wtorek, 2 października 2018

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 8 - SAGA ROSE ex GRIPSHOL ex SAGAFJORD



SAGA ROSE ex GRIPSHOLM ex SAGAFJORD (IMO: 6416043, MMSI: 308264000, sygnał wywoławczy: C6ZU) – statek pasażerski zbudowany w 1965 roku przez francuską stocznię Societe Nouvelle des Forges et Chantiers de la Mediterranee z La Seyne-sur-Mer jako SAGAFJORD dla norweskiego armatora Norske Amerikalinje A/S (NAL). W latach 1980 – 1983 armatorem jednostki był Norwegian American Cruises, zaś od 1983 do 1997 Cunard Line Ltd. W 1996 roku w związku z wyczarterowaniem statku firmie Transocena Tours jego dotychczasowa nazwa uległa zmianie na GRIPSHOLM. W 1997 roku nowym właścicielem jednostki została Saga Shipping, która zmieniła jej nazwę nas SAGA ROSE. W 2009 roku w związku z niespełnieniem przez statek wymogów konwencji SOLAS 2010 został on wycofany ze służby i postawiony na sznurku. W dniu 29 maja 2010 roku SAGA ROSE przybyła do chińskiego miast a Jiangyin, gdzie w tamtejszej stoczni Changjiang Ship Recycling Yard w kolejnych miesiącach została pocięta na złom.
Historia budowy:
  • numer stoczniowy: 1366,
  • wodowanie: 13.06.1964,
  • zakończenie budowy: 18.09.1965.

*     *     *

SAGA ROSE ex GRIPSHOLM ex SAGAFJORD (IMO: 6416043, MMSI: 308264000, call sign: C6ZU) – passenger ship built by the French shipyard Societe Nouvelle des Forges et Chantiers de la Mediterranee from La Seyne-sur-Mer as VISTAFORD for the Norwegian shipowner Norske Amerikalinje A/S (NAL). In 1980 – 1983, the shipowner of the unit was Norwegian American Cruises, and from 1983 to 2004 Cunard Line Ltd. In 1996 , due to charter of the ship to Transoceana Tours, its previous name chaned to GRIPSHOLM. In 1997, Saga Shipping became the new owner of the unit, which changed its name to SAGA ROSE. In 2009, due to the ship`s failure to meet the requirements of the SOLAS 2010 Convention, it was withdrawn from service and liad-up. On May 29, 2010, SAGa ROSE came to the Chinese city Jiangyin, where at the local shipyard Changjiang Ship Recycling Yard in the following months was cut into scrap.
Build history:
  • yard number: 1366,
  • launched: 13.06.1964,
  • delivery date: 18.09.1965.

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 24.582 t. / 6.353 t.,
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmension (length x beam x draught): 188,87 x 24,49 x 8.25 m, 
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
  • Napęd / Propulsion: 
    • silniki główne / main engine:
      • 2 x 9 cylindrowe silniki diesla / 2 x 9 cylinders diesel engines: Sulzer 9 RD68 – łaczna moc / total power: 17.650 kW, 
    • silniki pomocnicze / auxiliary engines:
      • 5 silników diesla / 5 diesel engines: Bergen LDG6 – moc każdego / each Power: 670 kW,
      • 1 silnik diesela / 1 diesel engine: Rolls C6TFL,
      • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: Cummins CW8L170,
    • śruby / propellers: 2,
    • dziobowy pędnik strumieniowy / bow thruster,
  • Prędkość / Speed: 22,5 węzła / knots, 
  • Załoga: 350 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Pax: 587 os. / pers.,
  • Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks: 7,

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:

 *     *     *

Poniżej zdjęcia SAGA ROSE autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 05.092009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of SAGA RUBY made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 05.09.2009 (to enlarge click on the photo).







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz