środa, 10 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 11 - NOGAT (II)

NOGAT (II) (IMO: 9154268, MMSI: 212791000, Sygnał wywoławczy: P3HZ8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Wanda Placha – pracownik PŻM. W swój pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Waldemara Suszko a jego trasa wiodła do Kaliningradu i Antwerpii. W 2005 roku w trakcie huraganu Katrina cumował w Nowym Orleanie. Sprzedany firmie Kan Shipping, został jej przekazany 14 listopada 2016 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rjesie statkiem dowodził kpt. Jacek Malinowski). Przemianowany na KAN 2 pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego. W trakcie służby u nowego właściciela, w sierpniu 2017 roku zderzył się w pobliżu Stambułu ze statkiem GRAIN GLORY, w wyniku czego odniósł poważne uszkodzenia.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/II/6

Położenie stępki:

15.12.1998

Wodowanie:

17.02.1999

Zdanie:

30.04.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: NOGAT wodowanie, Szczecin 17.02.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: NOGAT wykończanie, Szczecin 30.04.1999 r., autor nieznany, zbiory Piotra Grzeskowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). 


Poniżej: NOGAT podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











czwartek, 4 grudnia 2014

Z cyklu miejscówki shipspottera ... cz. 1 Hamburg Bubendey-Ufer



Bubendey-Ufer – miejsce dogodne do fotografowania płynących do i wypływających z Hamburga jednostek rzecznych i morskich. W/w miejscu istnieją dwie możliwości robienia zdjęć:

  • z pomostu przystani miejskich promów,
  • z nasypu górującego nad wyżej wymienionym pomostem.

W pobliżu w/w miejsca dobry punkt widokowy na pirs paliwowy. Dojazd/dojście do omawianego miejsca z centrum miasta z przystani Landungs-Brücke (Hamburg - St. Pauli) promem linii Nr 62 w kierunku Finkenwerder (z górnego pokładu dobre miejsce do fotografowania mijanych jednostek). Uwaga w godzinach porannych (do 08:00, potem tylko w wybranych godzinach) prom przed dotarciem na swój końcowy przystanek na żądanie wpierw zatrzymuje się na przystanku Bubendey-Ufer. W pozostałych godzinach prom udaje się najpierw ku Finkenwerder a dopiero potem w drodze powrotnej na żądanie zatrzymuje się na Bubendey-Ufer.

Bubendey-Ufer - a place convenient for shooting inbounding & outbounding Hamburg river & seagoing vessels. In the above-mentioned place, there are two ways to take photos:

  •  from the city harbor ferry pier, 
  • from the embankment towering above mentioned pier.

In the vicinity of the aforementioned places is a good viewpoint of the fuel pier. The most convenient access - from the pier Landungs-Brücke in city center (Hamburg - St. Pauli) ferry line No. 62, in the direction of Finkenwerder (from the upper deck is a good place to capture the passing vessels). Note in the morning (until 08:00, and then only in selected hours) ferry before reaching its final stop first on request stops at Bubendey-Ufer. In the remaining hours ferry goes first in Finkenwerder and then on the way back on demand stops at Bubendey-Ufer.

Poniżej mapka komunikacji promowej /Below map of city ferry trafiic (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).



Poniżej zdjęcia Bubendey-Ufer/ Below photos Bubendey-Ufer (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).










Linki / Links:




piątek, 28 listopada 2014

Z cyklu flota "Euroafrica Linie Żeglugowe" ... cz. 2 - RUBIN

RUBIN (IMO: 7817361, MMSI: 209061000, Sygnał wywoławczy: P3JR6, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – drobnicowiec, zbudowany przez hiszpańską stocznię Soc. Met. Duro – Felguera w Gijon jako. W styczniu 1995 roku zakupiony przez Euroafrica Shipping Linies Co. Ltd. ze Szczecina i przemianowany na Rubin. W maju 2010 roku sprzedany obcemu armatorowi i przemianowany na CARLO STAR. Po ponad rocznej eksploatacji u nowego armatora sprzedany na złom do stoczni złomowej w Chittagong w Bangladeszu, na redę którego przybył w dniu 6 października 2011 roku. Po tygodniu postoju na kotwicy został wprowadzony na plażę stoczni złomowej, gdzie wkrótce potem rozpoczęła się jego rozbiórka.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

259

Położenie stępki:

25.05.1979

Wodowanie:

15.05.1980

Zdanie:

06.03.1981

*     *     *

Nazwy statku

BLAS DE LEZO

do 04.1981

MARIA FRANCISCA

do 1982

BLAS DE LEZO

do 1986

BEECO ASIA

do 1988

MARINE STAR

do 01.1995

RUBIN

do 05.2010

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 6.742 / DWT: 9.289 t.

Wymiar y (d. x. sz. x. z.):

130,79 x 19,28 x 8,01 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

pokłady ciągłe: 2

Napęd:

1 x 12 cylindrowy silnik diesla Empresa Nacional „Bazan” de C.N.M. S.A. model: 12V40/54A o mocy: 5.518 kW / 7.502 KM

śruba: 1

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zestawy prądotwórcze napędzane silnikiem diesla o mocy 336 kW dające napięcie 440 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy napędzany silnikiem diesla o mocy 512 kW dający napięcie 440 V

Ładownie i Luki:

liczba: 3/3

wymiary luków:

- Lu 1: 12,7 x 8,0 m

- Lu 2, Lu3: 25,5 x 12,8 m

Pojemność ładunkowa:

bele: 12.238 m3

ziarno: 13.474 m3

kontenery: 341 TEU

Urządzenia załadunkowe:

2 półmaszty o unosie 75 ton

3 półmaszty o unosie 22 ton

5 wciągarek

Załoga:

 ?

*     *     *

Bibliografia

www.euroafrica.com.pl

*     *     *

Poniżej: RUBIN przybywa do Szczecina, maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









Poniżej: RUBIN podczas postoju w Szczecinie, maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).