wtorek, 1 maja 2018

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 6 - NIEBOROW ex NIEBORÓW

M/F NIEBOROW ex NIEBORÓW ex STENA BALTICA ex PRINS HAMLET ex PRINZ HAMLET (IMO 7320332, MMSI: 309445000, Sygnał wywoławczy: C6HD4, bandera: Bahamy) – prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Nobiskrug GmbH z Rendsburga na zamówienie niemieckiego armatora Fährschiffgesellschaft „Prinz Hamlet”, Kröger, Dr. Prüssmann & Co. (HADAG Seetouristik und Fahrdien) z Hamburga. Ósmego listopada 1973 roku przejęty przez armatora, zaś cztery dni później 12 listopada wprowadzony na linię Hamburg – Harwich, którą to następnie obsługiwał przez kolejnych 14 lat. W maju 1987 roku w związku ze zmianą armatora na duńskiego DFDS A/S z Kopenhagi, zmianie uległa też dotychczasowa nazwa promu na PRINS HAMLET oraz obsługiwana trasa na Esbjerg – Newcastle nad rzeką Tyne. W październiku 1988 roku prom został nabyty przez liberyjskiego armatora Sail Prode Inc. (Stena RoRo Line) z Monrowii a następnie przemianowany na STENA BALTICA. W listopadzie tego samego roku wyczarterowany Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries) z Kołobrzegu, gdzie otrzymał nazwę NIEBORÓW (w 1994 r. ostatecznie zakupiony przez PŻB). Wprowadzony na linię Świnoujście – Ystad, którą następnie obsługiwał przez rok. Następnie przez kolejne 10 lat NIEBORÓW pływał na liniach: Świnoujście – Malmö i Gdańsk – Oxelösund/Nynänshamn, po czym do października 2002 roku na liniach Świnoujście – Ystad i Gdańsk – Nynänshamn. W październiku 2002 roku sprzedany armatorowi Adriatic Lines S.A. z Monako (Prekookeanska Plovidba, Bar, Montenegro) a następnie przemianowany na SVETI STEFAN II. W dniu 26 stycznia 2003 roku wprowadzony na linię Bari – Bar, którą to następnie obsługiwał do 3 grudnia 2016 roku, kiedy to został wycofany z eksploatacji i odstawiony w porcie Bar na sznurek. W maju 2017 roku 44 letnia jednostka została sprzedana do tureckiej stoczni złomowej w Aliadze. Po dotarciu na miejsce, w dniu 17 maja dawny NIEBORÓW został wprowadzony na plażę w celu pocięcia na złom.

*     *     *

Historia budowy

stoczniowy numer budowy:

679

położenie stępki:

15.11.1972

wodowanie:

26.05.1973

data zdania:

08.11.1973

*     *     *

Armatorzy / Operatorzy

08.11.1973 – 1977

Fährschiffgesellschaft „Prinz Hamlet”, Kröger, Dr. Prüssmann & Co. (HADAG Seetouristik und Fahrdien), Hamburg

1977 – 1983

Fährschiffgesellschaft “Prinz Malcolm”, Kröger, Dr. Prüssmann & Co., Hamburg

1983 – 1987

Prinzenlinien Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co. (Lion Ferry AB & Deutschland-England-Fährexpress GmbH & Co), Hamburg

11.05.1987 – 03.10.1988

DFDS A/S, Kopenhaga

03.03.1988 – 28.04.1988

czarter: British & Irish Steam Packet Co. (B&I Line), Dublin

03.10.1988 – 1994

Sail Pride Inc. (Stena RoRo Line), Monrovia

11.1988 – 1994

czarter: Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg

1994 – 10.2002

Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg

10.2002 – 05.2017

Adriatic Lines S.A. (Prekookeanska Plovidba, Bar, Montenegro), Monako

*     *     *

Trasy

12.11.1973 – 04.04.1987

Hamburg – Harwich

13.05.1987 – 03.06.1987

Esbjerg – Newcastle

03.06.1987 – 17.08.1987

Esbjerg – Newcastle / Newcastle – Göteborg

17.08.1987 – 06.10.1987

Esbjerg – Newcastle

21.11.1987 – 02.03.1988

Esbjerg – Newcastle

03.03.1988 – 28.04.1988

Pembroke Dock – Rosslare

11.05.1988 – 08.06.1988

Esbjerg – Newcastle

07.06.1988 – 13.09.1988

Esbjerg – Newcastle / Newcastle – Göteborg

16.09.1988 – 20.09.1988

Esbjerg – Harwich

11.1988 – 11.1989

Świnoujście – Ystad

11.1989 – 1999

Świnoujście – Malmö / Gdańsk – Oxelösund/Nynänshamn

1999 – 2002

Świnoujście – Ystad / Gdańsk – Nynänshamn

2002 – 10.2002

Świnoujście – Ystad

26.01.2003 – 03.12.2016

Bari – Bar

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

8.697 GT / 1.213 DWT

Wymiary (d. x s. x z.):

118,73 x 18,55 x 5,00 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla: Stork-Werkspor 6TM410 – o łącznej mocy: 11.700 kW

śruby: 2

Prędkość:

22,5 węzła

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

dziobowy ster strumieniowy

Przestrzeń pasażerska:

kabiny: 218

łóżka: 626

Przestrzeń ładunkowa:

długość linii ładunkowych: 444 m

samochody osobowe: 210/225

Urządzenia załadunkowe:

rampa rufowa

Pasażerowie:

1.100 os.

*     *     *

Bibliografia

http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7320332&lang=en

http://www.faergejournalen.dk/DFDS_Udenrigs/PrinsHamlet_1973.html

https://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=859&n=2

https://de.wikipedia.org/wiki/Sveti_Stefan_II

http://www.faktaomfartyg.se/prinz_hamlet_1973.htm

*     *     *


Poniżej: m/f PRINZ HAMLET 1987 r., zdjęcie autorstwa Pana Sigismunda Lietki, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f NIEBORÓW, Świnoujście połowa lat 90-tych, zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f NIEBORÓW, Świnoujście 19.01.1998 r., zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f NIEBORÓW, Świnoujście 1998 r., zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f NIEBORÓW, Zatoka Pomorska 1998 r., zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f NIEBORÓW, Baza Promowa Gdańsk Nowy Port 1998 r., zdjęcia autorstwa Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


Poniżej: m/f NIEBORÓW - Kapitan Marek Wenta z pracownikami biura armatora, Termimal promowy Nynashamn 1998 r. , zdjęcie z archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: m/f NIEBORÓW, alarm szalupowy, Nynahamn 1998 r., zdjęcia z archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


Poniżej: pocztówki m/f NIEBORÓW, zdjęcia autorstwa Pana R. Reed, wydawca: Future, Szczecin, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: pocztówka m/f NIEBORÓW, zdjęcie autorstwa Pana Marka Kura, wydawca: ComGraph, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówki m/f NIEBORÓW, zdjęcia autorstwa R. Janowski, wydawca: Global, Szczecin, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówki m/f NIEBORÓW, zdjęcia autorstwa  R. Janowski, B. Jakuczun, wydawca: Global, Szczecin, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



1 komentarz:

  1. Pozdrawiamy autorów Bloga oraz Pana Marka Kura, Drukarnia COMgraph. http://comgraph.com.pl/

    OdpowiedzUsuń