sobota, 17 listopada 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 16 - ŚLĄZAK (241) idzie w morze


Czternastego listopada 2018 roku o godzinie 13:30 przyszyły okręt patrolowy Polskiej Marynarki Wojennej ŚLĄZAK w asyście dwóch cywilnych holowników firmy Fairplay Towage – FAIRPLAY VII i FAIRPLAY XVI po raz pierwszy odbił od pirsu stoczniowego I  na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni wyruszając w morze aby rozpocząć pierwszy etap prób morskich (pobyt okrętu w morzu zakończył się w sobotę 17 listopada, kiedy to po godzinie 10:00 ponownie zacumował on przy pirsie nr I).

ŚLĄZAK (241) okręt patrolowy, którego historia zaczęła się w 2001 roku, kiedy to rozpoczęto jego budowę jako prototypowej korwety typu Gawron (projekt 621, oparty na niemieckiej koncepcji MEKO A-100), która wraz z sześcioma bliźniaczymi jednostkami stanowić miała główną, nawodną siłę bojową naszej marynarki wojennej przez kolejne dekady. Niestety tak jak w przypadku wielu ambitnych programów rozbudowy i modernizacji naszej floty także i ten napotkał na wiele problemów (w tym bankructwo realizującej go stoczni), w wyniku których wpierw zmniejszono liczbę planowanych korwet a w końcu go zaniechano, podejmując (po okresie wahań) decyzję, że prototypowa korweta zostanie ukończona jako okręt patrolowy według zmodyfikowanego projektu 621M. W dniu 16 grudnia 2014 roku odbyło się wodowanie techniczne jednostki oraz próby przechyłowe, natomiast uroczyste wodowanie i chrzest okrętu, podczas którego nadano mu nazwę ŚLĄZAK odbyło się w dniu 2 lipca 2015 roku. Według obecnie przyjętych planów zakończenie prób i zdanie okrętu Polskiej Marynarce Wojennej ma nastąpić z końcem marca 2019 roku, choć realnym terminem wydaje się być połowa 2019 roku.

*     *     *

Podstawowe dane techniczne / Basic technical data:
  • Długość całkowita / Overall length – 95,2 m;
  • Szerokość / Width – 13,5 m;
  • Wysokość do pokładu otwartego / Height to the open deck – 9,35 m;
  • Zanurzenie / Draft – 3,6 m;
  • Wyporność standardowa / Standard displacement – ok. 1 800 ton;
  • Napęd / Propulsion:
    • 2 silniki wysokoprężne / 2 diesel engines: MTU 12V 595 TE90, o mocy  / with power: 3 240 kW każdy / each;
    • 1 turbina gazowa firmy / 1 gas turbine from: Ge/Avio S.p.A. model: LM-2500 o mocy / with power: 25 000 kW;
    • 2 x 5 skrzydłowe śruby nastawne / 2 x 5 bladed controlablle pitch propelers;
  • Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:
    • elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW / ship power plant – 4 generating sets with a capacity of 4 x 600 kW;
    • dziobowy pędnik azymutalny Schottel / bow Schittel azimuthal thruster;
    • aktywne stabilizatory kołysań / active swing stabilizers;
  • Prędkość max. / Max speed: >30 w. / kn.;
  • Prędkość marszowa / Marching speed: 18 w. / kn. – zasięg / range 2 000 Mm / Sm;
  • Prędkość ekonomiczna / economic speed: 14 w. / kn. – zasięg / range 4 500 Mm / Sm;
  • Uzbrojenie / Armament:
    • 1 x I armata uniwersalna / 1 x I dual purpose gun: OTO MELARA Super Rapid L/62 – kal. / cal. 76 mm;
    • 2 x I armaty automatyczne /2 x I automatic cannons: OTO MELARA Marlin–WS – kal. / cal. 30 mm;
    • 4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM / 4 GROM missile launchers;
    • 4 x I wielkokalibrowe karabiny maszynowe / 4 x I heavy machine guns: WKM-B – kal. 12,7 mm;
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment:
    • system dowodzenia / comand and control system: THALES – TACTICOS,
    • stacja radiolokacyjna 3D / 3D radar: THALES SMART-S Mk. 2;
    • 2 radary nawigacyjne (pasma X) / 2 navigation radars (X-band),
    • radar kierowania uzbrojeniem / fire controll radar: THALES STIR 1.2 EO (STING-EO) Mk 2;
    • sonar nawigacyjno – ostrzegający / navigation and warning sonar: L3ELAC Nautic Guard;
    • głowica optoelektroniczna / optoelectronic head: THALES Mirador;
    • środki łączności i nawigacji / communications and anvigation equipment;
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • łódź inspekcyjna / inspection boat: MK-790;
    • łódź robocza / working boat: MK-500;
  • Załoga / Crew: 97 os.

*     *     *

Poniżej: ŚLĄZAK (241) wychodzi na próby morskie, Ostroga Pilotów, Gdynia 14.11.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ŚLĄZAK (241) goes to sea trias, Ostroga Pilotów, Gdynia 14.11.2018 (to enlarge click on the photos).















































Poniżej: ŚLĄZAK (241) wychodzi na próby morskie, zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro, Taras Muzeum Emigracji, Gdynia 14.11.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ŚLĄZAK (241) goes to sea trias, photos made by Mr. Andrzej Patro, Terrace of the Emigration Museum, Gdynia 14.11.2018 (to enlarge click on the photos).













Poniżej: wymowna pustka w miejscu, w którym przez wiele miesięcy cumował ŚLĄZAK (241), Gdynia 14.11.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: eloquent emptiness in the place where ŚLĄZAK (241) was moored for many months, Gdynia 14.11.2018 (to enlarge click on the photos).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz