niedziela, 24 sierpnia 2014

Z cyklu masowce ... cz. 5 - AMIS ACE



AMIS ACE (IMO: 9552989, MMSI: 3553220000, Call Sign: 3FNX3, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) masowiec typu „supramax” zbudowany przez japońską stocznię Oshima Shipbuilding w Saikai dla tajwańskiego armatora Wisdom Marine Lines z Tapei. Numer stoczniowy budowy: 10660, położenie stępki: 26.10.2010, wodowanie:---, zdanie: ---.

AMIS ACE (IMO: 9552989, MMSI: 3553220000, Call Sign: 3FNX3, Flag: Panama, Port of registry: Panama City) “supramax” bulk carrier built by the Japan shipyard Oshima Shipbuilding in Saikai for a Taiwanese owner Wisdom Marine Lines of Tapei. Yard number: 10660, keel laid: 26.10.2010, launched: ---, delivery date: ---.

Dane techniczne / technical data:
·                    wyporność / tonnage:
o       GT: 34.400 t
o       DWT: 60.380 t
·                    długość / lenght: 199,98 m
·                    szerokość / breadth: 32,00 m
·                    zanurzenie / draught: 18,55 m
·                    kadłub / hull:
o       typ / type: jednoposzyciowy / single hull
o       materiał kadłuba / hull material: steel
o       ilość pokładów / deck numbers: 1
·                    maszynownia:
o       silnik główny / main engine:
§     1 silnik diesla /diesel engine MAN-B&W
·                  moc / power: 9.960 kW
·                  liczba cylindrów / no of cylinders: 6
o       śruba / propeller: 1
·                    prędkość: 14,5 węzła / knots
·                    ładownie:
o       liczba ładowni / cargo holds: 5
o       pojemność całkowita wszystkich ładowni / total cargo holds capacity (w / In cub m):
§     ziarno / grain: 76,895.
§     bale/ bale: 75.294.
·                    luki ładowni:
o       Liczna luków /hatch numbers: 5
·                    urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling:
o       4 elektro – hydrauliczne dźwigi / elektro – hydraulic cranes: każdy / each 30 t. SWL

Wszystkie dane ze strony http://grosstonnage.com / All data from sites http://grosstonnage.com.

Poniżej zdjęcia przybywającego do Hamburga masowca AMIS ACE / Below photos of inbounding Hamburg bulker AMIS ACE (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).









 
Poniżej: AMIS ACE, Gdańsk 10.08.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz / Below: AMIS ACE, Gdansk 10.08.2022, photos: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 



 
 

poniedziałek, 18 sierpnia 2014

Z cyklu "Flota Chipolbroku" ... cz. 2 - CHIPOLBROK GALAXY

CHIPOLBROK GALAXY (IMO: 9432141, MMSI: 477982500, Sygnał wywoławczy: VRHR3, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – drobnicowiec wielozadaniowy przystosowany m.in. do przewozu ładunków ciężkich oraz typu „project”. Zbudowany dla Chińsko – Polskiego Towarzystwa – Okrętowego S.A. znanego pod marką CHIPOLBROK przez stocznię COSCO Beijing.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

CSGD 004

Zamówienie:

01.12.2006

Położenie stępki:

20.11.2009

Zdanie:

29.12.2010

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

24.167 GT / 30.270 DWT

Wymiary (d. x sz. x w.):

199 x 25 x 15,5 m

Kadłub:

typ: podwójny kadłub

grodzie: 8

ilość pokładów: 2

Napęd:

1 x 7 cylindrowy silnik diesla Wartsila-Sulzer 7RT-flex60C (common rail) o mocy: 16.520 kW

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy o mocy 1.020 kW - Wartsila 975WAL20 / Generator FENXI-Siemens Licence

1 x generator awaryjny NTA 855-G1 -  212 kVA; 450 V. Hz: 60

kotły:

1 SAACKE KLN/VM - 1,5/7 – 1500 kg/h, 7 bar, 

1 SAACKE KIP/DH 1,6/7 – 1600 kg/h, 7 bar

1 x dziobowy ster strumieniowy: Wuhan-Kawasaki KT-105B3  o mocy: 900 kW

Prędkość:

18,5 w.

Ładownie / Luki:

5/5

Urządzenia załadunkowe:

2 x dźwigi każdy 320 ton SWL (MacGregor type GLH),

2 x dźwigi każdy 50 ton SWL (MacGregor).

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 37770 – 40000 m3

bele: 37000 m3

kontenery: 1904 TEU

Pojemność zbiorników:

balast: 11462,72 t.

paliwo: 3615,03 t.

olej smarny: 140,46 t

woda pitna: 276,65 t

*     *     *

Poniżej: CHIPOLBROK GALAXY przy Nabrzeżu Oderhoft w Hamburgu, 04.07.2014 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

























środa, 13 sierpnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 3 - ORLETA LWOWSKIE (I)

ORLETA LWOWSKIE (I) (IMO: 8813960, MMSI: 576057000, Sygnał wywoławczy: YJZH8, Bandera: Vanuatu, Port macierzysty: Port Vila) – masowiec typu „panamax” (projekt BCT70), zbudowany przez duńską stocznię Burmeister & Wain Skibsvaerft w Kopenhadze dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Matką chrzestną została Pani Jadwiga Kalusach – córka dowódcy obrony Lwowa płk. Edwarda Magiery. W pierwszy komercyjny rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. Adriana Lewickiego. We wrześniu 1994 roku na redzie Guangzhon z chińską jednostką NEGO KIM, która w wyniku tego odniosła poważne uszkodzenia. Sprzedany na złom, został przekazany firmie Root Maritime 16.09.2014 roku na redzie pakistańskiego portu Karachi (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Zbigniew Ziółkowski). Trzy dni później wprowadzony na plażę w pobliskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

937

Położenie stępki:

15.06.1991

Wodowanie:

30.08.1991

Zdanie:

24.10.1991

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 41.191 / DWT: 73.470 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

228,60 x 32,24 x 14,10 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał: stal

ilość pokładów: 1

grodzie: 11

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hyunday (licensed MAN-B&W) model: MAN B&W 5S60MC o mocy 10.890 kW przy 95 RPM

śruba: 1 (o stałym skoku)

Prędkość:

13,5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory B&W model 5L 23/30 o mocy 550 kVA, napięcie 450 V

1 x awaryjny generator Scania model DS 9 58 A36T

kotły

- 1 x Aalborg model AQ/12

- 1 x Aalbor model AQ 2

Ładownie / Luki:

liczba: 9/9

pokrywy lukowe: dwuczęściowe MacGregor-Navire typu side-rolling na poprzecznych prowadnicach umieszczonych bezpośrednio na podwyższonym pokładzie, bez zrębnic lukowych

wymiary luków:

- 1 – 9,00 x 11.20 m

- 8 – 13,50 x 16.00 m

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 84.936 m3

urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

27 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021


*     *     *

Poniżej zdjęcia cumującego w Gdyni masowca ORLETA LWOWSKIE / Below photos of moored in Gdynia bulker ORLETA LWOWSKIE (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).