piątek, 23 grudnia 2016

Z cyklu holowniki ... cz. 1 - ATLAS II

ATLAS II (IMO: 6611071, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQMK) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdańsk. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdańsku. Pomiędzy 1991 a 2014 właścicielem holownika był „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. W 2014 roku wycofany ze służby i sprzedany greckiemu armatorowi, 12 czerwca 2014 roku wraz z siostrzanym holownikiem HERKULES II, wyruszył z Gdańska do Senegalu. Obecnie holownik nosi banderę Nigerii i nazwę WAF 2. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 17/20.09.1973 - holowaniu wraz z holownikiem ZEUS na trasie Kłajpeda - Świnoujście pływającego doku, 
*     *     *

ATLAS II (IMO: 6611071, MMSI: ---, Call Sign: SQMK) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdansk Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdansk. Between 1991 and 2014 the owner of the tug was „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o. In 2014 decommissioned and sold to Greek shipowner, June 12, 2014, together with its sister tug HERKULES II set sail from Gdansk to Senegal. Currently tug bears the flag of Nigeria and the name WAF 2. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 17/20.09.1973 - towing with the tug ZEUS on the route Klajpeda - Swinoujscie floating dock.
*     *     *

Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 186 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,58 x 8,00 x 3,25 m,
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • autopilot,
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • echosonda / echo sounder, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil:  0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika ATLAS II, z kolekcji Pana Andrzeja Patro / Below photo tug ATLAS II, from collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ATLAS II, z kolekcji Pana Waldemara Danielewicza / Below photos tug ATLAS II, from collection of Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika ATLAS II, 11.05.2009, autorstwa Pana Andrzeja Patro / Below photo tug ATLAS II, 11.05.2009, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ATLAS II / Below photos tug ATLAS II (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).





Poniżej rysunek holownika ATLAS II autorstwa Pana Waldemara Danielewicza / Below a drawing of tug ATLAS II, made by Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz