Czternastego listopada 2018 roku o godzinie 13:30 przyszyły okręt
patrolowy Polskiej Marynarki Wojennej ŚLĄZAK w asyście dwóch cywilnych
holowników firmy Fairplay Towage – FAIRPLAY VII i FAIRPLAY XVI po raz pierwszy
odbił od pirsu stoczniowego I na terenie
PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni wyruszając w morze aby rozpocząć pierwszy etap
prób morskich (pobyt okrętu w morzu zakończył się w sobotę 17 listopada, kiedy
to po godzinie 10:00 ponownie zacumował on przy pirsie nr I).
ŚLĄZAK (241) okręt patrolowy, którego historia zaczęła się w 2001
roku, kiedy to rozpoczęto jego budowę jako prototypowej korwety typu Gawron
(projekt 621, oparty na niemieckiej koncepcji MEKO A-100), która wraz z sześcioma
bliźniaczymi jednostkami stanowić miała główną, nawodną siłę bojową naszej
marynarki wojennej przez kolejne dekady. Niestety tak jak w przypadku wielu
ambitnych programów rozbudowy i modernizacji naszej floty także i ten napotkał
na wiele problemów (w tym bankructwo realizującej go stoczni), w wyniku których
wpierw zmniejszono liczbę planowanych korwet a w końcu go zaniechano,
podejmując (po okresie wahań) decyzję, że prototypowa korweta zostanie
ukończona jako okręt patrolowy według zmodyfikowanego projektu 621M. W dniu 16
grudnia 2014 roku odbyło się wodowanie techniczne jednostki oraz próby
przechyłowe, natomiast uroczyste wodowanie i chrzest okrętu, podczas którego
nadano mu nazwę ŚLĄZAK odbyło się w dniu 2 lipca 2015 roku. Według obecnie
przyjętych planów zakończenie prób i zdanie okrętu Polskiej Marynarce Wojennej
ma nastąpić z końcem marca 2019 roku, choć realnym terminem wydaje się być połowa
2019 roku.
* * *
Podstawowe dane techniczne / Basic technical data:
- Długość całkowita / Overall length – 95,2 m;
- Szerokość / Width – 13,5 m;
- Wysokość do pokładu otwartego / Height to the open deck – 9,35 m;
- Zanurzenie / Draft – 3,6 m;
- Wyporność standardowa / Standard displacement – ok. 1 800 ton;
- Napęd / Propulsion:
- 2 silniki wysokoprężne / 2 diesel engines: MTU 12V 595 TE90, o mocy / with power: 3 240 kW każdy / each;
- 1 turbina gazowa firmy / 1 gas turbine from: Ge/Avio S.p.A. model: LM-2500 o mocy / with power: 25 000 kW;
- 2 x 5 skrzydłowe śruby nastawne / 2 x 5 bladed controlablle pitch propelers;
- Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:
- elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW / ship power plant – 4 generating sets with a capacity of 4 x 600 kW;
- dziobowy pędnik azymutalny Schottel / bow Schittel azimuthal thruster;
- aktywne stabilizatory kołysań / active swing stabilizers;
- Prędkość max. / Max speed: >30 w. / kn.;
- Prędkość marszowa / Marching speed: 18 w. / kn. – zasięg / range 2 000 Mm / Sm;
- Prędkość ekonomiczna / economic speed: 14 w. / kn. – zasięg / range 4 500 Mm / Sm;
- Uzbrojenie / Armament:
- 1 x I armata uniwersalna / 1 x I dual purpose gun: OTO MELARA Super Rapid L/62 – kal. / cal. 76 mm;
- 2 x I armaty automatyczne /2 x I automatic cannons: OTO MELARA Marlin–WS – kal. / cal. 30 mm;
- 4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM / 4 GROM missile launchers;
- 4 x I wielkokalibrowe karabiny maszynowe / 4 x I heavy machine guns: WKM-B – kal. 12,7 mm;
- Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment:
- system dowodzenia / comand and control system: THALES – TACTICOS,
- stacja radiolokacyjna 3D / 3D radar: THALES SMART-S Mk. 2;
- 2 radary nawigacyjne (pasma X) / 2 navigation radars (X-band),
- radar kierowania uzbrojeniem / fire controll radar: THALES STIR 1.2 EO (STING-EO) Mk 2;
- sonar nawigacyjno – ostrzegający / navigation and warning sonar: L3ELAC Nautic Guard;
- głowica optoelektroniczna / optoelectronic head: THALES Mirador;
- środki łączności i nawigacji / communications and anvigation equipment;
- Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
- łódź inspekcyjna / inspection boat: MK-790;
- łódź robocza / working boat: MK-500;
- Załoga / Crew: 97 os.
* * *
Poniżej: ŚLĄZAK (241) wychodzi na próby morskie, Ostroga Pilotów, Gdynia
14.11.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ŚLĄZAK (241) goes to sea
trias, Ostroga Pilotów, Gdynia 14.11.2018 (to enlarge click on the photos).
Poniżej: ŚLĄZAK (241) wychodzi na próby morskie, zdjęcia autorstwa Pana
Andrzeja Patro, Taras Muzeum Emigracji, Gdynia 14.11.2018 (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: ŚLĄZAK (241) goes to sea trias, photos made by Mr.
Andrzej Patro, Terrace of the Emigration Museum, Gdynia 14.11.2018 (to enlarge
click on the photos).
Poniżej: wymowna pustka w miejscu, w którym przez wiele miesięcy cumował ŚLĄZAK (241), Gdynia 14.11.2018 (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: eloquent emptiness in the place where ŚLĄZAK (241) was moored for many months, Gdynia 14.11.2018 (to enlarge
click on the photos).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz