niedziela, 31 stycznia 2016

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 24 - ISOLDA (I)

ISOLDA (IMO: 9180360, MMSI: 212797000, Sygnał wywoławczy: P3JE8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez japońską stocznię Mitsui Ichihara Engineering & Shipbuilding w Chiba-Ichihara dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Maria  Krzaklewska – żona przewodniczącego Akcji Wyborczej Solidarność. W pierwszy rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Zbigniewa Nosala a jego trasa wiodła przez Cigading, Kapsztad, New Haven do Montrealu.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1467

Położenie stępki:

25.12.1998

Wodowanie:

25.01.1999

Zdanie:

10.06.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.387 / DWT: 34.946 t

Wymiary (d. x. sz. x. z.)

199,90 x 23,64 x 10,67 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie wodoszczelne grodzie: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Mitsui Engineering & Shipbuilding Co Ltd.  – MAN-B&W - 5S50MC-C – o mocy: 6.728 kW

śruba nastawna: 1 x Kawasaki 1480CB/400RU

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory diesla: MAN 6L16/24 – każdy o mocy: 500 kW

1 x awaryjny generator MAN D0226M

Ładownie / Luki:

liczba: 6/6

specyfikacja ładowni:

- pięć ładowni przystosowanych do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

Pojemność całkowita wszystkich ładowni:

ziarno: 45.632 m3

bele: 43.830 m3

Urządzenia załadunkowe:

3 dźwigi pokładowe MacGregor Hagglunds – GL3024-2/2424gr – każdy o unosie 30 ton

Załoga:

21 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej zdjęcia stojącego w pływającym doku nr 5 Stoczni Gryfia masowca ISOLDA/ Below photos of staying in floating dock No 5 Shipyard Gryfia bulk ISOLDA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).



















Poniżej zdjęcia masowca ISOLDA, Gdańsk 08.03.2020 r. autor Waldemar Danielewicz / Below photos of a bulker ISOLDA, Gdansk 08.03.2020, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).





Poniżej zdjęcia masowca ISOLDA opuszczającego Świnoujście 18.06.2022 r. autor Dariusz Mania / Below photos of a bulker ISOLDA leaving Swinoujście 18.06.2022, author Dariusz Mania (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 





Poniżej zdjęcia masowca ISOLDA, Gdańsk 22.06.2022 r. autor Waldemar Danielewicz / Below photos of a bulker ISOLDA, Gdansk 22.06.2022, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 













 
Poniżej zdjęcia masowca ISOLDA, Gdańsk 22.06.2022 r. autor Jan Kuzdro / Below photos of a bulker ISOLDA, Gdansk 22.06.2022, author Jan Kuzdro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 


 
Poniżej zdjęcia masowca ISOLDA, Gdańsk 23.06.2022 r. autor Waldemar Danielewicz / Below photos of a bulker ISOLDA, Gdansk 23.06.2022, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 



Poniżej zdjęcia masowca ISOLDA, Gdańsk 25.06.2022 r. autor Waldemar Danielewicz / Below photos of a bulker ISOLDA, Gdansk 25.06.2022, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 


Poniżej zdjęcia masowca ISOLDA, Gdańsk 06/08.02.2023 r. autor Waldemar Danielewicz / Below photos of a bulker ISOLDA, Gdansk 06/08.02.2023, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
 


 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz