piątek, 23 grudnia 2016

Z cyklu holowniki ... cz. 2 - HERKULES II

HERKULES II (IMO: 6611150, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQMR) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Pomiędzy 1991 a 2014 właścicielem holownika był „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W 2014 roku wycofany ze służby i sprzedany greckiemu armatorowi, 12 czerwca 2014 roku wraz z siostrzanym holownikiem ATLAS II, wyruszył z Gdańska do Senegalu. Obecnie holownik nosi banderę Nigerii i nazwę WAF 1. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 08.10.1992 - wraz z holownikiem MIŚ, nieudanej akcji ściągnięcia z kamieni przy północnym falochronie Portu Północnego w Gdańsku pontonu  P-MPH-Gda-20, który w trakcie jej trwania przewrócił się do góry dnem a następnie zatonął,
  • 27.04.1993 - kolizji holownika z cumującym przy nabrzeżu Chemików w Gdańsku masowcem ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA, w wyniku której masowiec odniósł poważne uszkodzenia prawej burty.

*     *     *

HERKULES II (IMO: 6611150, MMSI: ---, Call Sign: SQMR) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Between 1991 and 2014 the owner of the tug was „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In 2014 decommissioned and sold to Greek shipowner, June 12, 2014, together with its sister tug ATLAS II set sail from Gdansk to Senegal. Currently tug bears the flag of Nigeria and the name WAF 1. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 08.10.1992 - with the tug HERKULES II, unsuccessful action of taking off from the stones at the north breakwater of the North Port in Gdansk pontoon P-MPH-Gda-20, which turned upside down and then sank,
  • 27.04.1993 - a collision with the moored at Chemików wharf in Gdansk bulk carrier ZIEMIA GNIEŹNIEŃSKA, as a result of which the bulk carrier suffered serious damage to the starboard side.


*     *     *

Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 186 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,58 x 8,00 x 3,25 m,
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • autopilot,
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • echosonda / echo sounder, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil:  0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika HERKULES II, z archiwum Pana Andrzeja Patro/ Below photo of the tug HERKULES II, from archive of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika HERKULES II, 15.12.2002, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza / Below photo of the tug HERKULES II, 15.12.2002, from archive of Mr.Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HERKULES II, 06.03.2006, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza / Below photos of the tug HERKULES II, 06.03.2006, from archive of Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika HERKULES II, 30.03.2006, z archiwum Pana Waldemara Danielewicza / Below photo of the tug HERKULES II, 30.03.2006, from archive of Mr. Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HERKULES II / Below photos tug HERKULES II (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz