środa, 7 maja 2014

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 92 - Niemieckie okręty rozpoznawcze typu Oste

Jednostki typu Oste – okręty zbierania danych wywiadowczych typu Oste (określane także jako Typ 423), które w stosunku 1:1 zastąpiły w służbie jednostki Typu 422. Zgodnie z przyjętą w Bundesmarine tradycją, trzy zbudowane w stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft we Flensburgu jednostki otrzymały tę samą nazwę oraz numer taktyczny co ich poprzednicy tj. Oste (A 52), Oker (A 53) i Alster (A 51). Obecnie wszystkie okręty tego typu przyporządkowane są do 1 Dywizjonu Okrętów Podwodnych z bazą w Eckernförde. W trakcie swojej służby dwie z trzech jednostek operowały  na wodach Morza Śródziemnego i tak: FGS OKER: w 1999 roku na Adriatyku w czasie Wojny w Kosowie, w 2011 roku w pobliżu Libii i w 2012 roku w pobliżu Syrii oraz FGS ALSTER: w 2006 roku w ramach misji UNIFIL w pobliżu Libii, w 2011 roku ponownie w pobliżu Libii i w 2012 roku w pobliżu Syrii. Podstawową funkcją jednostek tego typu jest gromadzenie informacji strategicznych, dodatkowo mogą też być one wykorzystane jako nowoczesne jednostki ostrzegawcze. Ze względu na swoją funkcję okręty nie przenoszą żadnego uzbrojenia.

*     *     *

Dane techniczne:

Nazwa

(Numer burtowy)

Położenie stępki

Wodowanie

Wcielenie do służby

Znak rozpoznawczy

Oste (II) (A 52)

21.11.1986

15.05.1987

30.06.1988

DRHH

Oker (II) (A 53)

15.12.1986

24.09.1987

24.11.1988

DRHG

Alster (II) (A 50)

14.03.1988

03.11.1988

05.09.1989

DRHF

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

standardowa: 2.375 t.

pełna: 3.200

Wymiary (d. x sz. x z.):

83,5 x 14,6 x 4,2 m

Napęd:

2 silniki diesla Humboldt – Deutz o mocy 4.000 KM każdy

2 śruby

Prędkość:

21 w.

Zasięg:

5.000 Mm.

Wyposażenie specjalistyczne:

szeroki wachlarz elektromagnetycznych, elektromechanicznych i hydroakustycznych światłowodowych czujników.

Uzbrojenie:

brak

Załoga:

36 os. + 40 os. personelu z zakresu wywiadu i rozpoznania

*     *     *

Bibliografia

http://www.military-today.com/navy/oste_class.htm

https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/type-423.htm

*     *     *


A 52 OSTE
 
Poniżej zdjęcia A 52 OSTE (II) wykonane w Hamburgu, 23.04.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 







Poniżej zdjęcia A 52 OSTE (A II) wykonane w Hamburgu, 27.04.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 




Poniżej zdjęcia A 52 OSTE (II) wykonane w Gdyni, 09.03.2020, autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 





A 53 OKER (II) 
 
Poniżej zdjęcia A 53 OKER (II) wykonane w Hamburgu, 11.05.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 


Poniżej zdjęcia A 53 OKER (II) wykonane w Hamburgu, 18.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo). 
 

 

 









Poniżej zdjęcia A 53 OKER (II) wykonane w Hamburgu, 26.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).







 A 50 ALSTER (II)

Poniżej zdjęcia A 50 ALSTER (II) wykonane w Hamburgu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).

 
 
 


















sobota, 12 kwietnia 2014

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz. 5 - IRIS BOLTEN



IRIS BOLTEN (IMO: 9369007, MMSI: 255805577, Call Sign: CQHB, Bandera: Madera) - kontenerowiec dowozowy tzw. Fedder zbudowany przez niemiecką stocznię Detlef Hegemann Rolandwerft w Beren dla armatora Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfolger (GmbH & Co.) KG z Hamburga, stoczniowy numer budowy 241, położenie stępki: 05.09.2007 r., wodowany: 08.01.2008 r., koniec budowy: 14.03.2008 r. odebrany przez armatora: 17.03.2008 r.

IRIS BOLTEN (IMO: 9369007, MMSI: 255805577, Call Sign: CQHB Flag: Madeira) - feeder container built by the German shipyard Detlef Hegemann Rolandwerft in Beren for the shipowner Aug. Bolten Wm. Miller's Nachfolger (GmbH & Co.). Co. KG from Hamburg, yard number  241, keel laid: 05.09.2007, launch date: 08.01.2008, build end: 14.03.2008 delivery date: 17.03.2008 r .

Dane techniczne /technical data (kliknij na link poniżej /click on the link below):
Poniżej zdjęcia IRIS BOLTEN wykonane w Hamburgu / Below photos IRIS BOLTEN made in Hamburg (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).










niedziela, 30 marca 2014

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz.4 - DORNBUSCH



DORNBUSCH ex NORRLAND (do 12.2008 r.) ex DORNBUSCH (do 19.02.1996 r.) (IMO: 9126211, MMSI: 211234480, Call Sign: DIOD, Bandera: Niemcy, Port macierzysty: Hamburg) - kontenerowiec dowozowy tzw. feeder zbudowany przez stocznię Schiffswerft J.J. Sietas, Hamburg-Neuenfelde według projektu 151 dla armatora Ohle Reederei z Drochtersen. Numer budowy: 1094, położenie stępki: 08.03.1995 r., koniec budowy: 21.05.1996 r., dostarczony armatorowi:  08.02.1996 r.

DORNBUSCH ex Norrland (until 12.2008 r) ex DORNBUSCH (until  02.19.1996) (IMO: 9126211, MMSI: 211234480, Call Sign: DIOD, Flag: Germany, Port of registry: Hamburg) - feeder container built by the shipyard JJ Schiffswerft Sietas, Hamburg-Neuenfelde (Project 151) for the shipowner Reederei Ohle of Drochtersen. Yard number: 1094, keel laid: 08.03.1995, build end: 21.05.1996, delivery date: 02.08.1996.


Dane techniczne /technical data (kliknij na link poniżej /click on the link below) :

Poniżej zdjęcia DORNBUSCH wykonane w Hamburgu / Below photos DORNBUSCH made ​​in Hamburg (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).








wtorek, 4 marca 2014

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz. 3 - CERES


CERES (IMO: 9429211, MMSI: 305 531000, Call Sign: V2QC4, Bandera: Antigua & Barbuda, Port Macierzysty: St. Johns) - kontenerowiec dowozowy tzw. feeder. Zbudowany przez chińską stocznię FUJIAN MAWEI SHIPBUILDING w Mawei dla armatora Reederei Gebr. Winter GmbH & Co. KG z Hamburga. Numer budowy: 431-4, zamówiony: 17.03.2006 r., położenie stępki: 06.09.2008 r. , koniec budowy: 25.02.2010 r., zdany armatorowi: 29.01.2010 r..

CERES (IMO: 9429211, MMSI: 305 531000, Call Sign: V2QC4 Flag: Antigua & Barbuda, Port of registry: St. Johns) - feeder container. Built by Chinese shipyard FUJIAN Mawei SHIPBUILDING in Mawei for the shipowner Reederei Gebr. Winter GmbH & Co. KG. Yard number: 431-4, ordered: 17.03.2006 r, keel laid: 06.09.2008 r. , build end: 25.02.2010 r., delivery date: 29.01.2010 r..

Dane techniczne /technical data (kliknij na link poniżej /click on the link below) :
Poniżej zdjęcia CERES wykonane w Hamburgu / Below photos CERES made in Hamburg (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).









 

wtorek, 4 lutego 2014

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz. 2 - BORUSSIA DORTMUND

BORUSSIA DORTMUND (IMO: 9162681, MMSI: 210001000, Call Sign: C4RW2, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) - kontenerowiec dowozowy tzw. feeder zbudowany przez stocznię Schiffswerft J.J. Sietas, Hamburg-Neuenfelde według projektu 160 dla armatora Reederei Rudolf Schepers GmbH & Co. KG. Numer budowy: 1125, zamówiony: 30.11.1995 r., położenie stępki: 21.05.1996 r. , wodowany: 06.01.1998 r., dostarczony armatorowi:  05.02.1998 r.

BORUSSIA DORTMUND (IMO: 9162681, MMSI: 210001000, Call Sign: C4RW2 Flag: Cyprus Port of Limassol) - feeder container built by the shipyard JJ Schiffswerft Sietas, Hamburg-Neuenfelde by Project 160 for the owner Reederei Rudolf Schepers GmbH & Co. KG. KG. Yard number: 1125, ordered: 30.11.1995 r, keel laid: 21.05.1996 launched: 06/01/1998, delivery date:: 05.02.1998

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 6.363 t / 7.131 t, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 122 x 18 x 8.3 m, 
  • Kadłub / Hull: 
    • typ: pojedynczy częściowo podwójne dno / single hull party double bottom, 
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 6, 
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: MAN B&W 8L40/54 o zredukowanej mocy do / with reduced power to: 3.380 kW (nominalna moc / nominal Power: 5.300 kW), 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
    • 1 ster / 1 ruder, 
    • stery strumieniowe (dziobowy, rufowy)/ thrusters (bow/stern): 1 x 550kw, brak / none, 
  • Prędkość / Speed: 14,5 węzła / knots, 
  • Ładownie / luki / Holds / hatches: 4/3, 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity: 
    • kontenery 20`/ 20` containers: 700 TEU, 
    • kontenery 14`/ 14` containers: 380 TEU, 
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 100 TEU, 
    • ziarno / grain: 13.852 m3, 
    • bele / bale: 12.536 m3, 
  • Pojemność zbiorników / Tank capacities: 
    • paliwo / fuel: 625 m3., 
    • balast / ballast: 2.135 m3, 
  • Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling: brak / none, 
  • Załoga / crew: 20 os./pers.


Poniżej zdjęcia BORUSSI DORTMUND wykonane w Hamburgu / Below photos BORUSSIA DORTMUND made ​​in Hamburg (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo)