wtorek, 4 grudnia 2018

Z cyklu z polskich stoczni ... cz. 3 - Masowce projektu B520


Masowiec projektu B520 – seria sześciu jednostek zbudowanych przez Stocznię Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska. Projekt statku autorstwa zespołu kierowanego przez Pana Jerzego Piskorz-Nałęckiego stanowił rozwinięcie poprzedniej serii masowców tj. jednostek projektu B512.

ZAGŁĘBIE DĄBROWSKIE (IMO 6711443, sygnał wywoławczy: SPXB) – numer budowy B520/I/1, położenie stępki: 03.11.1966, wodowanie: 28.02.1967 (matka chrzestna Pani Kazimiera Specjał), data zdania: 11.08.1967. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z węglem do włoskiego portu La Spezia a dalej do algierskiej Annaby,
  • 19 marca1969 roku kolizja na Morzu Północnym z liberyjskim statkiem GARDEN CITY, w wyniku której liberyjski statek zatonął,
  • w lutym 1985 roku udzielono pomocy francuskiemu kutrowi rybackiemu LA VANDREE, którego doholowano do Carino Bay,
  • 18 listopada 1987 roku zakupiony przez Koreańsko – Polskie Towarzystwo Żeglugowe Korpol a następnie przemianowany na HUNGNAM,
  • 24 maja 1993 roku przybył do chińskiego portu Nantong celem pocięcia na złom.

Poniżej: ZAGŁĘBIE DĄBROWSKIE, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ZAGŁĘBIE DĄBROWSKIE, autor unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


GÓRNY ŚLĄSK (IMO 6719639, sygnał wywoławczy: SPXC) - numer budowy B520/I/2, położenie stępki: 04.03.1967, wodowanie: 28.06.1967 (matka chrzestna Pani Stanisława Gierek), data zdania: 11.11.1967. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • w styczniu 1971 roku w trakcie rejsu z Gdyni  do Włoch w jednej z ładowni doszło do eksplozji pyłu węglowego, w wyniku którego obrażenia odniosło dwóch członków załogi,
  • 1 sierpnia 1986 roku zakupiony przez Morski Port Handlowy w Gdyni, gdzie następnie służył w roli pływającego magazynu o symbolu MP-MPH-Gdy-9,
  • w 1994 roku wykorzystany za scenerię w filmie Les Milles, gdzie zagrał rolę statku L`AURORE,
  • 23 czerwca 1998 roku doprowadzony przez holownik ODYS do hiszpańskiego portu w Santander, gdzie w kolejnych miesiącach został pocięty na złom.

Poniżej: GÓRNY ŚLĄSK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: GÓRNY ŚLĄSK, author unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: MP-MPH-Gdy-9 ex GÓRNY ŚLĄSK, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: MP-MPH-Gdy-9 ex GÓRNY ŚLĄSK, author unknown, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).


DOLNY ŚLASK (IMO: 6912578, sygnał wywoławczy: SPXD) – numer budowy B520/I/3, położenie stępki: 27.04.1967, wodowanie: 26.08.1967 (matka chrzestna: Pani Bogusława Jeżowska-Trzebiatowska), data zdania: 27.12.1967. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z ładunkiem węgla do Neapolu (kapitan Zygmunt Kościelecki),
  • w marcu 1980 roku uratował 20 rozbitków z tankowca TANIO, który to w szalejącym sztormie przełamał się a następnie zatonął u wybrzeży Bretanii,
  • 30 listopada 1990 roku sprzedany brytyjskiej spółce Incom, 1 lutego 1991 roku przekazany w Liverpoolu nowym właścicielom, zmieniając nazwę na DOLNY SLASK,
  • w maju 1991 roku przybył do Chittagong celem pocięcia na złom.

Poniżej: DOLNY ŚLĄSK, autor Joachim Reinecke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: DOLNY ŚLĄSK, author Joachim Reinecke, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
Poniżej: DOLNY ŚLĄSK, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: DOLNY ŚLĄSK, author unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


PODHALE (IMO 6819647, sygnał wywoławczy: SPXT) – numer budowy: B520/I/4, położenie stępki: 03.07.1967, wodowanie: 28.10.1967 (matka chrzestna Pani Wanda Wozińska), data zdania: 27.03.1968. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z węglem do Genui (kapitan Tadeusz Lewandowski),
  • w lipcu 1970 roku na Morzu Północnym udzielił pomocy szwedzkiemu jachtowi WALBORG,
  • sprzedany Korei Północnej, w dniu 11 grudnia 1987 roku przekazany w Gdańsku Koreańsko – Polskiemu Towarzystwu Żeglugowemu Korpol, który to następnie zmienił jego nazwę na CHANG SONG,
  • w kwietniu 1997 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang celem pocięcia na złom.
Poniżej: PODHALE, autor nieznany, zbiory własne (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: PODHALE, author unknown, own collection (to enlarge, click on the photo).


KUJAWY (IMO 682886, sygnał wywoławczy: SPXW) – numer budowy: B520/I/5, położenie stępki: 05.09.1967, wodowanie: 21.12.1967 (matka chrzestna Pani Danuta Konwerska), data zdania: 14.06.1968. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszy rejs z węglem do Mo-i-Rana (kapitan Witold Pasierb),
  • 21 lutego 1971 roku podczas postoju na redzie Dunkierki najechany i poważnie uszkodzony przez grecki masowiec WORLD GLOBE,
  • 16 marca 1971 roku podczas wychodzenia ze Szczecina uderzony przez niemiecki frachtowiec LOUISE SCHUP,
  • sprzedany greckiemu armatorowi, któremu to w dniu 12 września 1990 roku został przekazany  na redzie Pireusu, otrzymując następnie nową nazwę BOND,
  • w maju 1991 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alang celem pocięcia na złom.

Poniżej: KUJAWY, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: KUJAWY, author unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: KUJAWY, autor nieznany, kolekcja Pana Zdzisława Steć, zbiory Pana Piotra Grześkowiaka  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: KUJAWY, author unknown, collection of Mr. Zdzisław Steć, archive of Mr. Piotr Grześkowiak (to enlarge, click on the photo).
 

Poniżej: KUJAWY, autor Pan Waldemar Danielewicz, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: KUJAWY, author Mr. Waldemar Danielewicz, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).




BIESZCZADY (IMO 6912877, sygnał wywoławczy: SPYH) – numer budowy: B520/I/6, położenie stępki: 04.04.1968, wodowanie: 23.07.1968 (matka chrzestna Pani Irena Kruczek), data zdania: 31.12.1968. Ważniejsze wydarzenia z życia statku:
  • pierwszym dowódcą masowca została Pani kapitan Danuta Walas-Kobylińska,
  • w styczniu 1972 roku doholował na redę Lizbony masowiec KOPALNIA MIECHOWICE, który to na skutek defektu utracił płetwę sterową,
  • 1 czerwca 1986 roku sprzedany Zarządowi Portu Szczecin, który to następnie wykorzystywał go jako magazyn pływający,
  • 20 sierpnia 1986 roku sprzedany na złom do chińskiej stoczni złomowej w Wusong, gdzie przybył 17 października tego samego roku.

Poniżej: BIESZCZADY, autor nieznany, źródło: www.polsteam.com (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: BIESZCZADY, author unknown, source: www.polsteam.com (to enlarge, click on the photo).


Poniżej: BIESZCZADY, autor Sigismund Lietka, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: BIESZCZADY, author Sigismund Lietka, collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).

 
*     *     *

Rysunek jednostki projektu B520, źródło (patrz bibliografia [1]) /  Drawing of the unit project B520 (source: see bibliography [1])


*     *     *

Dane techniczne/Technical data:
  • Wyporność / Displacemet: GT: 11.010 t. / DWT: 15.688 t.,
  • Wymiary (d x sz. z) /Dimensions (l x b x d): 156,30 x 20,41 x 9,20 m,
  • Kadłub / Hull:
    • typ: pojedynczy/ single hull,
    • materiał / material: stal / steel,
  • Napęd / Propulsion:
    • 1 dwusuwowy 6 cylindrowy silnik diesla / 1 two stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegelski-Sulzer 6RD68 o mocy / with power: 5.294 kW (7.200 KM / HP),
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / rudder: 1;
  • Prędkość / Speed: 15,5 w / kn (16,3 KUJAWY),
  • Ładownie / Holds:
    • liczba ładowni / numer of cargo holds: 5,
    • typ: samotrymujące, samooczyszczające / type: self-trimming, self-cleaning,
    • pojemność ładowni / holds capacity: 20.465 m3 (ziarno / grain),
  • Luki / Hatches:
    • liczba luków / number of hatches: 5,
    • wymiary luków / hatch dimensions: 12,3 x 10,0 m; 11,4 x 12,0 m, 15,4 x 12,0 m, 15,4 x 12,0 m, 13,8 x 12,0 m,
    • pokrywy lukowe / hatchways covers: hydrauliczne typu folding i multi-folding / hydraulic type folding and multi-folding: MacGregor,
  • Urządzenia dźwigowe/ Lifting equipment:
    • 2 bomy na mszcie dziobowym / 2 derricks on bow mast – każdy / each: 1,5 t. SWL,
    • 2 bomy do użytku własnego / 2 derricks for own use – każdy / each: 0,5 t. SWL,
    • 4 windy ładunkowe / 4 cargo lifts,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • balast / ballast: 4.4.81 cu.m,
    • paliwo / fuel: 1.130 ~ 1.173 t.,
  • Załoga / Crew: 39 os. / pers.
  • Pasażerowie / Passengers: 8 os. / pers.

*     *      *
Bibliografia / Bibliography:
  • Krzysztof Gogol, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Wydawnictwo Porta-Mare,
  • Ryszard Gnapiński, Olgierd Maciejewicz - Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego w latach 1948 - 1988, Ludzie Wydarzenia Liczby, Krajowa Agencja Wydawnicza Szczecin 1989,
  • Wiktor Fenrych, Andrzej Mielczarek – Żegluga Polska S.A. Polska Żegluga Morska 1927 – 1951 -1975 Katalog Floty, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Szczecinie [1].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz