środa, 13 sierpnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 2 - SZARE SZEREGI (I)

SZARE SZEREGI (I) (IMO: 8813958, MMSI: 576050000, Sygnał wywoławczy: YJZG3, bandera: Vanuatu, Port macierzysty: Port Vila) – masowiec typu „panamax” (projekt BCT70), zbudowany przez duńską stocznię Burmeister & Wain Skibsvaerft w Kopenhadze dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki jest Pani Maria Bronisława Szubert – były żołnierz Szarych Szeregów ZHP. W pierwszy komercyjny rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Przemysława Piotrowskiego. Trzeciego listopada 2001 roku, w trakcie rejsu z węglem z portu Hay w Australii do portu Lulea w Szwecji w statek uderzył piorun niszcząc wszystkie jego anteny. We wrześniu 2007 roku w trakcie jednego z rejsów uratował w Cieśninie Makasar siedmiu indonezyjskich rybaków, których kuter zatonął. Sprzedany na złom, został przekazany firmie DTA Shipping 26.09.2014 na redzie pakistańskiego portu w Karachi (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jan Jarosz). Następnego dnia jednostka została wprowadzona na plażę w pobliskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jej złomowanie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

936

Wodowanie:

14.06.1991

Zdanie:

20.08.1991

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 41.191 / DWT: 73.470 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

228,60 x 32,24 x 14,10 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał: stal

ilość pokładów: 1

grodzie: 11

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hyunday (licensed MAN-B&W) model: MAN B&W 5S60MC o mocy 10.890 kW przy 95 RPM

śruba: 1 (o stałym skoku)

Prędkość:

13,5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory B&W model 5L 23/30 o mocy 550 kVA, napięcie 450 V

1 x awaryjny generator Scania model DS 9 58 A36T

kotły

- 1 x Aalborg model AQ/12

- 1 x Aalbor model AQ 2

Ładownie / Luki:

liczba: 9/9

pokrywy lukowe: dwuczęściowe MacGregor-Navire typu side-rolling na poprzecznych prowadnicach umieszczonych bezpośrednio na podwyższonym pokładzie, bez zrębnic lukowych

wymiary luków:

- 1 – 9,00 x 11.20 m

- 8 – 13,50 x 16.00 m

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 84.936 m3

urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

27 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021


*     *     *

Poniżej zdjęcia przybywającego do Portu Północnego w Gdańsku masowca SZARE SZEREGI, autor Pan Jerzy Makieła, 18.04.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) Below photos of arriving to the Northern Port in Gdansk bulker SZARE SZEREGI, author Mr. Jerzy Makieła, 18.04.2005  (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia opuszczającego Gdańsk masowca SZARE SZEREGI / Below photos of outbounding Gdansk bulker SZARE SZEREGI (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).























środa, 6 sierpnia 2014

Z cyklu masowce ... cz. 4 - LILLIAN



LILLIAN (IMO: 9592056, MMSI: 477813100, Call Sign: VRKU2, Bandera: Hong Kong, Port macierzysty: Hong Kong) masowiec typu „panamax” zbudowany przez chińską stocznię Dalian Shipbuilding Industry Group w Dalian dla armatora Speedlin Transportation Ltd. (operator jednostki An Shun Marine Service Co., Ltd.). Numer stoczniowy budowy: BC810-1, położenie stępki: 16.11.2011, wodowanie:18.03.2012, zdanie:26.09.2012.

LILLIAN (IMO: 9592056, MMSI: 477813100, Call Sign: VRKU2 Flag: Hong Kong, Port of Registry: Hong Kong) "Panamax" bulk carrier built by a Chinese shipyard in Dalian Shipbuilding Industry Group in Dalian for a company Speedline Transportation Ltd. (operator unit An Shun Marine Service Co.., Ltd.). Yard number: BC810-1, keel laid: 16.11.2011, launched: 18.03.2012, delivery date: 26.09.2012.

Dane techniczne / technical data:
·                    wyporność / tonnage:
o       GT: 44.543 t
o       DWT: 82.305,9 t
·                    długość / lenght: 229,00 m
·                    szerokość / breadth: 32.26 m
·                    zanurzenie / draught: 14,58 m
·                    kadłub / hull:
o       typ / type: jednoposzyciowy / single hull
o       materiał kadłuba / hull material: steel
o       ilość pokładów / deck numbers: 1
o       grodzie / bulkheads: 9
·                    maszynownia:
o       silnik główny / main engine:
§     1 silnik diesla /diesel engine Dalian Marine Diesel Co. Ltd. (licensed MAN-B&W) model: MAN B&W 5S60ME-C8.1
·                  moc / power: 9.800 kW
·                  liczba cylindrów / no of cylinders: 5
o       zespoły prądotwórcze / power generators:
§     3 x generatory / generators HFC7 500-84K
·                    moc / power: 600 kW,
·                    napięcie / voltage: 450 V
o       kotły / boilers::
§     1 x Saacke Qingdao Marine Boiler Co.,Ltd. Qingda
·                    ciśnienie / pressure: 0,80
o       śruba / propeller: 1
·                    prędkość / speed: 14, 2 węzłów / knots
·                    ładownie:
o       liczba ładowni / cargo holds: 7
o       pojemność całkowita wszystkich ładowni / total cargo holds capacity (m3):
§     ziarno / grain: 97.138,00.
o       Pojemność ładowni / cargo holds capacity (ziarno / grain w / in m3):
§     Nr 1 / No 1: 12.451,70,
§     Nr 2 / No 2: 14.093,50,
§     Nr 3 / No 3: 14.722,50,
§     Nr 4 / No 4: 13.446,00,
§     Nr 5 / No 5: 14.127,80,
§     Nr 6 / No 6: 14.094,60,
§     Nr 7 / No 7: 14.201,90,
·                    Luki ładowni:
o       Liczna luków /hatch numbers: 7
o       Wymiary luków ładowni / dimensions hatchways:
§     1 - 15,84 x 12.00 m,
§     6 - 15.84 x 15.00 m,
o       pokrywy ładowni / cargo hatches:
§     typ: MacGregor, wodoszczelne hydraulicznie sterowane wodoszczelne / MacGregor watertight, hydraulic operatem,
·                    urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling:
o       brak / gearless


Poniżej zdjęcia przybywającego do Hamburga masowca LILLIAN / Below photos of inbounding Hamburg bulker LILLIAN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).