niedziela, 19 października 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 5 - ZIEMIA LODZKA

ZIEMIA LODZKA (I) ex LAKE CHAMPLAIN ex ZIEMIA ŁÓDZKA (I) (IMO: 8418746, MMSI: 636012139, Sygnał wywoławczy: A8DQ4, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez turecką stocznię Pendik Shipyard w Istambule dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA ŁÓDZKA. Matką chrzestną statku została Pani Zofia Kolasińska – Mazur technolog w łódzkiej Fabryce Dywanów Dywilan. Pierwszym dowódcą statku został kpt. Marek Królak. 13 grudnia 1992 roku przekazany do spółki BASCO 1 został podczas postoju w Casablance przemianowany na LAKE CHAMPLAIN. 15 marca 2000 roku podczas manewrów w hiszpańskim porcie La Coruna odnosząc poważne uszkodzenia, które następnie usunięto podczas postoju w stoczni El Ferrol (po remoncie zmianie uległa długość statku). Po likwidacji spółki Basco 1, co miało miejsce w kwietniu 2003 roku , powrócił do PŻM otrzymując nazwę ZIEMIA LODZKA. 6 grudnia 2005 roku w trakcie rejsu z Casablanki do Świnoujścia, w Cieśninach Duńskich zderzył się z masowcem VERTIGO, który w następstwie odniesionych uszkodzeń zatonął. Sprzedany firmie Toros Shipping, został jej przekazany 9 kwietnia 2015 roku na redzie tureckiego portu Gulluk (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Eugeniusz Pypłacz). Przemianowany na MIA pływał jeszcze do grudnia 2019 roku, kiedy to został wprowadzony na plażę w tureckiej Alpadze celem pocięcia na złom.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

015

Położenie stępki:

04.11.1987

Wodowanie:

19.10.1989

Zdanie:

31.03.1992

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 17.464 / DWT: 26.264

Wymiary (d. x sz. x z.):

179,97 (180,60 do 2000 r.) x 23,10 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie poprzeczne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H.Cegielski-Sulzer 4RTA58 o mocy 5.425 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,5 ~ 15w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego H.Cegielski-Sulzer 5AT25H o mocy 534 kW przy 750 rpm oraz generatora Wola o mocy 180 kW dającego napięcie 440 V, 50 Hz

1 x awaryjny generator :WOLA 212pM-31H6 o mocy 90 kW

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 34.920 m3

bele: 34.022 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

21 ~ 28 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA LODZKA przy Nabrzeżu Gnieźnieńskim Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









piątek, 10 października 2014

Z cyklu masowce ... cz. 12 - ULTRA BELLAMBI



ULTRA BELLAMBI (IMO: 9624641, MMSI: 373810000, call sign: HONE, bandera: Panama, port macierzysty: Panama City) masowiec typu „supramax” zbudowany przez japońską stocznię Shin Kasado Dockyard z Kudamatsu dla japońskiego armatora Marugame Kisen Kaisha Ltd (w zarządzie duńskiego armatora Ultrabulk Shipping A/S z Gentofte). Numer stoczniowy budowy: K-033, położenie stępki: 17.12.2010 r., wodowanie: 07.07.2012 r., zdanie: 22.08.2012 r..

ULTRA BELLAMBI (IMO: 9624641, MMSI: 373810000, call sign: HONE, flag: Panama, port of registry: Panama City) “supramax” bulk carrier built by the Japanese shipyard Shin Kasado Dockyard Kudamatsu for Japanese shipowner Kisen Kaisha Takamatsu Ltd (manager Danish shipowner Ultrabulk Shipping A/S Gentofte). Yard number: K-033, keel laid: 17.12.2010, launched: 07.07.2012, delivery date: 22.08.2012.

Date techniczne / technical data:
·                    wyporność / tonnage:
o       GT: 34.777 t
o       DWT: 61.470 t
·                    długość / lenght: 199,98 m
·                    szerokość / breadth: 32,00 m
·                    zanurzenie / draught: 13,01 m
·                    kadłub / hull:
o       typ / type: jednoposzyciowy / single hull
o       materiał kadłuba / hull material: steel
o       ilość pokładów / deck numbers: 1
·                    maszynownia:
o       silnik główny / main engine:
§     1 silnik diesla Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd z Tamano licencyjny /licensed MAN-B&W model: 6S60MC-C
·                  moc / power: 8.450 kW
·                  RPM: 108
·                  liczba cylindrów / no of cylinders: 6
o       kotły / boilers:
§    1 x Miura Co. Ltd.
§    Ciśnienie / pressure: 0.80 MPa
o       zespoły prądotwórcze / power generators:
§    4 x generatory / generators
o       łączna moc / total power: 1.965 kVA
o       śruba / propeller: 1
o       ster / rudder: 1
·                    prędkość / speed: 15,5 węzłów / knots
·                    ładownie:
o       liczba ładowni / cargo holds: 5
o       pojemność całkowita wszystkich ładowni / total cargo holds capacity (m3):
§     ziarno / grain: 77.674.
§     bele / bale: 73.552
·                    Luki / hatches
o       Liczba luków / no of hatches: 5
o       Pokrywy luków / hatchways: MacGregor
·                    urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling:
o       4 dźwigi / cranes: każdy / each 30,5 t SWL

Wszystkie dane ze strony http://grosstonnage.com i http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html / all data from sites http://grosstonnage.com & http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html.

Poniżej zdjęcia opuszczającego Hamburg masowca ULTRA BELLAMBI / Below photos of outbounding Hamburg bulker ULTRA BELLAMBI (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).












czwartek, 2 października 2014

Z cyklu masowce ... cz. 11 - LILY ATLANTIC



LILY ATLANTIC (IMO: 9433614, MMSI: 354774000, call sign: HOWL, bandera: Panama, port macierzysty: Panama City) masowiec typu „panamax” zbudowany przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding w Fukuyamie dla japońskiego armatora K Line Bulk Shipping. Numer stoczniowy budowy: 1446, położenie stępki: 22.02.2009 r., zdanie: 31.08.2009 r.

LILY ATLANTIC (IMO: 9433614, MMSI: 354774000, Call Sign: HOWL, flag: Panama, port of registry: Panama City) panamax bulk carrier built by the Japanese shipyard Tsuneishi Shipbuilding in Fukuyama for Japanese shipowner K Line Bulk Shipping. Yard number: 1446, keel laid: 22.02.2009, delivery date: 31.08.2009.

Date techniczne / technical data:
·                    wyporność / tonnage:
o       GT: 43.012 t
o       DWT: 82.171 t
·                    długość / lenght: 229  m
·                    szerokość / breadth: 32 m
·                    zanurzenie / draught: 13,43 m
·                    kadłub / hull:
o       typ / type: jednoposzyciowy / single hull
o       materiał kadłuba / hull material: steel
o       ilość pokładów / deck numbers: 1
o       przedziały wodoszczelne / watertight bulkheads: 10
·                    maszynownia:
o       silnik główny / main engine:
§     1 silnik diesla /diesel Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd. Tamano Works MAN B&W model: 6S60MC-C,
·                  moc / power: 9.710 kW
·                  RPM: 97
·                  liczba cylindrów / no of cylinders: 6
o       zespoły prądotwórcze / power generators:
§     4 x generatory / generators
·                    moc / power: 1600 kVA,
o       kotły / boilers::
§     1 x Osaka Boiler Mfg., Co., Ltd.
·                    ciśnienie / pressure: 0,80
o       śruba / propeller: 1
o       ster / rudder: 1
·                    prędkość / speed: 16 węzłów / knots
·                    ładownie:
o       liczba ładowni / cargo holds: 7
§     sześć ładowni przystosowanych do przewożenia ładunku / six holds designated to carry cargo
§     jedna ładowania przystosowana do przewożenia ładunku lub wody / one hold designated to carry cargo or water
o       pojemność całkowita wszystkich ładowni / total cargo holds capacity (m3):
§     ziarno / grain: 97.381.
·                    Luki / hatches
o       Liczba luków / no of hatches: 7
o       Pokrywy luków / hatchways: MacGregor
o       Wymiary pokryw / dim hatchways:
§     1  - 14.2 m x 13.8 m,
§     6 – 17.8 m x 15.4 m
·                    urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling:
o       brak / gearless

Wszystkie dane ze strony http://grosstonnage.com i http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html / all data from sites http://grosstonnage.com & http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html.

Poniżej zdjęcia przybywającego do Hamburga masowca LILY ATLANTIC / Below photos of inbounding Hamburg bulker LILY ATLANTIC (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).