piątek, 13 stycznia 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 4 - HERAKLES

HERAKLES (IMO: 6614853, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQFD) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdynia. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdyni. Pomiędzy 1991 a 2011 właścicielem holownika był WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. We wrześniu 2011 firma ta wraz z całym majątkiem została przejęta przez Fairplay Polska Sp. z o. o. Dnia 29 lutego 2012 roku wycofany ze służby HERAKLES odholowany został przez holownik FAIRPLAY IV do Gdańska, gdzie pocięto go na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć  o:
  • 29.09.1974 r. - śmiertelnym wypadku do którego doszło podczas wprowadzania do portu w Gdyni radzieckiego tankowca RIGA, kiedy to za burtę wypadł i utonął 47 letni członek załogi holownika Henryk Wilary, 
  • 28.12.1978 r. - śmiertelnym wypadku do którego doszło w Gdyni w trakcie manewrów wyłączonego z eksploatacji holownika (przejście z nabrzeża  Duńskiego na Węgierskie), kiedy to za burtę wypadł i utonął bosman Zygmunt Baranowski, 
  • 16.09.1986 r. - kolizji do której doszło o godzinie 08:20, w trakcie wprowadzania do portu w Gdyni wraz z holownikami Gepard i Mocarz radzieckiego statku ALEKSANDR NEWSKIY, kiedy to holownik HERAKLES uderzył w cumujący przy nabrzeżu Islandzkim holownik PRO - KORAL.

*     *     *

HERAKLES (IMO: 6614853, MMSI: ---, Call Sign: SQFD) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdynia Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdynia. Between 1991 – 2011 the owner of the tug was WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. In September 2011 the company with all its assets were taken over by Fairplay Polska Sp. z o. o. February 29, 2012 decommissioned HERAKLES was towed by tug FAIRPLAY IV to Gdansk, where it was cut for scrap. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 29.09.1974 - a fatal accident that occurred during the introduction of the Soviet tanker RIGA to the port of Gdynia, when a 47-year-old crew member of the tug, Henryk Wilary, fell overboard and drowned, 
  • 29.12.1978 - a fatal accident that occurred in Gdynia during maneuvers of the taken out of service tug (shiffting from Dunskie quay to Wegierskie quay), when the boatman Zygmunt Baranowski fell overboard and drowned,  
  • 16.09.1986 - a collision that occurred at 08:20 during the introduction to the port of Gdynia with the tugs GEPARD and MOCARZ the Soviet ship ALEKSANDR NEWSKIY, when the tug HERAKLES hit the moored at Islandzkie quay PRO tug KORAL.

*     *     *


Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 183 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,60 x 8,00 x 3,23 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • autopilot, 
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • echosonda / echo sounder, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil: 0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *      *

Poniżej zdjęcie holownika HERAKLES, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HERAKLES, from archive of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HERAKLES, z autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HERAKLES, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika HERAKLES, 12.06.2006 r., z archiwum Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HERAKLES, from archive of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika HERAKLES, Gdynia 12.05.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HERAKLES, Gdynia 12.05.2009, made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo). 


 
Poniżej zdjęcia holownika HERAKLES, Gdynia luty 2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HERAKLES, Gdynia February 2012 (to enlarge click on the photo).









*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz