s/y BONAWENTURA
ex WŁADEK ex WŁA-59 ex UST 54 ex GDY-137 (IMO ---, MMSI: 261025260, Sygnał wywoławczy: SPG2557,
bandera: Polska ) – kecz
żebrowy, zbudowany na kadłubie byłego kutra rybackiego typu MIR-20a, który to z
kolei powstał w Stoczni Północnej w Gdańsku (numer stoczniowy budowy S-6),
wchodząc do służby 4 sierpnia 1948 roku jako GDY-137. Do grudnia 1954 roku
kuter należał do Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Arka” z Gdyni (w
tym okresie dwukrotnie zmienił swoje oznaczenie na: UST 54 w 1950 r. i WŁA59 w
1951 r.), po czym został przekazany Przedsiębiorstwu Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”
z Władysławowa, bez zmiany swojego dotychczasowego oznaczenia. W maju 1967 roku
wycofany z łowisk i do połowy 1974 roku pod nazwą WŁADEK wykorzystywany jako
holownik. W czerwcu 1974 roku przekazany Jacht-Klubowi ZSP Warszawa, od którego
to został odkupiony przez Pana Krzysztofa Bussolda, który poszukiwał starej
drewnianej jednostki celem jej przebudowy na żaglowiec. Po przetransportowaniu byłego
kutra na pokładzie barki do przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w
Wisłoujściu-Twierdzy rozpoczął się jego długi, nie pozbawiony perturbacji oraz
przerw proces przebudowy, który ostatecznie zakończył się w lipcu 1994 roku. Od
tego momentu kecz, który otrzymał nazwę BONAWENTURA oprócz odbywania rejsów po
Zatoce Gdańskiej i Morzu Bałtyckim wykorzystywany był jako miejsce dla spotkań
z pisarzami oraz miejsce dla kameralnych koncertów. W styczniu 2010 roku nowym
armatorem jednostki zostało Pomorsko – Mazurskie Biuro Żeglarskie „Błękitny
Piotruś”. W latach 2010 – 2013 kecz przeszedł gruntowny remont, po którym to
otrzymał klasę oceaniczną PRS.
* *
*
s/y BONAWENTURA ex WŁADEK ex
WŁA-59 ex UST 54 ex GDY-137 (IMO ---, MMSI: 261025260, call sign: SPG2557, flag:
Poland) – ribbed ketch, built on the hull of a former type MIR-20a fishing cutter,
which in turn was built by the Northern Shipyard in Gdansk (yard number S-6),
entering service on August 4, 1948 as GDY-137. Until December 1954, the cutter
belonged to Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich “Arka” from Gdynia (in this
period it changed its designation twice to: UST 54 in 1950 and WŁA 59 in 1951), after which it was
transferred to Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich “Szkuner” from
Władysławowo, without changing its previous designation. In May 1967 withdrawn
from the fishing grounds and until mid-1974 under the name WŁADEK used as a
tugboat. In June 1974, it was handed over to Yacht-Club ZSP Warsaw, from which
it was redeemed by Mr. Krzysztof Bussold, who was looking for an old wooden
unit to be converted into a sailing ship. After transporting the former cutter
aboard the barge to the marine of the Academic Marine Club AZS-ZSP in
Wisloujscie-Twierdze a long process of reconstruction of the unit, interrupted
by a various perturbations, began, which finally ended in July 1994. From that
moment, the ketxh, which was given the name BONAWENTURA in addition to sailing
on the Gulf of Gdansk
and the Baltic Sea was used as a place for
meetings with writers and a place for small concerts. In January 2010, the new
ship owner was the Pomeranian – Masurian Sailing Office “Blekitny Piotrus”. In
the years 2010 – 2013, the yacht underwent a thorough renovation, after which
it received the PRS ocean class.
* *
*
Dane
techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement: 36,63 GT,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 19,58 x 4,8 x 2,2 m.,
- Kadłub / Hull:
- materiał / material: drewno (dąb, mahoń, sosna) / wood (oak, mahogany, pine),
- Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
- maszty: / masts: 2,
- liczba żagli / sails numer: 6,
- powierzchnia żagli / sails area: 120 ~ 150 m2,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 1 silnik diesla / 1 diesel engine: PZM Puck SW 400 M2/1 – o mocy / with power 70 kW / 95 (KM / HP),
- śruba / propeller: 1,
- ster / ruder: 1,
- Prędkość / Speed: ?,
- Wyposażenie jachtu / Yacht equipment:
- radar,
- autopilot
- ploter / plotter,
- echosonda / echo sounder,
- wiatromierz / anemometer,
- wskaźnik wychylenia płetwy sterowej / ruder deflection indicator,
- AIS, GPS, Navtex, UKF, 2 x UKF,
- Załoga / Crew: 14/24 os. / pers.,
*
* *
Bibliografia
/ Bibliography:
- https://www.prs.pl/__files/parent519/rejestr_jac_2017.pdf
- http://bonawentura.pl/page/1/0/2/14/Dane-techniczne.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Bonawentura_(jacht)
- http://www.blekitnypiotrus.pl/flota/details,4,,5,s-y-bonawentura.html
- Sieński Jacek – Polskie old timery, Kecz żebrowy Bonawentura, MSiO Nr 4/2002.
- Bohdan Huras, Franciszek Necel – Rybacka Flota Władysławowa, Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa Porta Mare, Gdynia.
*
* *
Poniżej
zdjęcia: s/y BONAWENTURA autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie) / Below photos of s/y BONAWENTURA made by Mr. Andrzej Patro (to
enlarge click on the photo):
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej
zdjęcia: s/y BONAWENTURA, Gdańsk 16.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photos of s/y BONAWENTURA, Gdansk 16.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to
enlarge click on the photo):
Aktualizacja 15.07.2023: Poniżej zdjęcia: s/y BONAWENTURA, Gdańsk 07/10.07.2023 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.07.2023: Below photos of s/y BONAWENTURA, Gdansk 07/10.07.2023, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz