wtorek, 10 lutego 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 17 - GENERAL DABROWSKI

GENERAL DABROWSKI ex LAKE MEAD ex GENERAL DĄBROWSKI (IMO: 8124292, MMSI: 356649000, Sygnał wywoławczy: HPYF, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez bułgarską stocznię im. Georgi Dimitrowa w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki została Pani Lidia Zych – pracownik PŻM. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Eugeniusz Nowak, zaś trasa statku wiodła do hiszpańskiego portu Ceuta i dalej do portów Stanów Zjednoczonych. Od 13 lutego 1992 roku jako LAKE MERAD (bandera: wyspy Marshalla) w składzie spółki BASCO 1. W listopadzie 1992 roku w związku z awarią silnika głównego zmuszony do zawinięcia do Kapsztadu, skąd po remoncie udał się w dalszą drogę do Brazylii. W czerwcu 1993 roku kolejna awaria silnika głównego unieruchomiła statek w trakcie rejsu z Australii do Antwerpii. Po zlikwidowaniu spółki BASCO 1 powrócił w kwietniu 2003 roku do PŻM otrzymując uproszczoną pierwszą nazwę tj. GENERAL DABROWSKI. Sprzedany na złom, został przekazany do rozbiórki 19 kwietnia 2011 roku na redzie Chittagong w Bangladeszu (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Oskar Szpakiewicz). Następnego dnia wprowadzony na plażę, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

71

położenie stępki:

23.04.1982

wodowanie:

14.08.1982

zdanie:

30.12.1982

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 23.427 / DWT: 38.591 t.

Wymiary (d. x. sz. x z.):

198,38 x 27,87 x 11,16 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie: 9

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H.Cegielski-Sulzer typ: 6RND68M o mocy 7.950 kW przy 137 rpm

śruba: 1

Prędkość:

14,7 ~ 15,6 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla o mocy 504 kW oraz generatora

Ładownie / Luki:

liczba: 7/7

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

wymiary luków:

- 1 - 11.2 x 13.0 m

- 6 - 12.8 x 13.0 m 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.066 m3

ziarno: 46.066 m3

Urządzenia załadunkowe

brak

Załoga:

32

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: GENERAL DABROWSKI podczas postoju po Elewatorem Ewa w Szczecinie, zima 2010 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





środa, 4 lutego 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 16 - ZIEMIA CHELMINSKA

ZIEMIA CHELMINSKA ex ZIEMIA CHEŁMIŃSKA (IMO: 8207769, MMSI: 636090717, Sygnał wywoławczy: A8DT2, bandera: Liberia, port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA CHEŁMIŃSKA. Matką chrzestną statku została Pani Maria Waligóra z Chełmna. W swój pierwszy rejs masowiec wyruszył pod dowództwem kpt. Jana Prüffera. W czerwcu 2004 roku w związku z przerejestrowaniem statku pod banderę  Liberii uproszczeniu uległa jego nazwa na ZIEMIA CHELMINSKA. Sprzedany na złom, w dniu 30 listopada 2011 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem przeprowadzenia rozbiórki (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Grzegorz Piórkowski.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

46

Położenie stępki:

28.09.1983

Wodowanie:

01.02.1984

Zdanie:

07.11.1984

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 16.697 / DWT: 26.696 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,25 x 23,14 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Pokłady ciągłe: 1

poprzeczne grodzie: 7

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW

śruba: 1

Prędkośc:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy  66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling

Pojemność ładowni:

bele: 33.563 m3

ruda: 29.435 m3

ziarno: 34.850 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

23 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA CHELMINSKA przepływa przez Świnoujście 06.02.2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).















piątek, 23 stycznia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 15 - ZIEMIA GNIEZNIENSKA

ZIEMIA GNIEZNIENSKA ex ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA (IMO: 8207771, MMSI: 636090718, Sygnał wywoławczy: A8DT3, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA. Matką chrzestną statku został Pani Janina Wardęga – dyrektor przedsiębiorstwa Polanex w Gnieźnie. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Andrzej Burgiel, zaś jego trasa wiodła z Buenos Aires do Necochea na rzece Parana. W sierpniu 1998 roku w maszynowni statku doszło do eksplozji silnika, która spowodowała poważne straty. W 2004 roku w związku z przerejestrowaniem statku pod banderę Liberii uproszczeniu uległa jego nazwa na ZIEMIA GNIEZNIENSKA. Sprzedany tureckiej firmie Ege Celik San, został jej przekazany 23 sierpnia 2012 roku na redzie tureckiego portu Aliaga (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Piotr Czerwiński)

*     *     *

Historia budowy:

Numer stoczniowy budowy:

47

Położenie stępki:

30.11.1982

Zdanie:

26.12.1984

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność

GT: 16.697 / DWT: 26.696 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,25 x 23,14 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Pokłady ciągłe: 1

poprzeczne grodzie: 7

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW

śruba: 1

Prędkośc:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy  66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling

Pojemność ładowni:

bele: 33.563 m3

ruda: 29.435 m3

ziarno: 34.850 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

23 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA GNIEZNIENSKA podczas załadunku w Szczecinie 28.10.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





piątek, 16 stycznia 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 14 - DORINE (II)

DORINE (II) ex DORA (I) (IMO: 9133783, MMSI: 212617000, Sygnał wywoławczy: P3ZS7, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez bułgarską stocznię Bulyard Shipbuilding Industry w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Wodowany pod nazwą DORA. Matką chrzestną statku została Pani Jadwiga Markowska – pracownik PŻM. Do eksploatacji jednostka weszła pod inna nazwą – DORINE, która to pierwotnie planowana była dla innej jednostki z tego kontraktu. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Andrzej Nowak, zaś jego trasa wiodła z Warny do marokańskiego portu Sfax. 23 listopada 2002 roku dowodzona przez kpt. Andrzeja Nowaka jednostka zakończyła swój pierwszy okołoziemski rejs. Sprzedany firmie Root Maritime, został jej przekazany 26 lutego 2016 roku na redzie rumuńskiego portu Konstanca. Przemianowany na BOLKAR przez krótki czas pozostawał w eksploatacji, bowiem po sprzedaniu na złom w dniu 14 maja 2016 roku przybył do Chittagong w Bangladeszu, gdzie pod dłuższym oczekiwaniu w dniu 10 sierpnia został wprowadzony na plażę celem rozbiórki.

 

*     *     *

 

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

509

Położenie stępki:

30.09.1997

Zdanie:

16.06.1998

 

*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność

GT: 25.190 / DWT: 41.260 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

186,00 x 30,05 x 11,48 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie wodoszczelne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Bryansk Engineering Works (licencyjny MAN-B&W) model 6S50MC-C Mk 7 o mocy: 8.340 kW

śruba: 1

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

 

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pojemność ładowni:

- Ła 1: 9.721 m3

- Ła 2: 10.858 m3

- Ła 3: 10.836 m3

- Ła 4: 10.895 m3

- Ła 5: 10.737 m3

wymiary luków:

- 1 x 9,7 x 15,3 m

- 4 x 19,8 x 15,3 m

pokrywy lukowe: hydrauliczne MacGregor

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 52.456 m3

bele: 50.720 m3

Urządzenia załadunkowe:

4 dźwigi każdy o unosie 30 ton

Załoga:

 

 

*     *     *

 

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

 

*     *     *

 

Poniżej: DORINE podczas remontu klasowego w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku, 03.05.2013 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).