sobota, 9 marca 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 50 - MOCARZ


MOCARZ (IMO 7734727, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SPG2379, bandera: Polska) – holownik portowo – redowy typu H900 zbudowany przez polską stocznię Gdyńska Stocznia Remontowa „Nauta” z Gdyni dla Zarządu Portu Gdynia. Pomiędzy 1984 a 1996 rokiem pracuje dla Morskiego Portu Handlowego Gdynia. Od 1996 roku własność „WUŻ” Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Sp. z o. o., którego 100% właścicielem był Zarząd Portu Morskiego S.A. w Gdyni. Na przełomie 2004/2005 roku przebudowany na pomocniczą jednostkę pożarniczą (przy zachowaniu dotychczasowej funkcji holownika). We wrześniu 2011 „WUŻ” wraz z całym majątkiem zostaje przejęty przez Fairplay B.V z siedzibą w Rotterdamie. W czerwcu 2012 roku MOCARZ zostaje wycofany z eksploatacji i wystawiony na sprzedaż a trzy miesiące później sprzedany zagranicznemu podmiotowi, który po jakimś czasie przemianowuje go na SCANTUG 2. W późniejszym okresie dochodzi do kolejnej zmiany nazwy tym razem na LEONITY MARTINOVICH. Prawdopodobnie w 2016 roku holownik opuścił Gdynię, dalsze jego losy są nieznane. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 28.04.2007 – uderzeniu przez podchodzący do Nabrzeża Śląskiego gazowiec SIGAS MARINER, w wyniku którego uszkodzeniu uległo skrzydło mostka oraz pokład główny.

*     *     *

MOCARZ (IMO 7734727, MMSI: ---, Call sign: SPG2379, flag: Poland) – Type H900 harbor - roadstead tug built by the Polish shipyard Gdynia Ship Repair Yard „Nauta” from Gdynia for the Gdynia Port Authority. Between 1984 and 1996 he works for the Maritime Commercial Port of Gdynia. Since 1996, the ownership of “WUŻ” Przedsiebiorstwo Uslug Zeglugowych i Portowych Sp. z o o., whose 100% owner was the Maritime Port Authority S.A. in Gdynia. At the turn of 2004/2005 rebuilt into an auxiliary fire-fighting unit (while maintaining the current function of the tug). In September 2011, “WUŻ” together with all the assets was taken over by Fairplay B.V from Rotterdam. In June 2012, MOCARZ was taken out of service and put on sale and three months later sold to a foreign owner, which after some time renamed it into SCANTUG 2. Later, there is another name change, this time into LEONITY MARTINOVICH. Probably in 2016, the tug boat left Gdynia, its further fate is unknown. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 20.04.2007 – hit by SIGAS MARINER, a gas tanker approaching to Slaskie Quay, as a result of which the wing of the bridge and the main deck were damaged.

*     *     *

Holowniki typu H900 / Type H900 tugs:
  • HELIOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 12.1975, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013,
  • OKEANOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/373, zakończenie budowy / build end: 04.1978, los / fate: w służbie / in service,
  • MOCARZ – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/375, zakończenie budowy / build end: 05.1978, los / fate: sprzedany i przemianowany na LEONTIY MARTINOVICH, dalszy los nieznany / sold and renamed to LEONTIY MARTINOVICH, further fate unknown,
  • H-3 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 03.12.1979, los / fate: w służbie / in service,
  • H-4 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.02.1980, los / fate: w służbie / in service,
  • H-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 15.06.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • H-7 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.10.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • HEKTOR – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/1/377, zakończenie budowy / build end: 10.03.1982, los / fate:  wystawiony na sprzedaż / put on sale,
  • PANDA – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 27.04.1985, los / fate: w służbie / in service,

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 113 t. / --- t., 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,75 x 6,81x 2,6 m, 
  • Kadłub / Hull:  
    • materiał i typ: / material and type: stal St41, spawany, pojedynczy / St 41 steel, welded, single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4, 
    • przedziały / compartments: 5, 
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6 AL 25/30 o mocy / with power 688 kW (935 KM/HP),
    • 1 śruba nastawna w dyszy Korta / 1 controllable pitch propeller in Kort nozzle, 
  • Prędkość / Speed: ~12,0 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment: 
    • główny hak holowniczy / main towing hook: 15 t.,
    • zapasowy hak holowniczy / second towing hook, 
    • podwójny pachoł na rufie / double bollard at the stern, 
    • bęben holowniczy o pojemności: 120 m liny stalowej o średnicy 20 mm / towing drum with a capacity: 120 m of 20 mm dia. steel wire, 
  • Uciąg / Bollard Pull: 12 ~ 14,5 t., 
  • Wyposażenie cumownicze / Mooring equipment: 
    • 8 podwójnych pachołków / 8 double towing bridles, 
    • 8 przewłok w nadburciu /8 hawses in bulwark, 
    • 2 przewłoki wargowe w nadburciu / 2 lips hawses in bulwark, 
    • pachoł holowniczy na dziobie / towing bollard at the bow,
      elektryczny kabestan na rufie
      o uciągu 2.000 kG / an electric capstan at the stern with a pull 2.000 kG,
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment: 
    • 2 pompy pożarowo ratownicze o wydajności 63 m3/h / 2 fire-salvage pumps with efficiency 63 m3/h, 
    • 2 działka wodne umieszczone na sterówce / 2 water monitors placed on the bridge, 
    • zawory hydrantowe / hydrant valves, 
    • pompa pożarowa do obrony własnej o wydajności 25 m3 / h / fire pump for self-defense with a efficiency 25 m3 /h, 
    • reflektor poszukiwawczy / searchlight, 
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment: 
    • echosonda / echo sounder, 
    • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
    • VHF,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: ? m3, 
    • pianol / foam: 500 l, 
  • Załoga / Crew: 5 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017

*     *     *

Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 05.05.2009 r., zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 05.05.2009, photo made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 07.09.2009 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 05.05.2009, photos made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 23.06.2010 r., zdjęcie autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 05.05.2009, photo made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 23.05.2011 r., zdjęcia autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 23.05.2011, photos made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 05.06.2011 r., zdjęcie autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 05.06.2011, photo made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 02.10.2011 r., zdjęcie autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 02.10.2011, photo made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 10.03.2012 r., zdjęcia autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 10.03.2012, photos made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik MOCARZ, Gdynia 21.05.2012 r., zdjęcia autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug MOCARZ, Gdynia 21.05.2012, photos made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik SCANTUG-2, Gdynia 10.04.2013 r., autor nieznany, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug SCANTUG, Gdynia 10.04.2013, author unknown, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik LEONITY MARTINOVICH, Gdynia 15.07.2014 r., zdjęcie autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug LEONITY  MARTINOVICH, Gdynia 15.07.2014, photo made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik LEONITY MARTINOVICH, Gdynia 09.08.2014 r., zdjęcie autorstwa Pana Krzysztofa Andrzejewskiego, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug LEONITY  MARTINOVICH, Gdynia 09.08.2014, photo made by Mr. Krzysztof Andrzejewski, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik LEONITY MARTINOVICH, Gdynia 10.08.2014 r., zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug LEONITY  MARTINOVICH, Gdynia 10.08.2014, photo made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik LEONITY MARTINOVICH, Gdynia 16.08.2014 r., zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug LEONITY  MARTINOVICH, Gdynia 16.08.2014, photo made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik LEONITY MARTINOVICH, Gdynia 05/06.09.2014 r., zdjęcia autorstwa Pana Tadeusza Łobazy, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug LEONITY MARTINOVICH, Gdynia 05/06.09.2014, photos made by Mr. Tadeusz Łobaza, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz