu Point Lisas na Trindadzie. Po zmianie nazwy na JOY M pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B567/04

Położenie stępki:

27.02.1992

Wodowanie:

31.07.1992

Zdanie:

04.01.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 9.815 / DWT: 13.759 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

143,70 x 20,92 x 8,42 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski-MAN B&W typ: 6L50MCE o mocy 3.810 kW przy 109 rpm

śruba: 1

Prędkość:

14.5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z sinika diesla H.Cegielski typ: 6AL20H, MCR o mocy 435 kW przy 750 rpm

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

typ ładowni: box

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 16.713 m3

bele: 16.207 m3

Urządzenia załadunkowe:

1 x elektro – hydrauliczny dźwigiTowimor o unosie 12,5 t.

4 x elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor o unosie 16 t. każdy

Załoga:

20 + 8 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NIDA jako NIDANES opuszcza Mantyluoto-Pori, 25.08.1998, zdjęcie: Krzysztof Brzoza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: NIDA podczas remontu w Stoczni Remontowej Gryfia oraz podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim portu w Szczecinie, kwiecień 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 10 - REGA

REGA ex FOSSNES (IMO: 8908868, MMSI: 311418000, Sygnał wywoławczy: C6SP2, Bandera: Bahamy, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki dla której pierwotnie planowano nazwę REGA została Pani Halina Hermann – pracownik PŻM. Jeszcze w trakcie budowy oddany w czarter norweskiej firmie Jebsens Ship Management otrzymał nazwę FOSSNES. W dniu wejścia do służby odbył się ponowny chrzest statku, którego drugą matką chrzestną została Pani Eli Refverm. Po zakończeniu czarteru powrócił do floty PŻM – przejęcie statku oraz jego  przemianowanie na REGA nastąpiło 20 maja 2002 roku w brytyjskim porcie Falmouth. Sprzedany firmie Tegucigalpa Shipping and Trading Company, został jej przekazany 4 marca 2013 roku w Tillbury, otrzymując nazwę REGAL. W kwietniu 2016 roku przemianowany na TAILWIND pozostawał w eksploatacji do 5 września 2020 roku, kiedy to został wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze celem pocięcia na złom.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/4

Położenie stępki:

03.12.1994

Wodowanie:

25.02.1995

Zdanie:

08.05.1995

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 4S50MC o mocy 5.720 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20R o mocy 615 kW oraz generatorem ABB Dolmel typ: GNB-146x/05 o mocy 725 kVA, dającym napięcie 400 V, 50

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: REGA podczas postoju w pływającym doku Nr 5 Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











środa, 10 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 11 - NOGAT (II)

NOGAT (II) (IMO: 9154268, MMSI: 212791000, Sygnał wywoławczy: P3HZ8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Wanda Placha – pracownik PŻM. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Waldemara Suszko a jego trasa wiodła do Kaliningradu i Antwerpii. W 2005 roku w trakcie huraganu Katrina cumował w Nowym Orleanie. Sprzedany firmie Kan Shipping, został jej przekazany 14 listopada 2016 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rjesie statkiem dowodził kpt. Jacek Malinowski). Przemianowany na KAN 2 pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego. W trakcie służby u nowego właściciela, w sierpniu 2017 roku zderzył się w pobliżu Stambułu ze statkiem GRAIN GLORY, w wyniku czego odniósł poważne uszkodzenia.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/II/6

Położenie stępki:

15.12.1998

Wodowanie:

17.02.1999

Zdanie:

30.04.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NOGAT wodowanie, Szczecin 17.02.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: NOGAT wykończanie, Szczecin 30.04.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). 


Poniżej: NOGAT podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











czwartek, 4 grudnia 2014

Z cyklu miejscówki shipspottera ... cz. 1 Hamburg Bubendey-Ufer



Bubendey-Ufer – miejsce dogodne do fotografowania płynących do i wypływających z Hamburga jednostek rzecznych i morskich. W/w miejscu istnieją dwie możliwości robienia zdjęć:

  • z pomostu przystani miejskich promów,
  • z nasypu górującego nad wyżej wymienionym pomostem.

W pobliżu w/w miejsca dobry punkt widokowy na pirs paliwowy. Dojazd/dojście do omawianego miejsca z centrum miasta z przystani Landungs-Brücke (Hamburg - St. Pauli) promem linii Nr 62 w kierunku Finkenwerder (z górnego pokładu dobre miejsce do fotografowania mijanych jednostek). Uwaga w godzinach porannych (do 08:00, potem tylko w wybranych godzinach) prom przed dotarciem na swój końcowy przystanek na żądanie wpierw zatrzymuje się na przystanku Bubendey-Ufer. W pozostałych godzinach prom udaje się najpierw ku Finkenwerder a dopiero potem w drodze powrotnej na żądanie zatrzymuje się na Bubendey-Ufer.

Bubendey-Ufer - a place convenient for shooting inbounding & outbounding Hamburg river & seagoing vessels. In the above-mentioned place, there are two ways to take photos:

  •  from the city harbor ferry pier, 
  • from the embankment towering above mentioned pier.

In the vicinity of the aforementioned places is a good viewpoint of the fuel pier. The most convenient access - from the pier Landungs-Brücke in city center (Hamburg - St. Pauli) ferry line No. 62, in the direction of Finkenwerder (from the upper deck is a good place to capture the passing vessels). Note in the morning (until 08:00, and then only in selected hours) ferry before reaching its final stop first on request stops at Bubendey-Ufer. In the remaining hours ferry goes first in Finkenwerder and then on the way back on demand stops at Bubendey-Ufer.

Poniżej mapka komunikacji promowej /Below map of city ferry trafiic (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).



Poniżej zdjęcia Bubendey-Ufer/ Below photos Bubendey-Ufer (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).










Linki / Links: